הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

אפיון אתר

אפיון אתר – כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

בניית אתר זהו פרויקט לא קטן, ועל מנת להגיע לשלב הסופי עם תוצר איכותי, מקצועי, שעונה על כל הדרישות וגם מצדיק את הסכום הלא מבוטל שהשקעתם בו – חשוב מאוד להתחיל ברגל ימין, וזה אומר עם תיאום ציפיות ויישור קו

במילים אחרות – צריך אפיון אתר ממוקד ומפורט שיסדיר את הליך הבנייה וגם את המחויבויות ההדדיות שביניכם לבין בונה האתרים.

האתגרים הנסתרים של אפיון אתר בעת בניית אתרים

לכאורה, ניתן לחשוב שבניית אתר זהו הליך מאוד פשוט וברור. אך במבט מעמיק יותר ניתן לראות שיש אינספור דקויות שללא בירור ממוקד לגביהם, העבודה יכולה להיגרר עוד ועוד, ולא ברור התמחור שלה. האם העבודה כוללת אופטימיזציה למנועי חיפוש או לפחות התקנה של הכלים הדרושים לשם כך? ממי מגיעים התכנים של האתר? בעל האתר או בונה האתרים? את כל זה יש להגדיר מראש.

בכד לגשת לנושא באופן מודע, נעבור באופן כללי על הנושאים העיקריים אותם יש לכסות במסגרת אפיון אתר, ולאחר מכן נפרט על כל אחד מהם:

  • תיאור כללי – פסקת פתיחה כללית לתפקד גם בתור בריף של האתר. תיאור מאוד בסיסי של העבודה שתתבצע, כאשר כל שאר הסעיפים יורדים לפרטי פרטים.
  • סוג אתראתר תדמית, אתר חנות, פורטל.
  • דומיין האתר – מי רוכש ובבעלותו של מי האתר?
  • אחסון האתר – כנ"ל כמו הדומיין, מי הבעלים והאחראי?
  • המטרות השונות של האתר – קידום מכירות, בניית מוניטין, איסוף לידים, קידום אורגני, קידום ממומן בגוגל וכו'. המטרות המוגדרות ממקדות את העבודה על פונקציונליות האתר וגם את העיצוב שלו.
  • קהל היעד של האתר – בדרך כלל – קהל היעד הפוטנציאלי הקיים של בית העסק. פילוח לפי גילאים, מין, מקומות מגורים, תחומי עניין וכו'.
  • עיצוב – סגנון, צבעים, אלמנטים גרפיים – במידה ולבית העסק כבר יש לוגו ו/או אלמנטים גרפיים אחרים, יש לשלב אותם בעיצוב. במידה והעבודה נעשית מאפס, על המעצב לחשוב על כל זה מראש. השאלה כאן היא האם יש יד חופשית בעיצוב או שיש צורך בהתבססות על חומרים קודמים.
  • פונקציונליות על כל פרטיה – עמודים סטטיים או דינמיים, מאפיניי החנות, הרשמה לרשימת דיוור, הרשמה לאתר, מנגנוני השארת תגובות, אלמנטים של ניהול עמודים, תכנות של אלמנטים חדשים מאפס, שפות שונות וכו'
  • תכנים – תיאור מפורט של הדפים (מפת אתר)
  • תקציב – כמובן שהוא צריך להיות בקורולציה עם העבודה שנעשית. פריטים שיכולים להוריד את התקציב זה הכנה של תכני הטקסט על ידי הלקוח ו/או הזנה שלו למערכת וורדפרס, אספקה של עיצובים בסיסיים, הפחתה של גלי תיקונים למינימום.
  • לוחות זמנים – בהתאם לכל הסעיפים הקודמים, יש לבצע הערכה של זמן העבודה הנדרש
  • הערות כלליות שלא נכללו בסעיפים הקודמים.

דקויות חשובות שעליהן יש להתעכב בעת אפיון אתר

על מנת שהעבודה על האתר תתבצע באופן היעיל ביותר, חשוב לבדוק את כל הפרטים הקטנים. בנוסף, לאחר שהמסמך גובש, נדרשות חתימות של שני הצדדים עליו, על מנת להבטיח שלא יהיו כל שינויים בלתי צפויים במהלך העבודה. בנוסף, חשוב מאוד להגדיר את השינויים האפשריים במסגרת אפיון אתר או במסגרת חתימת חוזה עבודה נפרד, זאת על מנת לכלול גם אפשרויות של עבודות נוספות – אך בתשלום הולם.

אפיון אתר – הנושאים החשובים שיש לברר מראש:

בניית האתר על פלטפורמת וורדפרס

כיום מדובר בפתרון נפוץ ומוכר, אך עדיין חשוב מאוד לדון על כך עם הלקוח ולקבל את האישור שלו. יש לפלטפורמה יתרונות רבים, אפשרות לניהול עצמי ועצמאי, פיתוחים עתידיים ללא תלות בספק הראשוני ועצם העובדה שהפלטפורמה מתעדכנת בתוספים חדשים העונים לדרישות המשתנות של האינטרנט. זה כולל גם את התוסף שהופך את האתר לחנות.

התנהלות של החנות

אפרופו חנויות, מדובר באתרים מורכבים יותר, בעיקר כאשר יש קטלוג מוצרים נרחב שיש להעלות. יש להגדיר מראש את הפרמטרים של המוצרים, על מנת לתכנן את החנות בצורה הנכונה כבר על ההתחלה. בנוסף, יש לקבוע את מאפייני התשלום, המשלוחים ודקויות נוספות הקשורות לכך.

ניווט

אחד התפקידים של בונה האתרים הוא לעזור ללקוח לעשות "עץ אתר" מדויק ונכון לצורך קידום אתרים, שיהיה אינטואיטיבי ופשוט עבור הגולשים, היות ומדובר במרכיב משמעותי של חווית משתמש. כמו כן, גם מנוע החיפוש של גוגל סורק את מפת האתר ויש לכך השפעה משמעותית על הביצועים של האתר בדירוגים.

מהירות עליית עמודים

גורם חשוב מאוד גם לחווית המשתמשים, וגם לדירוג במנועי החיפוש. קיימים כלים שונים למדידת מהירות העלייה בכדי לוודא שהעמודים השונים של האתר עומדים בדרישות של גוגל.

התאמה למובייל (מובייל פירסט)

מה שפעם היה יחסית חדשני היום כבר הפך להיות למשהו בגדר הרגיל, זאת לאור ההיקפים ההולכים וגדלים של גלישה במכשירים ניידים. על זאת, בהנחה שרוב הגולשים באתר הייעודי יהיו ממכשירים אלה, ניתן לעשות העדפה לעיצוב שמלכתחילה נועד לפורמט זה, וחשוב לעגן את זה באפיון.

נגישות

נושא קצת יותר חדש, אך רלוונטי ביותר, בעיקר עבור אתרים גדולים, עם תנועה גדולה (אתרים של חברות גדולות עשויים אפילו להיות חשופים לתביעות במידה ואין בהם תוסף נגישות). כך או כך, כדאי לחשוב על קהל היעד של האתר – לרוב לא כדאי להראות חוסר כבוד כלפי בעלי המוגבלויות. יש לקבוע את הנושא במסגרת האפיון אתר גם כן.

מה עושים כשלא יודעים?

כפי שניתן לראות מהמובא מעלה, נושא אפיון אתר הוא רחב מאוד ודורש הבנה של קהל היעד, של מטרות האתר ובית העסק. זו הסיבה לכך שבנייה של אפיונים לאתרים גדולים זוהי משימה של אנשי מקצוע ייעודיים. אך במידה ואתם בונים אתר תדמית, בונה האתרים יכול לספק לכם את כל המידע הדרוש, בין השאר באיזה טפסים.

בכדי להקל עליכם, הכנו עבורכם טופס שכזה, המאגד יחדיו את כל הנושאים החשובים ביותר של אפיון אתר. הורידו אותו בכדי ליצור את האפיון, וכשתהיו מוכנים – אנו נשמח לעמוד לרשותכם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

צריכים אתר מקצועי? אל תוותרו על איפיון! צרו קשר עוד היום או ע״י השארת פרטים בתחתית העמוד או אפשר ליצור איתי קשר במייל ובטלפון האלו

אורי מינץ
שיווק דיגיטלי