הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

קידום אתר בגוגל

כיצד לעשות קידום אתר בגוגל באמצעות פודקאסטים?

קידום אתר בגוגל באמצעות פודקאסט

״התוכן הוא המלך״ – שמענו את האקסיומה הזאת כבר כל כך הרבה פעמים, שזה נהיה לקלישאה של ממש. אך דבר אחד שהמשפט הזה לא לוקח בחשבון, הוא שמאז שהמושג הזה הוטבע לראשונה, אי אז, כשהאינטרנט היה בחיתוליו, הופיעו אינספור סוגים חדשים של תכנים. כל אדם אוהב לצרוך את המידע האקטואלי לחייו בדרכים שונות ומגוונות. יש האהובים מאמרים ארוכים ומפורטים (ואנו באופן אישי מקווים שאתם נהנים מאוד באתר זה ;), אחרים דווקא יעדיפו סרטונים שבהם האדם מסביר את הנושא מול המצלמה, בדומה להרצאה או סדנה מקצועית. אפשרות נוספת לצריכת תוכן היא באמצעות שמע.

ובכך אין שום דבר מפתיע, פורמט זה צבר את הפופולריות שלו עוד עם המצאת הרדיו, ובמהלך תקופה ארוכה זו הייתה הדרך האולטימטיבית לצרוך כל סוג מידע, החל מחדשות ועד להצגות תיאטרון מותאמות לשידור קולי.

וכמובן שכל הקונספט של קידום ממומן התחיל במידה רבה מהפרסומות בתשלום ברדיו!

כיום, הטכנולוגיה סיימה מעגל מלא וחזרה לפורמט הקולי בצורת הפודקאסטים שמהווים מעין תוכניות רדיו שמתעדכנות באופן קבוע (כאשר היוצרים באמת משקיענים ובעלי חזון לטווח הארוך). יש כמה וכמה שירותים ואתרים המאפשרים להעלות פודקאסטים, כולל ספוטיפיי ופלטפורמות נוספות של הזרמת מוזיקה.

אך כמו תמיד, גם כאן גוגל הבינו את האפשרויות הרבות של הפורמט והקימו פלטפורמה משלהם שמעניקה כלים למכביר גם ליוצרים וגם למאזינים. ואם מנוע החיפוש הענק בעולם מעורב כאן, ניתן לשער שגם זאת ניתן לקשר באופן יעיל ומועיל למאמצי קידום אתרים בגוגל, נכון? בהחלט! וכך עושים זאת. אך כדי להבין את כל דקויות התעשייה המעניינת הזאת, נתחיל מההתחלה.

מה הקשר בין קידום אתר בגוגל לבין פודקאסט?

קודם כל, נקודה למחשבה: מדוע כדאי בכלל להקים ולנהל פוקדאסט?

להלן מידע מעניין: יש מעל למיליארד בלוגים מכל הסוגים, וכ-7 מיליארד אנשים בעולם. זאת אומרת בלוג אחד לכל שבעה אנשים.

לעומת זאת, בזירת הפודקאסטים יש כ-700,000 יחידות. זאת אומרת פודקאסט אחד לכל 10,000 איש.

מכאן ניתן להסיק באופן מושכל ומובן, שבתחום הזה התחרות קטנה בהרבה! עד כמה פחותה? פי 1428 (אבל אל תתפסו אותנו במילה…)

כמובן שבישראל המספרים קטנים יותר, אך גם אצלנו יותר ויותר אנשים מתרגלים להקשיב לפודקאסטים ברכב במקום הרדיו, או בתור רקע לעבודות בית שונות. זוהי דרך מעולה להעביר מידע, והיא מתאימה לכל מי שעסוק מדי או לא מסוגל לקרוא תכנים ארוכים ומחפש "להתאמלק" עליכם (אמל”ק – ארוך מדי, לא קראתי – תופעה מוכרת בקרב כל מי שבוחר לכתוב פוסטים ארוכים מדי לטעם חבריו).

וזה לכשעצמו מבטיח לכם דרך יעילה להשיג תנועה אורגנית לאתר שלכם דרך גוגל.

בגלל שהתחרות בתחום יחסית נמוכה, אפשר להגיע לגידול אורגני נאה של העוקבים של הפודקאסט באמצעות דבקות במטרה ויצירת תוכן בעל ערך ועניין בתחום שלכם (ואם זה התחום שלכם – תמיד יהיה מה לספר בעניין, נכון?)

מדובר גם בייצור תוכן לא יקר, משום שכל מה שדרוש זה מיקרופון אחד טוב ותוכנת עריכת קול בסיסית.

הדרך להביא תנועה אורגנית באמצעות פודקאסט

אז ככה, בשנת 2019 בגוגל ראו את הצמיחה המהירה והמרשימה של עולם הפודקאסט, וראו את ההזדמנות. האנשים החכמים בקונגלומרט העולמי רצו שכל העולם ימשיך להשתמש בגוגל, גם כשזה נוגע למידע שמסופק בפורמט אודיו. לכן נעשה שינוי מותאם במנוע החיפוש ובאלגוריתמים הרלוונטיים, מה שאפשר אינדקסציה ודירוג של הפודקאסטים!

כך, בהתאם למילת החיפוש ועד כמה היא ספציפית, גוגל אפילו מושך מידע מפרקים מסוימים. זה מבהיר מעבר לכל ספק שהמנגנון מסוגל גם לתמלל את האודיו באופן אוטומטי. אנו לא אמורים להיות יותר מדי מופתעים מכך, משום שמדובר בטכנולוגיה המיושמת בגוגל כבר שנים רבות, היא משמשת ביוטיוב כדי לפענח על מה הסרטונים.

אבל למרות ששיווקנו לכם כאן את הפודקאסט בתור משהו "קליל" ונגיש – האמת היא שהקלטת תכנים והעלאת לפלטפורמות הרלוונטיות זה לא מספיק כדי להביא תנועה ולעשות קידום אתר בגוגל יעיל ומהפכני כפי שהיינו רוצים. אז להלן כמה טיפים חשובים לאופטימיזציה מיטבית של הפודקאסט שלכם בהתאם לכל החוקים המוכרים לנו.

אופטימיזציית הפודקאסט בהתאם לכללי ה-SEO

הכל מתחיל בנושא שלכם… בדומה לפוסט בבלוג, פיסת תוכן אקראית לא תתרום למאמצי קידום אתר בגוגל, משום שהיא לא באמת נחוצה. השלב הראשון (כמו בכל יצירת תוכן), זה מחקר מעמיק לגבי מה חשוב, מה מעניין ומה בוער בעולם הפעילות שלכם. יש לכך מגוון כלים, כגון גוגל טרנדס, חיפושי חדשות ושירותים ייעודיים.

ברגע שמצאתם נושא רלוונטי שיש לכם מה לתרום בו, ממשיכים למחקר מילות חיפוש.

זכרו, חשוב וכדאי לחזור על מילת החיפוש לפחות פעם אחת במהלך הדיבור שלכם בפודקאסט, כי אם יוצאים מנקודת הנחה שגוגל מתמלל את הנאמר, הופעת מילת חיפוש נכונה ומתאימה תעזור להגיע לדירוג גבוה יחסית של הפודקאסט שלכם בתוצאות החיפוש, לכן בדומה לכתיבת תוכן, גם תוכן הפודקאסט צריך להיות מותאם לצורכי קידום אתרים.

זה גם עשוי לתרום למאמצי קידום ממומן, משום שעבודה יעילה במישור האורגני לצד הממומן תמיד תביא לתוצאות מיטביות.

כמה טיפים מקצועיים ייעודיים לנושא הפודקאסט:

  1. לא להגזים עם מילת החיפוש – לא צריך לחזור כמו תוכי על מילת החיפוש 100 פעמים במהלך הפודקאסט, מספיק לציין אותה בטבעיות ובהתאם להקשר.
  2. שמות פרקים המכילים את מילת החיפוש עשויים להגיע לתוצאות טובות יותר – השקיעו את המאמץ הנדרש במחקר מילות חיפוש, ודאגו להשחיל את הביטויים הנכונים ביותר לכותרת, זה תמיד יתרום רבות לתוצאות של קידום בגוגל.
  3. שמות של פרקים הבנויים כשאלה מקבלים דחיפה מיוחדת – אנשים אוהבים לשאול שאלות, באמצעות המערכים הקוליים כגון סירי, אלקסה או האסיסטנט של גוגל, ויש סיכוי רב שהפודקאסט שלכם יעלה כתשובה לשאלה במידה ותהיה הלימה.
  4. תיאורים ארוכים ומדויקים – ברמה הכללית אופטימיזציה של פודקאסט לטובת קידום אתר בגוגל או פשוט קידום עצמי יעיל היא תמיד דומה, והוא דורש תיאורים איכותיים. ככל שזה נוגע לסוג תוכן ספציפי זה, כדאי לתת תיאור כמה שיותר מפורט גם של הפודקאסט עצמו וגם של כל פרק. תחשבו על כל פרט שיכול להועיל לקוראים על מנת להבין על מה הפודקאסט שלהם ולמה כדאי להם להצטרף לחגיגה באופן קבוע.
  5. הקפידו על הלימה של הנתונים בכל הפלטפורמות – פרטי הפודקאסט נשמרים בצורת פיד RSS שמועבר בכל הפלטפורמות. יש לוודא שהמידע זהה בכל מקום שבו הוא מופיע, כדי שכל המאזינים בכל הפלטפורמות (כי יש המעדיפים לעשות זאת באפליקציה של גוגל, ואחרים דווקא לא רוצים להיפרד מהספוטיפיי, ומקשיבים שם גם לפודקאסטים).
  6. עיצוב גרפי לא יזיק גם כאן – למרות שמדובר בפורמט שמע, תמונה ממותגת חשובה מאוד ליצירת מיתוג, חיבור לתוכן ועוד. תמונה אחת כללית שמשמשת גם כמסגרת לתמונות של כל פרק. הלוגו שלכם, הגופן הספציפי, הצבעים שתבחרו, כל אלה יהיו לחלק בלתי נפרד מהחוויה של ההאזנה לפודקאסט שלכם, אז יש להקדיש לכך מחשבה מיוחדת.
  7. הנגישו את קבצי האודיו שלכם לבוטים של גוגל – כאמור, גוגל סורקים ומפענחים את הנאמר בפודקאסטים שלכם, וזה עשוי לפעול לטובתכם. אך לשם כך, לבוטים של גוגל צריכה להיות גישה לקבצים אלה. לכן יש לוודא שקבצים ה-MP3 עצמם נמצאים בפיד ה-RSS שלכם.

שימוש בכלים המצוינים של מנהל הפודקאסט של גוגל

כאמור, גוגל קלטו את הפוטנציאל הרב של פלטפורמת הפודקאסטים, ונערכו בהתאם, מה שמעניק לנו המון דברים להתנסות איתם. כל הכלים האלה אוגדו בצורה נוחה בשירות שנקרא Google Podcast Manager.

למשל, ניתן לראות את מספר הפעמים שהפודקאסט שלכם הופיע לעיניי הגולשים וכמות הפעמים שהם הקליקו עליו כשהופיע בתוצאות החיפוש. ועוד. המערך ליוצרי הפודקאסטים הוא תוסף די חדש שהוכרז באוקטובר 2020.

הפיצ’רים הבולטים בו:

  • אפשר לראות מה עובד, שנייה לאחר שנייה: רואים את הליך ההאזנה של העוקבים שלכם ויודעים מתי הם מתחילים להקשיב ובאיזה שלב בפודקאסט בוחרים לוותר.
  • למידה אודות הרגלי ההזנה: המנהל מראה את המכשירים השונים באמצעותם המאזינים מתחברים לפודקאסט שלכם: בסמארטפון, ברמקולים חכמים או מחשבים.
  • ניתן לשייך את הפודקאסט אליכם (לתבוע בעלות עליו) וכך לוודא שהוא מופיע באופן תקין בתוצאות החיפוש של גוגל על כל סוגיהן, וגם באפליקציית הפודקאסטים של גוגל.

כל תכונה של ניתוח נתונים טובה למאמצי קידום אתר בגוגל, משום שהיא מאפשרת להכיר הרבה יותר טוב את הקוראים/מאזינים/לקוחות שלכם, ולכן כדאי להירשם לשירות כבר בתחילת הדרך, על מנת לקבל את כל המידע הסטטיסטי המעניין הזה.

יש דרכים שונות לעשות קידום אתר בגוגל בצורה מיוחדת ו"מחוץ לקופסה". הפודקאסט הוא סוג תוכן שיכול לאפשר לכם להגיע לתוצאות מעולות בהשקעה מתונה שכמעט כל בעל מקצוע יכול להרשות לעצמו. ובשורה התחתונה, גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם, לכן כל הליך קידום אתר בגוגל נעשה באופן ישיר דרך הכלים שלו, וכדאי לנצל באופן מרבי כל כלי שהוא סיפק לנו.

וככל שזה נוגע לתוכן, האנשים שם יודעים מה הם עושים, ולכן אם יש ממשק מיוחד לפודקאסטים שכולל גם מידע חשוב ובעל ערך רב לכל מקדם אתרים באשר הוא, כל מה שנותר לנו זה להוקיר תודה ולהשתמש במה שניתן לנו. האפשרות של לייצר אינספור עמודי תוכן ולקדם אותם במסגרת שיטות קידום בגוגל המוכרות לכל תמיד עובדת, למרות שמדובר בעולם תחרותי ביותר.

ואפשרות נוספת היא לייצר פודקאסט איכותי שיקבל דירוג גבוה ויזרים תנועה אורגנית איכותית לאתר שלנו. שתי האפשרויות טובות, ואם לדבר זה הקטע שלכם – בהחלט אפשר לשקול גם את האופציה השנייה שגם יחסית חסכונית בהוצאות!

רוצים לקבל מידע עדכני ומעולה לגבי כל מה שנוגע לעולם קידום אתרים בגוגל ולדעת את כל הטיפים כדי להיות צעד אחד לפני כולם? הירשמו לעדכונים באתר ועשו לנו לייק בפייסבוק כדי לא לפספס אף פוסט!

ואם אתם רוצים להזניק את העסק שלכם קדימה עם הצוות המעולה שלנו – מלאו את הטופס ונשמח לעזור.

אורי מינץ
אורי מינץ