הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

בחירת שם דומיין

בחירת שם דומיין לקידום אתרים – כל מה שצריך לדעת

בחירת שם דומיין נכון מדויק ומתאים עבור בית העסק עשויה להיות אחת ההחלטות המכריעות והחשובות ביותר שתבצע במהלך הפעילות שלכם. זו הסיבה לכך שחשוב מאוד לדאוג לעשות את המחקר המקיף הראשוני, על מנת לחזות מראש את ההשלכות האפשרויות של השם על מאמצי קידום אתרים בכל האסטרטגיות האפשריות.

כך, עוד טרם תחילת בניית אתר מעוצב, יש לחשוב על תכנית המיתוג שלכם, ועל פיה לנהל את כל הצעדים הבאים. במאמר זה נדון בכמה מהנושאים הקריטיים ביותר שיש לקחת בחשבון בעת בחירת שם דומיין ורכישתו.

מה קדם למה – הביצה לתרנגולת? הדומיין או השם מותג?

ראוי לציין שאם בית העסק שלכם מבוסס בפעילות אונליין (למשל, אם אתם מתכננים להתפרנס בעזרת בניית אתר חנות) – אז לפני בחירת שם דומיין צריך לחשוב על שם העסק לכשעצמו, מטרה לא כל כך קלה שבהחלט דורשת זמן, סקר שוק ומחקר נרחב.

יש לבדוק בגוגל כל רעיון שעולה לכם: האם קיימים מתחרים עם שמות דומים? האם אתם רוצים להתחרות, או רוצים לפתוח זירה חדשה משלכם, כדי שהשם יבטא את השונות והייחודיות שלכם? מדובר בשלב חשוב ביותר בהליך בניית התוכנית העסקית שלכם, ויש לגשת לנושא רכישת דומיין רק כאשר שלב זה נעשה על הצד הטוב ביותר ועבר את מבחן הזמן (כלומר, שעברו מספר שבועות ולא שיניתם את דעתכם והשם עדיין נראה לכם המוצלח ביותר מבין כל האפשרויות הקיימות).

מאפיינים חשובים של בחירת שם דומיין שיתרום למאמצי קידום אורגני

נראות של אתר במנועי החיפוש מושפעת ממגוון רחב של גורמים משמעותיים. בחירת שם דומיין משחק תפקיד בתחום זה, לכן כדאי לשאול את השאלות הבאות לפני שאתם מגיעים להכרעות סופיות בדבר הרכישה. אז לאחר שאתם בטוחים במאה אחוז במותג שלכם, או לפחות בטוחים מספיק בכדי לגשש אחר דומיין מתאים, פנו לפרטים הבאים:

האם שם הדומיין תואם לשם המותג שלכם?

הסיבות לכך שזה חשוב הן:

  • חוסר הלימה בין שם החברה לדומיין זה מיתוג לא מוצלח שפוגע גם במאמצי קידום אורגני וגם במוניטין ברמה הכללית – כמו כן, מדובר בעקביות שתורמת גם היא למוניטין שלכם.
  • התיאום עוזר ללקוחות למצוא את האתר בקלות – וכיום, כאשר מספיק להגיד לגוגל אסיסטנט או לסירי מילה אחת כדי לבצע חיפוש, כדאי מאוד שהמילה או צמד המילים הזה יביא ספציפית לאתר המקודם שלכם.
בחירת שם דומיין לקידום אתרים – כל מה שצריך לדעת 1

מיתוג איכותי

בהמשך לקשר שבין מיתוג לבין בחירת שם דומיין מתאים, יש לבדוק עד כמה השם שלכם הינו: מובן, קצר, ייחודי לכם, מעביר את המשמעות, קליט וזכיר, ובמידת האפשר – מעורר השראה. לא תמיד ניתן לשלב את כל המאפיינים האלה בשם אחד, אך כדאי לעשות כמיטב האפשר.

כדאי לנסות להביט על השם מהצד, ולחשוב איך הוא נשמע, האם יש דרכים בעייתיות שבהן ניתן לעוות את השם ומשמעותו, כיצד הוא נראה כשהוא כתוב, עד כמה הוא קריא בעברית ובאנגלית, עד כמה הוא משויך לתחום הפעילות שלכם וכו'.

בדיקת שטח – מה מקבלים כשמריצים את השם בגוגל?

לפני רכישת הדומיין, כדאי לבדוק מה יהיו האתרים המתחרים שלכם. במידה ואתם מתחילים הליכי קידום אתרים מתוך תחרות גבוהה ביותר של מותגים בעלי שם דומה – זו נקודת פתיחה בעייתית ולא מומלצת במיוחד. בניית עמודי נחיתה או אתרים מתקשרים, כמובן, להליכי קידום ממומן בגוגל, אך גם במקרים אלה, הרבה יותר פשוט להשיג תוצאות טובות יותר עם שם דומיין שעונה על הצרכים ומתכתב באופן ישיר עם תכני העמוד.

בשורה התחתונה, המטרה היא תמיד למצוא שם שהוא מספיק ייחודי בכדי שלא יהיו לו מתחרים "כבדים". כך יהיה לכם הרבה יותר פשוט להתברג במקומות טובים עבור שם החברה ובהקשר זה, גם למילות חיפוש קשורות לתחום שלכם. לפעמים גם אנשים משתמשים בשירות של גוגל אסיסטנט לצורך בדיקת שם ע״י הקראת השם בצורת קול – גם שם אציין כי לא משנה שם הדומיין.

לא להתבסס על מילות חיפוש בדומיין

לפני מספר שנים הייתה קיימת פרקטיקה בעולם קידום אתרים seo שבו רכישה ובחירת שם דומיין שמהווה למעשה מילת חיפוש רלוונטית היווה דחיפה משמעותית למאמצי הקידום. כיום, כשהערך לגולש והאוטוריטה של האתר מהווים ערך עליון, זה הרבה פחות חשוב מלחשוב על שם מקורי וללכת איתו עד הסוף.

יתר על כן, החל משנת 2012 גוגל אפילו "מעניש" אתרים הדואגים להתאמות מדויקות של דומיין למילות חיפוש, היות וכרגע מדובר בסממן לאתר באיכות ירודה. כמובן שלא צריך להוריד את מילת החיפוש במידה והיא מתקשרת לשם בית העסק עצמו. למשל, חברת אמסלם בנייה ושיפוץ בע"מ – בנייה ושיפוץ אלו מילות חיפוש חשובות בווריאציות שונות, אך הן משתלבות באופן טבעי ומקובל בשם.

בחירת שם דומיין לקידום אתרים – כל מה שצריך לדעת 2

מקף – לא מומלץ

לפעמים אין מנוס מלהוסיף מקף אחד בשם, אך באופן כללי מומלץ שלא להפריז בזה. זה מקשה גם על ביטוי כתובת האתר, זה נראה כאתר המרמז לתכנים ספאמיים (הודות לפרקטיקות ישנות יותר של קידום אורגני בשיטות ענתיקות) ויש שיגידו שזה גם לא אסתטי. כמו כן, נדיר למצוא מותגים גדולים שנעזרו במקפים בשמות הדומיינים שלהם, משום שזה לא מרגיש יציב ואיתן כיאה למותג המשדר אמינות.

עוד כמה מילים לגבי הדומיין

לפני מספר חודשים ביקש ממני לקוח לעשות לו בדיקה למה האתר שלו לא מצליח להתקדם בצורה אורגנית בגוגל. התברר כי הדומיין לפני מספר שנים נפרץ או היה עליו אתר קוראני ויש לו למעלה מ 1000 עמודי שגיאה מאונדקסים בגוגל. במצב זה שווה לעשות בדיקה לפני שרוכשים את הדומיין לראות אם היה לדומיין הזה וותק קודם, ואם יש עמודי שגיאה מאונדקסים.

עוד כמה מילים לגבי מילות חיפוש בדומיין

כאמור, אין צורך להתמקד במילות חיפוש בתור הבסיס לבחירת שם דומיין, זה לא תורם למאמצי קידום אורגני. אך במידה ומדובר בחלק אינטגרלי מהפעילות, כדאי לעשות אופטימיזציה לשם. לבדוק מה נראה יותר טוב – מילת החיפוש בתחילת השם או בסופו, איזה כיתוב נראה יותר ברור וכו'.

ומה לגבי הסיומת?

לאור העובדה שכיום כל אדם בוחר להקים אתר (אפילו ילדים!) – התחרותיות על שמות דומיינים בסיומות הנפוצות גבוהה ביותר – גם .COM העולמי וגם CO.IL המקומי. עם זאת, ראוי לציין שהאסוציאציה של רוב המשתמשים תמיד תהיה לטובת אחת מאלו.

לכן, בחירת שם דומיין בסיומות אחרות הנה אפשרית בהנחה ויש מאחורי זה הסבר הגיוני. במידה ומדובר בארגון ללא מטרות רווח, ניתן לבחור ב-ORG, אם פעילות וירטואלית בלבד, ניתן לבחור בסיומת NET או ONLINE החדש יחסית.

הגנו עצמכם מ-PARKING

תופעה נפוצה באינטרנט – רכישת דומיינים שמישהו אחר עשוי להיות מעוניין בהם במטרה למכור אחר כך במחירים גבוהים יותר. בכדי להימנע מזה, כדאי לרכוש את שם המותג שלכם עם סיומות נפוצות אחרות (NET' IL, COM, ORG, או של מדינות נוספות הרלוונטיות להיקף הפעילות) לשימוש עתידי, או לחילופין – בשלב הראשוני ניתן לעשות העברות 301 לאתר הראשי.

ממי לרכוש דומיין?

חיפוש פשוט באינטרנט מוביל לשירותים רבים המציעים רכישות דומיינים. עם זאת, לעבודה תקינה ורציפה עם כל הגורמים הטכניים המשפיעים במידה רבה ורחבה ביותר גם על התפקוד של קידום ממומן (מתוך החשיבות שהאתר יהיה זמין בכל עת במהלך הקמפיינים) – כדאי לרכוש דומיין ואחסון מאותו ספק, וכדאי שהוא יהיה קרוב אליכם יחסית, יאופיין בשירות לקוחות אישי ואנושי וייתן לכם גב גם ברכישות דומיינים עתידיות לצרכים שונים (למניעת PARKING, ליצירת אתרי לווין ועוד).

בשורה התחתונה, בחירת שם דומיין שיתאים למאמצי קידום דורש שילוב של יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה עם ישירות ופשטות שתסייע לכם לעשות את האופטימיזציה הטובה ביותר לטווח הארוך. כל זה נועד ליצור אתר המספק מידע איכותי לגולשים, בעל כל הפריטים הטכניים החיוניים לטובת בניית אתר וכזה שישרת את המותג שלכם.

לסיכום

לפעמים ע״י מאמצי שיווק דיגיטלי יכולים לחסוך לכם הרבה בעיות לו הייתם בודקים את הדומיין מראש.

אז מאיפה קונים דומיינים? תלוי אם רוצים לקדם את האתר בארץ או בחו״ל אם בארץ ומעוניינים בקידום עדיף לנסות לכוון לדומיין עם סיומת co.il ובחו״ל זה תלוי מדינה, ניתן לרכוש דומיין במספר חברות עלות הדומיין היא סביב 50-80 ש״ח לשנה יש מספר חברות טובות שאני עובד איתם, המציעות אחסון לשנה ודומיין ללא תשלום בשנה הראשונה (מוזמנים לשלוח לי הודעה ואתן לכם את השמות בשמחה) בנוסף אם הכיוון של רכישת הדומיין הוא להקים אתר לצורך קידום אורגני של ממליץ לחפש דומיין עם וותק – דומיין עם וותק מתקדם מהר יותר מדומיין חדש ללא וותק.

Rate this post

כמה פשוט – ככה מורכב. אם אתם מחפשים צוות אנשי מקצוע שיספק לכם את הליווי הצמוד לכל אורך הליכי בניית אתר מעוצב, בניית עמודי נחיתה וגם כל תהליכי קידום אתרים – אתם מוזמנים ליצור קשר בטופס מטה ואנו נשמח לעמוד לרשותכם.

לקבלת הצעת מחיר ותכנית פעולה ממוקדת ויעילה – צרו קשר עוד היום!

אורי מינץ