הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

קידום אתרים בגוגל

שימוש בגוגל טרנדס לטובת קידום אתרים בגוגל

אנחנו חיים בזמן שבו הכול מהיר, ונוטה להשתנות באותה המהירות. לכן, כולנו חווים לעתים את התופעה שנקראת "הפחד לפספס" (FOMO – Fear of Missing out), לכן אנחנו רוצים להיות מעודכנים בכל מה שלוהט עכשיו, בכל תחום אפשרי, וכמובן בתחום שבו אנחנו עובדים.

האנשים החכמים והמורמים מעל של מעצמת החיפושים גוגל ידעו על החשיבות של מעקב אחר מה שחשוב, ולכן יצרו מערך גדול הנקרא Google Trends, שם אפשר לראות "כל מה שחם" על פי מיקומים גיאוגרפיים, נושאים, תעשיות וכו’. כל זה מוצג על גבי גרף שגם מראה את תנועת העניין בנושא זה או אחר בזמנים שונים (החל מ-2004, אז התחילו להיאסף הנתונים האלו).

בתקופה שבה המילה "טרנד" כבר זוכה לקונוטציה שלילית מעט (“לרכב על טרנדים", רמיזה שדברים המבוססים על טרנדים לא ברי קיימא לטווח הארוך וכו’), אסור לשכוח שמדובר בכלי חשוב ויעיל לשמור על רלוונטיות, ובמידה רבה להשתמש בנושא אקטואלי ברגע זה כדי למשוך תשומת חיובית לבית עסק, אתר אינטרנט או כל נכס אחר שהושקעו בו זמן, מאמצים ואמצעים לא מעטים.

אז מה הערך של גוגל טרנדס עבור קידום אתרים בגוגל בצורה יעילה, חדשנית ומתקדמת? הרבה יותר משמעותי ממה שנראה במבט ראשון! דווקא בגלל הכוח הרב של מערך זה, חשוב מאוד להבין כיצד להשתמש בו בצורה נכונה ומדויקת, ולאו דווקא כדי לגלות טרנדים שלא באמת קיימים.

אנו נגדיר 12 טיפי חשובים המאפשרים לנצל את המידע הנרחב שמספקת לנו תכונת גוגל טרנדס כדי להתמצא יותר טוב במה שהולך עכשיו בשוק, לשפר את הביצועים של קידום אתרים אורגני ובאופן כללי, ליצירת תוכנית פעולה טובה יותר שתעזור להשיג את כל המטרות העומדות בפניכם.

המהות והמטרות של גוגל טרנדס בהקשר של קידום אתרים בגוגל

המערך הופיע לראשונה ב-2006, והגרסה המעודכנת ביותר יצאה במאי 2018. ברמה הכללית ביותר, המערך מאפשר לברר אילו נושאים מעניינים כעת את האוכלוסייה באופן גורף, למצוא תתי-נושאים בתחומים ותעשיות ספציפיים שניתן לתקוף בצורה יעילה כחלק ממאמצי קידום אתרים בגוגל, קידום ממומן בפרט (ליצירת מפרט מאוזן של מילות חיפוש תחרותיות יותר או פחות). בנוסף, גוגל טרנדס מאפשר לראות מה מחפשים ברמה המקומית, כלומר בישראל, מה שיעזור לכם להיות תמיד עם יד על הדופק לגבי מה עושה גלים במגרש הביתי שלכם.

12 השימושים העיקריים של גוגל טרנדס בעבודתו של מקדם אתרים בסוף שנת 2020:

  1.  מחקר מילות חיפוש

בראש ובראשונה, התרומה של מערך זה למאמצי קידום אתרים בגוגל זה העובדה שמדובר בכלי מצוין נוסף שיעזור לכם לבצע מחקר מילות חיפוש באמצעות הזנת מושגים רלוונטיים עבורכם, כבר בסרגל החיפוש בעמוד הראשי.

על פי ברירת המחדל, החיפוש נעשה מתוך המושגים הפופולריים ביותר, אך ניתן גם לעשות מחקר מעניין במאגר הנתונים של יוטיוב.

לאחר הקשה על כפתור החיפוש תקבלו גרף שמציג את הפופולריות של המושג שהקשתם בשנה האחרונה. ניתן להאריך או לקצר את תקופת המחקר באמצעות הרחבת טווח הזמן של הנתונים.

כך, באמצעות השוואה בין נתונים מלפני שנתיים או שלוש לעומת שנה שעברה, תוכלו להבין מה קורה בתחום ומה המגמות האמיתיות, ומה "טרנדים חולפים".

כלי זה יעזור לזהות מילות חיפוש שצוברות פופולריות (לפני שהן מגיעות לשיאן) ולהימנע ממילות חיפוש שכבר לא יעילות, אך עדיין עשויות להיות יקרות מבחינת תשלום לליד או קליק. בתחום קידום ממומן בגוגל – מדובר במידע שלא יסולא בפז.

  1.  איתור מילות חיפוש קשורות

תכונה ייחודית של מערך גוגל טרנדס שגם תעזור לכל מי שמשקיע את מרצו וזמנו בביצוע קידום אתרים בגוגל בצורה ממוקדת, זה היכולת להמליץ על מילות חיפוש קשורות שעולות כעת בפופולריות שלהן.

מאפיין זה של המערך מאפשר לזהות מילות חיפוש טובות ורלוונטיות יותר, באמצעות המילים שכבר נבחרו לטובת העבודה שלכם בתחום קידום אורגני. לאחר שחיפשתם מושג כלשהו במערך, בעמוד התוצאות תקבלו גם רשימה של מילים שנבחרו כקרובות לנושא החיפוש. ראוי לציין, שבשל גודלה הקטן יחסית של ישראל, לא לכל המילים יהיה מספיק מידע לגבי מילות חיפוש קרובות, אך ניתן להשתמש גם בזה כאינדיקציה לכך שהנושא לא כל כך "בוער בעצמותיהם" של הישראלים.

במידה והצלחתם למצוא את המילים הטובות לחקור, גוגל טרנדס יציג את המילים הקשורות לפי הפופולריות שלהן, עם מדד של אחוזי הפופולריות העולה של כל אחת מהן.

מומחים מנוסים בתחום קידום אתרים בגוגל מעידים שאלו דווקא המילים שכדאי לשים אליהן לב, משום שהתחרות עליהן עדיין לא הגיעה לשיאה, ואפשר לנצל זאת באופן יעיל ביותר.

  1.  מציאת נושאים ליצירת תכנים עתידיים

מחקר מילות מחקר זה בהחלט חשוב, אך מה עושים איתן כשכבר מצאנו? באמצעות גוגל טרנדס תוכלו גם לשאוב השראה לנושאי תוכן חדשים. מלבד לטור השמאלי של "חיפושים קשורים" ניתן לראות טבלה נוספת של "נושאים קשורים".

טבלה זו נותנת לכם רעיונות לגבי נושאים רחבים יותר המעניינים את הגולשים, וזה מידע הרבה יותר עמוק ואנושי ביחד לעוד ועוד מילות חיפוש שלא תמיד נותנות לכם הארות אמיתיות לגבי מה באמת מעניין את האנשים שאתם רוצים למשוך לאתר שלכם. יש אינספור דרכים להשתמש בגוגל טרנדס למטרות אלה, וכל מקדם אתרים באינטרנט יכול למצוא לו שימוש ייחודי בנתונים השונים.

כדי לעשות זאת בצורה כמה שיותר מדויקת, שאר הטיפים יעסקו בדרכים לנצל את המידע של גוגל טרנדס לשיפור אסטרטגיית קידום אתרים בגוגל.

  1.  מחקר מילים בטכניקת סינון

סביר להניח שהזנת מילים ספציפיות לא תעניק לכם שום תוצאה ראויה, ליתר דיוק, התשובה שתקבלו היא "אין מספיק נתונים". לכן צריך להתחיל ממילה כמה שיותר כללית ומשם לסנן עד כמה שניתן.

טיפ חשוב לישראל: קיימת אצלנו נטייה לאחר קצת אחרי הטרנדים העולמיים, לכן כדאי לעשות חיפושים גלובליים ולנסות לחזות מה "יתפוס" אצלנו לאחר זמן מה. למשל, כל העניין של קורסים פיננסיים הגיע לישראל בשלב שבעולם הוא כבר נהייה פחות מעניין. כך, גוגל טרנדס יכול לעזור לכם לראות טרנדים עולמיים ולנבא את חדירתם לשוק המקומי.

  1.  לימדו את אמנות ה"הקשר"

אי אפשר לדלות מידע חשוב מהמערך של גוגל טרנדס מבלי לקחת בחשבון את ההקשרים השונים של המילים שחיפשו אנשים בתקופה זו או אחרת. למשל, חיפושים שקשורים ל"נטפליקס" מקבלים קונטקסט שונה לחלוטין בתקופת הסגר. לעומת זאת, נושא "אירועים" ו"הופעות" צנח ונעלם, משום שהיה לא רלוונטי. לכן צריך לקחת בחשבון את מה שקורה בעולם כדי ליצור תמונה רחבה ומדויקת של הטרנדים העולים והיורדים.

מלבד השכל הישר, ניתן לקבל קצת קונטקסט גם בדרכים הבאות:

– שימוש במנגנון ההשוואה בין מילות חיפוש.

– סימון לפי מדינה או קטגוריה.

– חיפושים כלליים באינטרנט.

  1.  תתקדמו עם אפשרויות חיפוש ממוקדות יותר

פונקציית מילות החיפוש הרלוונטיות יכולה לעזור לכם למצור רעיונות חדשים ומקוריים למילות חיפוש ואפילו לעקוף את המתחרים, זאת באמצעות שימוש בכל הפונקציות של המערכת.

בעת הגדרת החיפוש ניתן לבדוק כמה דברים: חיפושים כלליים באינטרנט (שזו ברירת המחדל), חיפוש תמונות, חיפוש חדשות, חיפוש בגוגל שופינג וחיפוש ביוטיוב.

כל זה בחירה תאפשר לקבל תוצאות המבוססות על סגמנטים שונים של השוק.

גם את התוצאות ניתן לסנן לפי מילים שצוברות פופולריות, מה שהכי פופולרי כעת (המילה BREAKOUT משמעה שמילת החיפוש עלתה בפופולריות שלה במעל ל-5000%) וכו’. לזיהוי טרנדים עתידיים, כדאי להתמקד במילים שצוברות פופולריות עכשיו ולשאוב מכך השראה לתכנים חדשים מבוססי מילים אלה.

  1.  טרגוט לפי מיקום

גוגל טרנדס מעניק מידע מעניין גם לגבי המקום שבו מחפשים מילים מסוימות, גם בישראל – יש חלוקה לפי אזורים, וכך תוכלו לדעת איזו מילה הכי רלוונטית לאזור הספציפי בארץ שבו אתם או הלקוח שלכם פועלים. זה מאפשר לקבל מידע חשוב ביותר שייעל את הליכי קידום אתרים בגוגל, יעזור להגיע לאנשים הנכונים בעלויות נמוכות יותר (משום שיש יתרונות רבים מאוד לעבודה ברמה הלוקאלית, כפי שהסברנו במאמר זה)

  1.  חיזוי טרנדים

למרבה הצער, הפונקציה של הצגת טרנדים בזמן אמת עדיין לא קיימת בישראל. אך האפשרות לבדוק מה פופולרי היום עדיין מאפשרת לכם ליצור תוכן שנותן מענה למה שמחפשים ממש עכשיו. באמצעות מעקב יומיומי אחר מילות החיפוש הפופולריות בישראל, תוכלו לתפוס בדיוק את מה שצריך כדי ליצור תוכן שיזניק את אסטרטגיית קידום אתרים בגוגל שלכם קדימה.

דבר נוסף שניתן לעשות, הוא לשלב בין שני מושגים טרנדיים וקשורים זה לזה, וכך לייצר טרנד חדש יחסית. למשל, בתחום הכדורגל אפשר לשלב בין שמות של שתי קבוצות מובילות ויריבות – את שתיהן יחפשו הרבה ותוכלו ליצור תוכן ייחודי עם עומק ומשקל מילות חיפוש איכותי ביותר.

  1.  שימוש במילות חיפוש ארוכות – זנב כבסיס לתוכן חדש

כדי ליצור תוכן חדש וייחודי – צריך להתרחק עד כמה שניתן מטריוויאליות. והנתונים של גוגל טרנדס מאפשרים לעשות זאת. חיפוש של נושאים קרובים לנושא העיקרי שלכם, בדיקה של שאילתות קרובות, איתור שאלות מוזרות שאנשים שאלו בהקשר הזה, כל דבר שאינו פשטני מדי יכול להפוך לתוכן ייחודי.

מדובר במיומנות שדווקא אדם העוסק בתחום הקרוב ללבו יכול לרכוש באופן ייחודי ויציב אותו בסטאטוס ייחודי ויקדם מאוד את תוצאות קידום אתרים בגוגל.

  1.  שימוש בנתונים לאופטימיזציית ווידאו

כידוע, ווידאו הוא אחד מהמניעים הגדולים ביותר של האינטרנט, גם בהקשר של קידום אורגני. לכן, האפשרות לחקור טרנדים בלשונית של הווידאו יכול לתרום רבות למערך השיווק בווידאו. לשם כך צריך:

  1.  להזין את מילת החיפוש.
  2.  להחליף את תוצאות החיפושים מ"חיפוש באינטרנט" ל"חיפוש ביוטיוב".
  3.  לראות את התוצאות ב"חיפושים קשורים" ו"נושאים קשורים".
  4.  לסנן לפי מילות החיפוש הפופולריות ביותר, או אלה שצוברים פופולריות – לבחירתכם

זה יאפשר לראות מה אנשים מחפשים ביוטיוב מזווית חדשה שתיתן מידע מעניין והשראה לתכנים חדשים – בווידאו או בכתב.

  1.  שימוש בטרנדים בעלי אופי מעגלי למיתוג חיובי

יש טרנדים שבאים בגלים. למשל, לפני החגים כולם מחפשים מתנות. אפשר לחקור את העניין מראש ולראות אילו מתנות מחפשים, האם יש סוג מסוים שמעניין השנה יותר. ניתן גם לראות עד כמה מגפת הקורונה השפיעה על החיפושים השנה ביחס לשנה שעברה. אילו הם מחקרי שוק חשובים ביותר שבאמצעות מבט לאחור אפשר לנסות לחזות מה יהיה בעתיד.

  1.  למדו לזהות נקודות שאחרים פספסו – והימנעו מהבנה לא נכונה של הטרנדים

במהלך החיפושים תוכלו לחשוב על אסוציאציות שונות שמתעוררות באופן טבעי כמעט כשאתם עוברים ממושג למושג, מנתון סטטיסטי אחד לאחר. למשל, מושג טרנדי עולה מסוים מוריד מהפופולריות של אחרים, אולי חשובים יותר? זו יכולה להיות תופעה זמנית שאם תדעו להקדים כשהיא תחזור לשיאה – תגיעו למקומות גבוהים. למשל, בשל המצב הלא רגוע בשל הקורונה, אנשים לא מתכננים מראש את חגיגות השנה האזרחית החדשה, אך סביר להניח שהעניין הזה כן יחזור במפתיע לקראת חודש דצמבר. כושר חיזוי שכזה הוא נקודה חזקה ביותר לטובת הליכי קידום אתרים בגוגל, וכדאי לחזק אותו באופן יומיומי. אז ההמלצה שלנו היא להכניס את גוגל טרנדס למועדפים ולחקור, לחקור ועוד פעם לחקור.

כפי שניתן לראות, העולם המעניין גוגל טרנדס הוא ממש מכרה זהב למאמצי קידום אתרים אורגני וגם קידום ממומן. באמצעות מעקב אחרי נושאים רלוונטיים תוכלו לשאוב רעיונות לתכנים חדשים שיעזרו לכם להתברג גבוה, להבין יותר טוב את קהל היעד שלכם ולדעת לנבא מה ישתנה בשוק בתקופה הקרובה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אם אתם רוצים לדחוף את עצמכם עוד יותר קדימה וליצור תוצאות מדהימות אפילו יותר – תוכלו להיעזר במומחים, כאלה שהביטוי "יד על הדופק" לא רלוונטי בשבילם, משום שהם עצמם הדופק. פנו אלינו עוד היום לניצול מיטבי ומקצועי של כל הכלים הנפלאים שמעניק לנו עולם האינטרנט ותפנו לעצמכם את הזמן למה שחשוב באמת: השליחות שלכם.

 

אורי מינץ
שיווק דיגיטלי