הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

כל מה שרציתם לדעת על מהירות אתר ולא חשבתם לשאול

קידום אתר באינטרנט זהו הליך מורכב ומרובד הכולל בתוכו מספר רב של משימות בסדרי גודל משתנים שיש לבצע בתדירויות כאלה ואחרות על מנת לשמור על מדדים תקינים. עם זאת, מדדים שונים יכולים להיות מוערכים על פי פרמטרים שונים, וחשוב מאוד לעשות סדר בדברים.

מהירות אתר היא בהחלט פרמטר חשוב בהערכת איכות האתר הן על ידי מנועי החיפוש, והן על ידי הגולשים עצמם. הזמן הוא נכס יקר מאין כמוהו בתקופה העמוסה והעסוקה שבה אנו חיים כיום, לכן חשוב מאוד להעניק לגולשים שלנו את המידע שהם חיפשו תוך זמן קצר. בשורה התחתונה, אם האתר נטען במשך זמן שמרגיש לגולש כארוך מדי, סביר להניח שהוא לא יישאר אתכם זמן רב ויעדיף מקורות זמינים יותר. גם מנועי החיפוש שמים לב לנושא זה ומשכללים את מהירות הטעינה בציוניהם הכלליים, יחד עם פרמטרים טכניים אחרים.

אז כיצד בעצם להבין את הדרישות כלפי המהירות, וכיצד לעמוד בהן? לנו כל התשובות!

נתונים כלליים על מהירות אתר 

יש כמה דברים שאתם צריכים לדעת על מהירות אתר:

  1. היא צריכה להיות יחסית גבוהה
  2. אתם צריכים לבדוק אותה מפעם לפעם ולעשות שינויים בהתאם
  3. אתם לא יכולים להסתמך על המדד של גוגל באופן בלעדי (נפרט על כך בהמשך)

וקצת מידע ספציפי. עד כמה מהר אמור לעלות עמוד באתר שלכם?

לפי דעות מומחים בתחום שיווק דיגיטלי לעסקים ואופטימיזציית אתרים, הזמן המשוער הוא כ-3 שניות.

אך זה לא תמיד פשוט כפי שזה נשמע. ברוב האתרים, נדרשת השקעה של מאמצים רבים לשיפור המהירות, לכן צריך דעת מתי עשיתם מספיק כדי לקבל על כך את ההערכה הנדרשת ואפשר לעבור הלאה, למשימות אחרות וחשובות לא פחות, כגון כתיבת מאמרים לטובת קידום אורגני, קידום ברשתות חברתיות, בדיקת טרנדים בתחום שלכם, או פשוט לנוח (גם זה חשוב לפעמים, אל תשכחו!)

כדאי לבדוק את המהירות מפעם לפעם ולקחת בחשבון את חוק השלוש שניות שהוא פחות או יותר הזמן האופטימלי, גם עבור הגולש חסר הסבלנות, וגם עבור המדדים השונים של גוגל ודומיו שעשויים להיות מאוד הפכפכים ולא מדויקים.

לפני שנגיע למדדים אלה, בואו נראה איך מגיעים לנתוני מהירות אתר טובים ברמה האובייקטיבית וכיצד נשארים שם לאורך זמן.

נתוני טעינת עמוד ב-2020 ומדע זה חשוב

עמודים נטענים בחתיכות, לכן לפעמים אתם שמים לב לכך שתמונה גדולה היא האחרונה שמופיעה, לעומת טופס שהופיע ראשון, או שמודעה כלשהי מופיעה מיד במקום אחד ואז מפנה אותו לאלמנט שהיה אמור להיות שם מלכתחילה, אך נטען קצת יותר מאוחר. כל האלמנטים השונים האלה מרכיבים את העמוד שלנו וזמן העלייה המשולב שלהם מהווה שכלול של זמן הטעינה הכללי.

הבנת עבודתו של מנגנון זה היא חשובה מאוד כשאתם מתחילים לעבוד על שיפור מהירות אתר שלכם. יש שתי סיבות לחשיבות זו:

  • הלקוחות שלכם הם חסרי סבלנות
  • גוגל הכריז לאחרונה ש"נתוני בסיס של האתר" מסוג זה מהווים גורם בדירוג שלהם, תוך הדגשה של דווקא מהירות אתר.

כיצד להעריך את זמן הטעינה של האתר שלכם

למרות שאנחנו שואפים "למצוא חן" בעיקר בעיניי גוגל, האמת היא שהמדדים הרשמיים של המערך לוקים לעתים בחסר. כך, מערך מדידת מהירות אתר במערכת של Google Insights לא באמת מודד את מהירות טעינת האתר. בנוסף, הציון שהאתר מקבל מבוסס על מערך מטריקות שרירותי ביותר, ונציגי גוגל אפילו לא מסתירים זאת.

ההערכה נעשית ביחס לאתרים אחרים, ולא מתמקדת באתר שלכם באופן ספציפי ובעוד שמידע בפורמט הזה יכול להועיל לצד של גוגל להכיר את השוק שלו – עבור בעל האתר הפרטי זה מידע מבלבל ואף מטעה. לכן כדאי לקחת בערבון מוגבל את תוצאות Speed Test של גוגל, לפנות לאתרים נוספים וגם להתנסות ברמה האישית והאנושית.

הסבר מהיר על שיטת ההערכה של גוגל אינסייטס:

  1. המערך אוסף נתוני בסיס מהאתר שלכם – חמישה מדדים, מהחשוב ביותר לפחות חשוב: זמן עד לאינטראקטיביות (TTI), מדד מהירות, הצגת תוכן ראשוני (FCP), מצב ראשון של חוסר פעילות במעבד, הצגת התוכן העיקרי (FMP).
  2. גוגל משווה את נתוני האתר שלכם עם מיליון האתרים הטובים ביותר
  3. נעשית המרה של הנתונים לציון מ-0 עד 100
  4. לבסוף, גוגל נותן צבע לציון שלכם: ירוק (90-100), כתום (50-89) ואדום (0-49).

אם אתם רוצים לקבל תמונה מלאה יותר על מצב האתר שלכם, כדאי להסתכל באותיות הקטנות, להיעזר בכמה כלים ולהצליב נתונים. למשל, ניתן להתקין תוסף לדפדפן כרום למדידת מהירות או להיעזר באתר אחר. דוגמה לאתר שבודק מהירות עלייה של האתר שלכם באופן ספציפי: https://gtmetrix.com/

אתם מוזמנים לנסות ולראות מה התוצאות בדרכים שונות.

אינכם מרוצים מהתוצאה?

זה מה שאפשר לעשות.

תעשו אופטימיזציה לעמודים באתר שלכם עם הביצועים הטובים ביותר

באופן טבעי, אנו עושים בדיקת מהירות אתר לדף הבית שלנו, בגלל שזוהי דלת הכניסה, אך כדאי לשים לב דווקא לעמודים הפופולריים שלנו. יש לכם פוסט שמקבל חשיפה גדולה בשל התוכן האיכותי שלו? כדאי להקפיד לעשות לו אופטימיזציה (בדרכים שיפורטו בהמשך) כדי שהביצועים ישתפרו אפילו יותר. אנו ממליצים לבצע את הפעולות המובאות מטה עוד לפני שאתם מודדים את מהירות אתר שלכם ופונים לאנשי מקצוע לעזרה. זאת בהנחה שאתם עצמכם שולטים על כל הדברים הקטנים ביותר

אופטימיזציית תמונות לזמן טעינה מינימלי

תמונות מהוות חלק משמעותי מהאתר ולזמן הטעינה שלהם יש השפעה גדולה על מהירות אתר הכללית. כך, ניתן להיעזר בפלאגין LazyLoad כדי לוודא שבטעינה הראשונית של העמוד רק התמונות הנראות לעין עולות במיידית (ולא כל התמונות של כל האתר, למרות שלא רואים אותם מההתחלה).

זה מאפשר לא להתפשר על איכות לטובת המהירות.

אופטימיזציית תמונות מבחינת גודל

כיום רוב האתרים הם מותאמי מובייל, זה גורם חשוב מאוד כל היבטי קידום ממומן ולטובת חווית משתמש אופטימלית. לכן כל תמונה שנוספת לאתר צריכה להיות מותאמת גם לפרמטרים של האתר המיועדים לוודא שהוא נראה טוב בכול רזולוציה.

באופן טבעי, תמונות קטנות יותר נטענות מהר יותר, לכן יש למצוא את דרך המלך – גודל אופטימלי גם למראה האתר, וגם למהירות הטעינה. יש לעשות זאת באופן ידני כדי להגיע לתוצאות מהירות אתר אופטימליות.

אופטימיזציית תמונות עבור פורמט מתאים

לגוגל יש העדפה מובהקת לפורמטים מתקדמים יותר של תמונות – כגון JPEG 2000 או WebP, על פני פורמטים ישנים יותר כגון PNG או JPG. כך, באמצעות המרה של פורמט התמונה תוכלו לקבל כמה נקודות בונוס אצל גוגל וגם לעזור לאתר שלכם להיות מעודכנים לסטנדרטים החדשים ביותר

בצעו אופטימיזצייה לתוכן שלכם

מדובר בגורם שלא משפיע על הרבה לכאורה, אך ביצוע אופטימיזציית לינקים מקיפה ומערך "פירורי לחם" מדויק ונכון משפר גם את חווית משתמש, וגם מקל על הבוטים של גוגל לעשות את הסריקה של האתר – ובכך משפר גם את המהירות.

ביטול טעינה של פונטים

החיסרון בשימוש פונטי רשת הוא ביצועיים איטיים, ביצועים אלו עלולים להאט את זמן הטעינה והעלאות את מספר הבקשות בזמן קריאה לשרת, הם גם יכולים ליצור שגיאות של זכרון מטמון כאשר נבצע בדיקת מהירות באתרים שונים (GTmetrix\Pingdom)

כיצד נבצע טעינה לוקאלית של פונטים מגוגל?

יש מספר צעדים שדרושים לבצע בכדי להגיש פונטים של גוגל לאתר שלכם, הינה כמה מהמם:

  • הורדת הפונטים של גוגל
  • להשיג את הCSS שדרוש לפונט
  • העלאה של הפונטים לאתר
  • הוספה והטעמה של הCSS לטעינת הפונטים

הורדה של פונטים מאת גוגל

אפשרות ראשונה ופחות מומלצת היא להוריד את כל הפונטים בקובץ אחד (דרך הקישור פה)

אפשרות שניה ואף מומלצת היא: להשתמש בכלי שמאפשר לכם להוריד את הפונט\ים הספציפיים לכם ואץ יוצר בשבילכם את הCSS הנחוץ. הכלי נקרא google-webfont-loader

ביטול טעינת אייקונים של אלמנטור

כמו את הפונטים של גוגל, גם את הטעינת אייקונים תוכלו לכבות אם יש לכם פתרון אחר, בשביל לשנות את האייקונים נצטרך לשנות את ה-CSS של התפריט כך שיציג את האייקון או טקסט אשר בחרנו במקום האייקון של אלמנטור.

אופטימיזציית CSS

חלקכם יודעים שאלמנטור(ולא רק אלמנטור!) טוען המון CSS לכל דף באתר ולרוב זה חינם, יש לא מעט דברים שאתם יכולים

  • יצירת Critical CSS – בשביל לבצע זאת נצטרך להשתמש בתוסף שנותן את האופציה ( WP ROCKET לדוגמא)
  • מיניפיקציה – זהו תהליך שלא מזיק בשום מצב ואף קצת עוזר! תוכלו לבצע זאת עם כל תוסף קאש וגם עם Cloudflare למשתמשים שבנינו
  • ביטול טעינת CSS מיותר לפי עמוד\פוסט – תוכלו להיעזר בלשונית cover בגוגל כרום ובדקו האם יש CSS שלא בשימוש. ראיתם כאלה? בטלו את הטעינה שלהם, תוכלו לבטל בעזרת קוד php או באמצעות תוסף בשם Asset Cleanup

יש עוד המון דברים שנדרש לבצע אבל שלושת הדברים שציינתי יכולים להספיק.

הפחיתו בכמות ההפניות באתר

ההמלצה הזאת מדברת בעד עצמה. כל הפנייה גוררת איתה את הזמן של המתנה של שליחת שאילתת ה-HTTP.

למה לגרום לאנשים לחכות להליך ההעברה, אם אפשר לשלוח אותם ישר למקום הנכון? זכרו, כל שנייה חשובה!

לטעון וידיאו בחוכמה:

נכון לשנת 2020 אלמנטור מאשר לנו לנגן וידיאו מיוטיוב\vimeo וזה דבר מעולה אבל עולנו לנו בביצועים. לכן, אם אנחנו חייבטים לטעון אותם נצטרך לעשות זאת באיחור. בעזרת WP Rocket ו Swift נוכל לבצע זאת. או לחלופין להשתמש בתוסף WP YouTube Lyte

שפרו את האחסון שלכם

לפעמים הסיבה למהירות נמוכה של האתר היא איכות ירודה של ספק האחסון שלכם. כדי לבדוק זאת לעומק, מומלץ לקרוא את המדריך שלנו לבחירת ספק אחסון.

כמה מילים על מהירות במובייל לעומת מחשב

חמשת המטריקות שלפיהן גוגל מודד את מהירות אתר נבדקות בנפרד עבור גרסת המחשב וגרסת המובייל של האתר. בעלי אתרים רבים מדווחים על תוצאות נמוכות יותר של מהירות אתר עבור מובייל לעומת גרסת המחשב. יש גורמים מתערבים רבים שיכולים להשפיע על התוצאות, וחלקן כלל לא בשליטתכם. למשל, מאפיינים ספציפיים של המכשיר, מהירות האינטרנט הסלולרי, עומס זיכרון המטמון של המכשיר ועוד. לכן גם כאן צריך להתנסות באופן אנושי וגם אוטומטי באמצעות כמה פלטפורמות מדידה ולהגיע למסקנות מבוססות.

לסיכום:

כפי שניתן לראות מהאמור מעלה, מהירות אתר מהווה חלק משמעותי מהליך קידום אתרים ואופטימיזציה לקבלת הדירוגים הגבוהים ביותר שאפשר מהמערך של גוגל. יחד עם זאת, לא כדאי לנו להיות תלויים לחלוטין במדדים של גוגל עצמו, זאת מהסיבה הפשוטה שמדובר בארגון מסועף ביותר, וכמו בכל ארגון גדול, עשויים להיווצר מצבים של חוסר עקביות.

כדי להאריך את טעינת האתר באופן המדויק ביותר, כדאי להשתמש בכמה מערכות מדידת המהירות, וגם בשכל הישר – לנסות להיכנס לאתר ממכשירים שונים, מחיבורים שונים לאינטרנט וכו’, ופשוט להתנסות בו כמשתמש. כי יש דבר אחד שנותר ללא שינוי לאחרונה בכל הקשור לדירוגי אתרים: מה שטוב לגולשים, טוב גם לאופטימיזציה ולהערכה שלכם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מחפשים חברת קידום אתרים שתבנה את האתר הטוב ביותר עבור בית העסק שלכם? פנו אלינו עוד היום ונשמח לסייע בהקמת הנכס האינטרנטי המניב ביותר שיעזור לכם לממש את כל השאיפות המקצועיות שלכם, לטווח הארוך והקצר כאחד.

אורי מינץ
שיווק דיגיטלי