מינצבלוג

כל מה שעסק קטן צריך לדעת על מיתוג עצמי

מתי מיתוג עצמי לעסקי חובה לקחת בחשבון? ההחלטה לבחור בספק או בבית עסק מסוים מהווה  כיום הרבה יותר ממה שנראה לעין. למעשה, כל בחירה כזאת מהווה מעין הצהרת נאמנות כלשהי. ומדובר בנושא שעובד לשני הכיוונים – לכל בית עסק יש תדמית מסוימת ותחושה שהוא משדר לעולם.

ובדיוק מהסיבה הזאת, המשימה הפשוטה לכאורה של מיתוג עצמי לעסק הופכת לחיונית ביותר עבור ההצלחה הפוטנציאלית של כל בית עסק, החל מספק שירותים יחיד  ועד לקונגלומרט ענק.

בשורה התחתונה, כולנו משדרים משהו. וכדי להצליח להביא מכירות, ליצור פרסום בפייסבוק שיביא לידים, לנהל שיווק ברשתות חברתיות שיתמוך בתדמית שיצרתם לעצמכם ובאופן כללי – כדי  לעשות שיווק דיגיטלי באופן מגובש, יש לאפיין וליצור חבילת מיתוג בשלבים המוקדמים ביותר של בניית העסק.

מומחים, אנשי מקצוע או בעלי עסקים קטנים שמעוניינים לבסס את עצמם בתור אמינים, מרשימים ומקצועיים נדרשים לפתח קודם כל מיתוג עצמי חזק ואיכותי. ובדומה להליכים מיתוג לעסק גדול, גם לעסק המבוסס על אדם אחד נדרש מבט מעמיק במי אתם: מה הערכים הבסיסיים שאתם משדרים, מה הכישורים הייחודיים שיש לכם והאמונות שמלוות אתכם בעבודה.

בשלב הבא, יש להבין כיצד ניתן לשלב את כל האלמנטים האלה באופן עקבי ואיתן בכל מאמצי קידום אתרים שתעשו, לצד שיווק דיגיטלי מתקדם העונה על כל הדרישות הרלוונטיות לתקופה העכשווית.

גיבשנו עבורכם 14 טיפים שיעזרו לכם לבסס את המיתוג העצמי שלכם בצורה שלא תשאיר שום מקום לשאלות ולספקות, בכדי שכל נושא השיווק יהי ברור ונגיש לכם. ובמידה ואתם עדיין לא בטוחים כיצד לגשת לעניין באופן יעיל – אתם מוזמנים לפנות אלינו על מנת לגבש חבילת מיתוג מתקדמת שתלווה אתכם מהיום הראשון של העסק ועד להצלחה המסחררת והמתמשכת שלו. אנחנו כאן בשבילכם!

וכעת, בואו נראה מה המרכיבים החשובים ביותר של תכנית מיתוג לעסק על שלביה השונים.

1. דעו מי אתם – וגם מי אתם לא

בשלבי הקמת העסק, באופן טבעי עשוי להיווצר מצב שבו אנחנו עושי סקר שוק, בודקים "מה עובד", ומנסים לבסס את כל ההתנהלות העסקית שלנו על זה. עם זאת, זה עשוי להוביל לתוצאות הלא רצויות של להיות לא אמיתיים. אותנטיות מהווה ערך עליון כיום, וזה בא לידי ביטוי בכל היבט ושלב בביסוס בית העסק, החל מיצירת הלוגו ודרך קידום אתרים מקצועי שמביא את הקהל הרצוי.

כדי לבסס בית עסק בעל שרידות לטווח הארוך, התחילו מהיכרות עם עצמכם. לפעמים זה דורש זמן ואפילו סדנאות או מפגשים עם מאמנים אישיים ועסקיים, אך ההיכרות עם עצמנו זו עבודה שאורכת חיים שלמים ותמיד גומלת לנו בפירות מעולים, בצורת בית עסק שמייצג אותנו נאמנה ומהווה את מהות חיינו. למעשה, כאשר מדברים על אותנטיות, העניין הוא קודם כל בהבנה זו והיכולת לנסח באופן מובן מה אתם מביאים אתכם לשוק בו אתם פועלים.

2. מיתוג עצמי? זהו את קהל היעד שלכם 

בין אם מדובר בהליכי מיתוג או הגדרת קמפיין פרסום בפייסבוק, ההבנה מי הקהל שלכם זה אחד השלבים הקריטיים ביותר בשלביו המוקדמים של בית העסק. לאחר שהבנתם מי אתם עצמכם, מגיע הרגע לחשוב מי למעשה עשוי להזדקק לכם. מלבד הגדרת ההיבטים הדמוגרפיים והאישיותיים של קהל היעד הפוטנציאלי שלכם, יש להבין את ה"קווים לדמותו" של הלקוח הפוטנציאלי.

מידע זה ישרת אתכם גם בפיתוח השירותים והמוצרים שיבדילו ביניכם לבין המתחרים שלכם, וגם בהליכים סטנדרטיים או מיוחד של שיווק דיגיטלי מתקדם. בנוסף, כשאתם ידועים לבטח מי יהיה האדם שעשוי לרכוש את המוצרים והשירותים שלכם, תוכלו לדעת רבות גם לגבי הפלטפורמות המתאימות למאמצי פרסום, שיווק ברשתות חברתיות ועוד.

מיתוג עצמי

3. הגדירו את ה"למה" שלכם

כאשר אתם מתחילים דרך הלא פשוטה של הקמת עסק משל עצמכם, חשוב שיהיה ברור לכם: למה אתם כאן? מה המהות שלכם? כיצד בית העסק שהקמתם משרת את מטרת המימוש של מהות זו? ברגע שיש לכם את התשובה לשאלה זו, משימת יצירת מיתוג לעסק מתנקזת למציאת דרך ייחודית ובולטת לבטא את הדרך שבה בית העסק יממש את המהות בשוק המדובר. המטרה של מסע פרסום שכזה היא לאפשר לצופים בפרסומות לזהות משהו שהם רוצים/זקוקים לו ולשדר שהמהות של בית העסק עולה בקנה אחד עם צורך זה. מאוחר יותר ניתן לשלב זאת במסגרת פרסום בפייסבוק או בתכני אתר הבית שלכם.

4. היו מודעים לאופן שבו אתם נתפסים על ידי אחרים

אחד הדברים החשובים ביותר במסגרת מיתוג לעסק זה להבין שאסטרטגיית מיתוג היא לא "ביוגרפיה" או קידום עצמי גרידא, אלא מה האנשים אומרים על האדם או בית העסק המקודם עצמו. כדי להבין זאת, כדאי לשאול באופן ממוקד ואפילו מסודר (למשל, במסגרת טפסי תשאול של גוגל) את החברים והמכרים שלכם כיצד אתם נתפסים בעיניהם.

דאגו שהשאלות יהיו כמה שיותר מפורטות. מה הם הצדדים החזקים בכם? מה החולשות? איזו מילה מתארת אתכם באופן המדויק ביותר? דאגו לרכז את כל המידע הזה לסיכום מסודר ונצלו אותו גם במסגרת בניית חבילת מיתוג, וגם כחלק מהקידום העצמי שלכם – למשל, בעמוד "אודות", שמהווה את אחת התחנות החשובות ביותר במסגרת הליכי קידום אתרים שאתם עושים באופן עצמאי או במסגרת חברה מקצועית.

5. הפיקו את מלוא הרווח ממי שאתם באופן טבעי

פעמים רבות לא באמת צריך להמציא את הגלגל, ומה שבאמת נדרש מכם זה להבין מי אתם באמת ולנצל זאת באופן מלא, מבלי לנסות ליצור משהו שלא קיים בכם ובבית העסק שלכם מלכתחילה. זאת אומרת, צריך לגשת לעניין מתוך ההנחה שמיתוג – זה לא אמור להיות מורכב מדי. בשלבי ההתחלה, פשוט צריך להסתכל במה שכבר יש.

מה הם המשפטים שהסובבים שומעים מכם לעתים הכי קרובות? באלו פלטפורמות אתם הכי פעילים? לינקדין, פייסבוק, או אולי באירועים עסקיים בסביבה הקרובה? אילו צבעים הכי אופייניים לכם (שאתם אוהבים ללבוש או בוחרים בהם באופן אינסטינקטיבי)? מה  הייחודיות הבולטת ביותר באישיות שלכם? בעזרת הדגשה והצגה יותר מובהקת של הדברים שכבר יש לכם, תוכלו ליצור את המותג שלכם באופן הכי אותנטי, והכי חשוב – מבלי לעשות את זה בכוח. שיווק ברשתות חברתיות זה חשוב, ללא ספק. אך להכיר את עצמכם כדי לדעת מה אתם באמת מביאים ללקוחות שלכם – זה הרבה יותר חשוב.

מיתוג עצמי

6. היו כנים

במסגרת מיתוג עצמי, לכל אחת יש את הרצון הטבעי להראות את עצמו על הצד הטוב ביותר. אף אחד לא שואף להדגיש את החולשות שלו, את הכישלונות שהיו בחייו וכו'. אך אסור לשכוח שאנשים כיום לא קונים מוצר או מותג ספציפי, אלא את האדם שעומד מאחוריו והמייצג אותו (בין אם מדובר בפרזנטור, או בשירותיו של אדם אחד ויחיד).

הכנות יכולה לבוא לידי ביטוי בנכונות להפגין גם את הצדדים הפחות מחמיאים שלכם.  פרסום בפייסבוק מהווה לעתים קרובות פוסטים שבהם נחשפים הצדדים השונים שבכם, כך שניתן לנצל פלטפורמה זו כדי להיות פתוחים וכנים באופן אותנטי ומעורר חיבה. זה יעזור לכם ליצור תחושת אמפתיה בקרב הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, כך שרבים מהם יהפכו לנושאי הדגל שלכם, אפילו מבלי שתצטרכו להשקיע רבות באמצעי קידום אתרים אורגני או בפרסום אורגני בפייסבוק על מנת להגיע לכמה שיותר אנשים. תמיכה לבבית שכזאת  מושגת קודם כל באמצעות נאמנות, וזה משהו שלא נקנה בכסף ופרסום.

7. נסחו את הערך שלכם באופן מובן ביותר

רוב בעלי העסקים המתחילים את העבודה במסגרת חבילת מיתוג שלנו אנו שואפים קודם כל לספר לכמה שיותר אנשים כמה הם טובים במה שהם עושים. עם זאת, מה שקשה יותר לעשות, זה להסביר מדוע אופן הפעילות שלהם מיוחד ומכוון לצורך ספציפי של הלקוחות הפוטנציאליים. במילים אחרות, צריך תמיד להתמקד בבעיה מסוימת שלה אתם יכולים לספק את הפתרון היעיל והאיכותי ביותר – ולבסס את כל מאמצי שיווק דיגיטלי לעסקים דווקא בנושא זה.

8. צרו הבטחה חזקה במסגרת מיתוג לעסק שלכם

גורם קריטי נוסף במשימת מיתוג לעסק, זה האפשרות ליצור הבטחה חזקה במסגרת המיתוג עצמו. יש ליידע את הלקוח הפוטנציאלי לגבי הערך שהוא יקבל עקב ההחלט לבחור במותג או בעסק שלכם. כאשר הקהל מתאים "מה ייצא לו מזה" – זה מדבר בפני עצמו וזה חשוב מאוד לכל מאמצי  מיתוג לעסק. ההבטחה של המותג דנה בתוצאות הצפויות מההיקשרות ביניכם, למה עשוי לצפות הלקוח הפוטנציאלי. למשל: « אם תבחרו בבית העסק שלנו – לא תחשבו שוב על קידום אתרים בכלל, זה ייעשה עבורכם ואתם תתמקדו רק במה שאתם עושים הכי טוב! »

מהבטחה זו ניתן להרכיב את כל האלמנטים למשיכת קהל יעד, דרך שיווק ברשתות חברתיות על כל סוגיהן, ועד לקמפיין פרסום בפייסבוק שיציג הבטחה זו לפלח השוק הרלוונטי לכם.

מיתוג עצמי

9. בחרו פלטפורמה מתאימה וגבשו אסטרטגיה עקבית בתחום שיווק דיגיטלי

אחת ההמלצות בתחום השיווק הדיגיטלי – זה תמיד לבנות את סדרי העדיפויות שלכם בהתאם לפלטפורמות שהכי מתאימות לכם, שרוב קהל היעד שלכם נמצא בהן. כדאי לבחור במה שהכי אקטואלי לכם ולבית העסק שלכם, לאו דווקא למה ש"הכי טרנדי" בזה הרגע. לדוגמה, כעת מדובר רבות על היעילות של וידאו בתור אסטרטגיית מיתוג.

אך במידה ולא מדובר במדיום שמתאים לכם, אז לא חייבים לבחור בו בעל כורחם. לכל מדיום ולכל פלטפורמה יש יתרונות וקשיים משלהם, ולכן כדאי מאוד לבחון את העניין לעומק בצורת סקר שוק מעמיק שנעשה על ידי איש מקצוע מהימן שישלב בין הצרכים והיכולות שלכם לבין צרכי השוק וייצור פתרון מיתוג שיעבוד בצורה הטובה ביותר. בהמשך, יוצרים אסטרטגיה המבוססת על התוכן שאתם יכולים להעניק לקהל היעד הפוטנציאלי שלכם, ולהמשיך עם ההתנהלות באופן עקבי.

10. הגדירו את התדמית של המותג שלכם

חשוב להבין שהשליטה על המותג שלכם היא תמיד בידיכם – בחירה בתדמית שלכם צריכה להתבצע עוד לפני תחילת הפעילות. לאחר שסיימתם לברר עם עצמכם מי אתם, מה הערך שלכם ולמי הוא עשוי לתרום, מתאימים למידע זה את החומר הגרפי המתאים – תמונות, צבעים, גרפיקות וכו'. כל זה ישמש אתכם לצורך בניית אתרים למטרת קידום אתרים, הדפסת כרטיסי ביקור וחומרי פרסום אחרים. תדמית שבאה לידי ביטוי בכל האמצעים החזותיים שעומדים בפניכם. יש לשמור על אחדות בייצוג הזה בכל הפלטפורמות ולכל אורך הפעילות.

11. דאגו להיות אישיות בעלת מהות ועומק

כאשר המותג מבוסס על אישיותו של בעל בית העסק, לפני שרוכשים חבילת מיתוג עצמי, כדאי למצוא קודם את העומק והמהות בתוך האדם עצמו, ולהקרין מזה והחוצה. ולמרות שזה נשמע כמו "רוחניקיות", האמת היא שגישה זו יכולה להקל על כל מאמצי המיתוג ולבצע את רוב שלביו הרבה יותר מהר ומדויק וליצור את הבסיס החיוני לעבודה מתמשכת ויעילה.

כדי להיות אדם כזה, צריך להמשיך בהליכי הגילוי העצמי, להקדיש מספיק זמן להתפתחות האישית, להיות בחיפוש מתמיד אחר ידע חדש בתחום שבו אתם פועלים וכן בעולם העסקי והאנושי בכלל. עם הזמן, יתגלו תחומי עניין ספציפיים שיעזרו מצדם להרכיב את התמונה המלאה של האישיות שאתם, מה שיחלחל לאט לאט גם להליך מיתוג עצמי, מיתוג בית העסק ומאמצי שיווק דיגיטלי באופו כללי

12. נצלו את הכישורים הבולטים שבכם

לאחר שכבר עשיתם סקר בין הקרובים לכם לגבי מי אתם ומה הצדדים החזקים שבכם, תנסו להביט על עצמכם מהצד ולשים לב מה היה לכם הכי קל לעשות במהלך הקריירה שלכם. בנו מהאלמנטים האלה רשימה של הצדדים החזקים והגדירו במה אתם רוצים להיות ידועים בעתיד. והשילוב בין השניים יהווה את הבסיס לבניית אסטרטגיית מיתוג לעסק וגם עבור שיווק ברשתות חברתיות לטווח הארוך ביותר.

13. היו נאמנים לתשוקה שלכם

כאשר יוצרים את המותג הראשוני, יש פרץ אנרגיה משמעותי בשל הרצון להצליח. אך כדי להתמיד בעבודה ולדבוק במטרה לטווח הארוך, נדרש מניע שיחזיק מעמד גם כאשר ההתלהבות ההתחלתית תשכך. בדיוק לשם כך חשוב מאוד להבין מה התשוקה העיקרית בתחום הפעילות שלכם, גם על מנת להציג אותה בהרחבה במסגרת שיווק ברשתות חברתיות, אך גם כדי ליצור מקור בלתי נדלה לתוכן, עניין אישי של בעל בית העסק במה שהוא עושה. בסופו של דבר, התשוקה האישית גם מאגדת בתוכה את הגורם הייחודי שהופך את בית העסק שלכם למותג מובדל.

14. אל תפסיקו לפעול, אך דאגו לעשות הערכות מצב ושיפור בהתנהלות

עקביות זה אחד הדברים החשובים ביותר בתחום שיווק דיגיטלי. כך, קידום אורגני זוהי פעילות שניתן לראות את הפירות שלה רק לאחר פרק זמן מסוים. הדבר נכון באותה המידה גם עבור מיתוג עצמי לעסק. נדרשת עבודה עקבית ומתמשכת, לצד היכולת לעשות בדיקה וסקירה של המאמצים שנעשו עד כה במסגרת חבילת מיתוג עצמי ובעקבות הממצאים – לבצע שינויים והתאמות בכדי ליצור את הרושם הדרוש ולחזק את הערכים של בית העסק ולעתים אף לשנות דברים בכדי להתאים למציאות חדשה או לתהפוכות שהתרחשו בבית העסק עצמו.

לסיכום:

מיתוג עצמי או מיתוג לעסק, מדובר באחד התהליכים החשובים ביותר שיש לבצע על מנת ליצור נכסים אינטרנטיים, קהל עוקבים נאמן שהופך לקהל רוכשים נאמן לא פחות. בסופו של דבר, העבודה הזאת היא המשתלמת ביותר לטווח הארוך. קודם אתם עובדים בשביל המותג, ולאחר מכן – המותג עובד בשבילכם.

Rate this post

רוצים לקבל חבילת מיתוג משתלמת ומותאמת לצרכיו של בית העסק הקטן? פנו אלינו עוד היום ליצירת אסטרטגיית תוכן מוקפדת המבוססת על הערך שלכם בתור בית עסק ומטרותיכם העתידיות.

אורי מינץ