הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

קידום בפייסבוק לבין שיווק באינסטגרם – מה עדיף והאם לשלב?

רבים שואלים את עצמם, האם כאשר פייסבוק רכשו את אינסטגרם ב-2012, המטרה שלהם הייתה למעשה לטפח יורש? או שזה קרה במקרה? בזמנו, הרכישה הזאת במחיר של מיליארד דולרים הייתה צעד נועז ביותר, ורבים ביקרו את פייסבוק על כך שהם בזבזו סכום כה גבוה על אפליקציית שיתוף תמונות עלובה שהופעלה על ידי 13 עובדים בסך הכול. היום לאף אחד כבר אין ספק שזו הייתה השקעה נכונה, היות והערך המשוער של של הפלטפורמה כיום עומד על 102 מיליארד, פי עשר מהמחיר שבו נרכשה. שיווק דיגיטלי שנעשה בפלטפורמות מרובות תמיד פועל על אותו עיקרון ובאמצעות ההשקעה הכפולה באינסטגרם ופייסבוק, ניתן לומר שהחברה חולשת על תחום שיווק ברשתות החברתיות באופן בלעדי.

אך מה זה אומר לגבינו? האם שיווק באינסטגרם זו הדרך הטובה ביותר להגיע לקהל הפוטנציאלי שלנו, או שיש דווקא דרכים עקיפות ועדיפות? במאמר זה נדון בנושא חשוב זה בעולם שיווק דיגיטלי, נבין איך מפרסמים באינסטגרם ומתי וכיצד משיגים את התוצאות הטובות ביותר משתי הפלטפורמות החשובות האלה. כדי שנוכל לעזור לכם לנווט בעולם המורכב של שיווק דיגיטלי, אנו ממליצים לכם להירשם עוד היום

גולשים, מספרים ומה שביניהם

למען הסר ספק, מבחינת מספרים, אינסטגרם רחוקה שנות אור מפייסבוק. יש לה 800 מיליון גולשים חודשיים, מה שהופך אותה לפלטפורמה השלישית בפופולריות שלה (אחרי פייסבוק ויוטיוב), אך זה ממש רחוק מהממדים המרשימים של פייסבוק – 2 מיליארד משתמשים בחודש. אז לפי ההגיון, יותר לגיטימי והשקיע אף ורק במאמצי קידום בפייסבוק, בתור המלך הבלתי מעורער של שיווק דיגיטלי ופשוט לסגור את הסיפור?

אך האמת היא שזה לא כל כך פשוט, בגלל שמה שבאמת חשוב, זה לא רק כמות הצפיות, אלא האיכות שלה. כך, מאמצי קידום של מותגים המיועדים לקהלים צעירים יותר – כדאי לחשוב יותר לכיוון של האינסטגרם, כמו גם ככל שהעניין נוגע לשווקים “וויזואליים מאוד”, כגון אופנה, קוסמטיקה או אפילו אדריכלות או עיצוב פנים.

בהמשך נדון בדרכים שבהם תוכלו להפיק את מלוא התועלת באמצעות שיווק בשתי הפלטפורמות. אך כדי להגיע להלך הרוח הנכון, כדאי להבין מדוע ערוץ מדיה שהינו קטן יותר באופן יחסי, עדיין מסוגל לעורר הדים גבוהים יותר. וההבדל הגדול טמון באלגוריתמים. 

האלגוריתמים של פייסבוק לעומת אלו של אינסטגרם

בשורה התחתונה, מה שחשוב זו לא החשיפה שלכם, אלא החשיפה בפני האנשים הנכונים.

ברמה הבסיסית, האלגוריתם של כל פיד של רשת חברתית מתייחס לקוד ספציפי הקובע אילו פוסטים ייראו על ידי איזה משתמשים ובאיזה סדר. הימים שבהם הפוסטים מופיעים בפיד באופן כרונולוגי עברו מזמן, וטוב שכך, היות ומדובר בסידור מורכב, בלשון המעטה, בעיקר כאשר רובנו עוקבים אחרי מאות עמודים ומשתמשים שונים.

לכן, לרשתות החברתיות יש אלגוריתמים שמטרתם להעניק לכם חוויה מספקת יותר, שבמסגרתה אתם רואים יותר פוסטים שמוצאים חן בעיניכם, ופחות דברים לא קשורים, כגון פוסטים של הדודה מדימונה. אך זה לא נעשה אך ורק מרצונם הטוב של האנשים המפעילים את האתרים החביבים עלינו – האלגוריתמים מאפשרים להם לשלוט היטב על ההיבט הפרסומי של כל העניין.

מובן שלא מדובר במדע מדויק, כך שכל פלטפורמה חברתית נאלצת לעשות קודם הליכי ניסוי וטעייה כדי לקבוע את הקריטריונים הנכונים שעל פיהם ינוהל הפיד. וכאן חבוי ההבדל המהותי ביותר בין פייסבוק לבין האינסטגרם.

אז מדוע האלגוריתם של אינסטגרם עדיף לשיווק? האלגוריתמים עצמם הם בגדר סוד מסחרי, אך מחקר עצמאי שבדק את האלגוריתמים של פייסבוק ואינסטגרם העלה כמה תובנות שהתגלו כדי מדויקות לאחר בדיקות נוספות. מדובר בגורמים המכריעים את הדירוג של פוסט יחיד (לא מקודם, לא ממומן).

האלגוריתמים של אינסטגרם

  1. אנגייג’מנט – כמה לבבות ותגובות יש בכל פוסט.
  2. רלוונטיות – מה סוג הפוסט (על פי שיוך תוכן של העמוד) ועד כמה הוא רלוונטי לגולש.
  3. קשרים – פוסטים ממשתמשים שאיתם יש לגולש אינטראקציה יהיו בעלי דירוג גבוה יותר.
  4. לוח זמנים – פוסטים אחרונים זוכים לדירוג גבוה יותר.
  5. חיפושי פרופיל – פוסטים מחשבונות שאנשים מחפשים בדרך כלל זוכים לדירוג גבוה יותר
  6. שיתופים ישירים – פוסטים שאנשים משתפים ישירות עם אחרים זוכים לדירוג גבוה יותר, והאדם שמקבל פוסט בשיתוף נהנה גם הוא לדירוג גבוה יותר של הפוסטים שלו.
  7. הזמן שהוקדש לפוסט – הזמן שבמהלכו הגולש הסתכל בפוסט ולא המשך לגלול מטה. 

האלגוריתמים של פייסבוק

  1. חברים ומשפחה – פוסטים מאנשים שהמשתמשים מכיר באופן אישי מדורגים גבוה יותר. חשוב לדעת זאת, משום שהמשמעות של כך היא שפוסטים ממותגים זוכים לפחות חשיפה.
  2. אנגייג’מנט – כמות הלייקים, התגובות והשיתופים שמקבל הפוסט ובמסגרות זמן שונות (כלומר, בוסט גדול של לייקים תוך זמן קצר = דירוג גבוה יותר).
  3. עידוד אנגייג’מנט – פוסטים שפותחים דיונים מקבלים דירוג גבוה יותר.
  4. תמונות ווידאו – פוסטים חזותיים מקבלים דירוגים גבוהים יותר בעד פוסטים עם טקסט בלבד זוכים בדירוג נמוך יותר.
  5. לייק בייט לא זוכים לעידוד – פוסטים ש”משונררים” לייקים, שיתופים, תגובות, הצבעות או תיוגים באופן אגרסיבי זוכים לדירוג נמוך.
  6. פוסטים פרסומיים מדי – פוסטים שדוחפים אנשים לקנות שירותים/מוצרים או להשתתף בתחרות זוכים לדירוג נמוך. כמו כן, פייסבוק תמיד סורק את הטקסט ודואג שלא יהיו פרסומות במסגרת פוסטים לא מקודמים.

כלומר, העידוד הוא של תקשורת אנושית חפה ממניפולציות ושיווק אגרסיבי – וניתן לומר שבמידה מסוימת פייסבוק זה המקום לעשות שיווק אנושי, שיווק ממומן –  או לא לעשות אותו בכלל. וזה מביא אותנו לאינסטגרם, שם ניתן לעשות שיווק מותגים גם ללא השקעה רבה בקמפיינים ממומנים, בתנאי שהתוכן טוב. כמו כן, כדאי לחשוב על אסטרטגיה משולבת, שמנצלת בצורה מיטבית את הצדדים החזקים של כל אחת מהפלטפורמות.

אינסטגרם או פייסבוק: יעילות השיווק

עכשיו, כשאתם מבינים פחות או יותר מה מתרחש מאחורי הקלעים של קמפיין אינסטגרם או בפייבסוק, בואו נראה מה קורה בפועל. למעשה, אינסטגרם יעיל יותר לשיווק ישיר: יצירת קשר בלתי אמצעי עם המשתמשים, הפצת מודעות, הצגת מוצרים/שירותים חדשים, ביצוע השוואות מחירים ושיווק באמצעות משפיענים. כל זה עובד טוב במיוחד אם קהל היעד שלכם הוא מגיל שלושים ומעטה.

לשירותים המיועדים לקהלים אוניברסליי ו/או בוגרים יותר – פייסבוק עדיין מציג את הנראות הטובה ביותר לקבוצות אלה, אך רק כל עוד אתם עושים קמפיינים ממומנים. בנוסף, יותר קל להעביר אנשים מפייסבוק לאתר צד שלישי, כגון חנות או דף נחיתה. באינסטגרם האפשרות הזאת די מוגבלת. כך שהפייסבוק מהווה גם דרך אופטימלית לייצר תנועה לערוצי מדיה נוספים.

כדי להבין את ההבדל המהותי בין השניים, יש להבין את המטרות של כל אתר. פייסבוק נועד קודם כל לקשרים האישיים (ניתן לראות את הנושא הזה מקודם באמצעות הסרטונים שהוא יוצר כדי לחגוג חברויות, מערכות יחסים, כמויות לייקים וכו’ – הדגש הוא תמיד על קשרים בין-אישיים). לעומת זאת, המהות של האינסטגרם היא בהיחשפות לדברים חדשים (לכן יש לנו שם את עמוד ה-DISCOVER שבו אנו רואים פוסטים רלוונטיים לתחומי העניין שלנו). לכן יותר קל להפיק תועלת מהאינסטגרם במסגרת קידום לא ממומן.

בנוסף, רמות האנגייג’מנט של אינסטגרם הרבה יותר גבוהות — 4.21% לעומת 0.7% בפייסבוק. הסיבה החלקית לכך היא העובדה שאנשים רבים כל לא רואים את הפוסטים, זאת בשל האלגוריתמים המדוברים. כך או כך, הרבה יותר קל לנהל תקשורת בערוצי אינסטגרם.

כדאי לקחת בחשבון שכיום יש הרבה מותגים שעדיין לא גילו את האינסטגרם, לכם במידה מסוימת התחרות שם פחות קשה מאשר בפייסבוק. אך משהו אומר לנו שזה רק עניין של זמן עד שזה ישתנה באופן דרסטי.

5 טיפים למרכוז יעיל של מאמצי השיווק והקידום שלכם

לאור כל זה, איך מפרסמים באינסטגרם כיום? האם צריך לנטוש את הפייסבוק? הדבר החשוב ביותר, הוא אף פעם לא לנקוט באמצעים קיצוניים מדי. להלן כמה כללי אצבע שיעזרו לכם להפיק את מלוא התועלת משתי הפלטפורמות האהובות.

  1. לא לנטוש את פייסבוק. פייסבוק הוא מקום נהדר לתוכן מגוון, לחדשות של המותג, ומערכת הקידום הממומן של האתר יעילה ביותר. אך אם המטרה הראשונית שלכם היא מיתוג ובניית קהל עוקבים נאמן – אינסטגרם עשוי להיות מקום טוב יותר (וזול יותר להתחיל בו).
  2. דגש על הויזואליות של התוכן. ההיבט החזותי חשוב ביותר בשני האתרים, אך באינסטגרם הוא פשוט חיוני. תכנים מבוססי טקסט עובדים יותר טוב בפייסבוק, היות באינסטגרם יש גם הגבלה על כמות התווים בתיאור.
  3. תוכן מקורי – לא מקובל לעשות שיתופים של תמונות מבנקים של תמונות וכו’ באינסטגרם. היות ומדובר באתר המבוסס על תמונות וסרטונים, ההנחה היא לרוב שאתם יוצרים את התוכן, כך שכדאי להשקיע בכך, בעיקר באינסטגרם.
  4. האשטגים – לא ניתן לעשות טרגוט מסודר של קבוצות גולשים באינסטגרם, אך הודות להאשטגים תוכלו להגיע תמיד לאנשים הנכונים. אל תהססו להשתמש בכמה שיותר מהם, עד כ-30 בתיאור, וניתן להוסיף עוד ועוד בתגובות.
  5. בחרו נושא והתמידו בו – עמודי אינסטגרם נראים הרבה יותר טוב כשהם אחידים. תמונות באותו נושא, פילטרים דומים, עקביות הופכת את העמוד להרבה יותר מעורר רגש ואנגייג’מנט.

בשורה התחתונה, לא צריך לשים את כל הביצים בסל אחד, ומומלץ לנצל את ההיבטים החזקים של כל אחת מהפלטפורמות לטובתכם ובו-זמנית.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אורי מינץ

אם אתם לא יודעים ממה להתחיל, ואם אין לכם את הזמן לבנות אסטרטגיה שיווקית נפרדת ומותאמת לכל רשת חברתית, אנו כאן כדי להקל עליכם את ההיבט הזה של ניהול העסק, תוך ניטור תוצאות קבוע ושינויים בקמפיינים לטובת יצירת לידים רבים יותר, לקוחות מניבים יותר ומיתוג יציב ואיתן!

לקבלת תכנית פעולה מותאמת אישית לבית העסק שלנו, צרו איתנו קשר בטופס.

שיווק דיגיטלי
סגירת תפריט
דילוג לתוכן