הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

מאגר תמונות

תמונה שווה לא רק אלף מילים – כל מה שרציתם לדעת על שימוש בתמונות באתר

אחד המאפיינים הבולטים ביותר בעבודת איפיון אתרים כיום וכן בכל נושא העבודה באינטרנט זו התחרותיות הגדולה. על מנת להצליח לעמוד בקצב, צריך לשאוף תמיד להיות צעד אחד לפני כולם. זה דורש גם עבודה רבה על בניית עמודי נחיתה ממירים, ניהול עמודי פייסבוק באופן שמסייע לבנות קהל עוקבים נאמן, וזאת מעבר לעבודה הבסיסית של עיצוב אתרים.

עם זאת, בכל העבודה “מסביב”, אנו עשויים לעתים לאבד את הפוקוס של מה באמת חשוב. ובעוד שהעבודה ברשתות החברתיות, בניית עמודי נחיתה, קידום בפייסבוק וביסוס קמפיינים של קידום ממומן אלו הם מרכיבים חיוניים בעבודה, הכול מתחיל ונגמר בסופו של דבר במקום אחד, וזהו האתר שלכם. ובכדי ליצור בסיס מנצח לפעילות, נדרשת עבודת עיצוב אתרים מתקדמת ביותר. אחד המרכיבים שלה – זה תמונות איכותיות ומרשימות.

מתי צריך לחשוב על התמונות? תמיד!

השילוב של תמונות במסגרת איפיון אתר וגם בהליכי בניית אתרים הוא קריטי ביותר, ולעתים קרובות זו לא רק תפקידו של בונה האתרים שלכם. למשל, אם אתם מתכוונים לנהל בלוג לבניית קהילה ולקצירת היתרונות הרבים של קידום אורגני, עליכם להיות מוכנים להשקיע בכל ההיבטים של התוכן – כולל תמונות המחשה שונות, שמהוות גם דרך מעולה “למהול” מעט את הטקסט הכתוב ולהפוך את כל התוכן להרבה יותר קריא ומהנה עבור הקורא.

מקדם אתרים

רואים? אפילו כאן אנחנו עושים אתנחתה נעימה לעיניכם הקוראות לפני שנכנס לעובי הקורה ונסביר את כל ההיבטים של שימוש נכון בתמונות באתר וברשתות החברתיות וכיצד לעשות זאת בצורה נכונה ומשתלמת כאחד. מוכנים? עולם וויזואלי חסר גבולות מצפה לנו! שימו לב, תמונות תורמות רבות גם להליכי בניית אתרים, לכן כדאי לעשות בדיקה של העניין עודד לפני שניגשים לעבודה.

החשיבות של תמונות לייצוגיות האתר במסגרת בניית אתרים ופיתוחם

לא משנה מה השירות או המוצרים אותם אתם מוכרים – תמיד ניתן להציג אותם באופן הרבה יותר אסתטי, וויזואלי ומוחשי. למרות שכולנו תופסים מידע באופן משתנה (לכל אדם יש חוש או חושים פעילים יותר בתפיסת המידע), אין עוררין על כך שהתפיסה החזותית היא המשמעותית ביותר וזו שזוכה לעיבוד הנרחב ביותר על ידי המוח. לכן, יצירת פסיפס חזותי מרשים במסגרת עיצוב אתרים יכולה להקפיץ את איכות האתר באופן משמעותי, להאריך את הזמן שבמהלכו הגולשים נמצאים בו ואף לתרום לאחוזי המרה הרבה יותר גבוהים. לכן חשוב מאוד שלא לזלזל בחשיבות התמונות להצלחת האתר ולעשות את כל הדרוש בכדי לנצל את האפשרות זו. כיום קל מאוד להפיק תמונות ססגוניות, אסתטיות ומרשימות, לכן אסור להתפשר על איכות ירודה, מראה שלא יוצר תחושת “וואו!” בקרב המתבונן ובאופן כללי, לא מייצג נאמנה את העסק שלכם.

בפסקאות הבאות נדון בדרכים השונות ליצור את הרושם הדרוש באמצעות תמונות במסגרת בניית אתרים או קידום עתידי של בית העסק, כאשר בנק תמונות זו אחת האפשרויות הנפוצות ביותר (אך לאו דווקא היחידות).

הפאן המשפטי של שימוש בתמונות –  הצילו את עצמכם מתביעות!

לפני שמתחילים לפרט בנושא הוויזואלי, כדאי מאוד להקדיש תשומת לב לא פחותה לנושא המשפטי. העניין הוא פשוט: למרות שניתן לקחת בקלות כל תמונה מגוגל ולהעלות אותה לאתר שלנו בעת בניית אתרים, במסגרת שיווק דיגיטלי או כל צורך פרקטי אחר – מדובר בטעות גדולה. עניין זכויות יוצרים הוא לא משהו שיש להקל בו ראש, בעיקר כאשר האתר שלכם משרת מטרות מסחריות: בנושא זה החוק הישראלי מגדיר כללי שימוש שונים מאשר למגזר הפרטי, כך שכדי לקחת זאת בחשבון!

אז כמה כללי אצבע לשימוש בתמונות:

  1. אם מצאתם את זה בגוגל – עדיין יש זכויות יוצרים! – כדאי להשתמש בסנן המאפשר להציג רק תמונות בעלות רישיון לשימוש חופשי, אך לא תמיד הסינון הזה מדויק, וזו לא הגנה מלאה. רישיון וויתור על זכויות יוצרים נראה ככה: CC0
  2. כנ”ל לגבי וויקיפדיה והשירותים הנלווים – צריך להביט על הסימונים שמתחת לכל תמונה ולנהוג בהתאם. אם יש כל ספק לגבי הרישיון, עדיף לוותר על התמונה הספציפית ולמצוא אפשרות בעלת רישיון חופשי בוודאות, או לרכוש אחת.
  3. כדאי לשמור את הרישיונות לשימוש חופשי ליתר ביטחון – בכדי שבמידה ויהיה ניסיון לתבוע אתכם, תוכלו להגן על עצמכם והנכס הווירטואלי שלכם וכן להוכיח שאתם עובדים בהגינות.
  4. כדי ללכת על בטוח – תמיד כדאי לקנות תמונות מוגנות בזכויות יוצרים (כלומר לרכוש אותן במסגרת מנוי של בנק תמונות), או לחילופין – להשתמש בתמונות שזכויות היוצרים עבורן שייכות לכם באופן בלעדי.

היתרונות והחסרונות של שימוש בשירותי בנק תמונות

כל מקרה לגופו, אך תמונות זה לרוב חלק בלתי נפרד מכל אתר. כאשר משתמשים בתמונות שנרכשו במסגרת מנוי בנק תמונות, תמיד קיים הסיכון שזה ייראה “גנרי” מדי (מומחים בתחום קוראים לזה “מראה של תמונות סטוק” – כלומר חסר כל ייחוד). על מנת להימנע מכך, כדאי לעשות מחקר מקיף של המתחרים שלכם, לראות באילו תמונות משתמשים, על מנת שתוכלו לזהות את מה שנראה גנרי ומה לא. במידה ואתם נעזרים בעיניו של מומחה עיצוב אתרים, כדאי לוודא שהעבודה שלו אינה נראית גנרית. זאת ניתן לברר באמצעות בדיקת תיק העבודות שלו. כל זה חשוב לטובת בניית אתר, בניית עמודי נחיתה או אפילו  ניהול עמודי פייסבוק (שגם במקרה זה דרושות תמונות שאינן מוגנות בזכויות יוצרים), כך שביצוע עבודת סקר שוק בתחילת הליכי שיווק דיגיטלי יכול לחסוך לכם זמן רב בהמשך.

אפשרות נוספת היא פשוט ליצור את כל התמונות באופן עצמאי: לצלם לבד או לשכור את שירותיו של צלם מקצועי שיעשה תיק עבודות ומגוון מספיק רחב של תמונות לשימושכם האישי. אך רבים יסכימו שלרוב מדובר בעבודה יקרה מאוד (הרבה יותר יקרה מתשלומי תמלוגים לשימוש בתמונות מבנק) שמוצדקת רק במידה ויש צורך לצלם קטלוג מוצרים אישי או צילומי תדמית של אנשים ספציפיים.

באופן כללי, בחירת בנק תמונות מספיק נרחב תאפשר לכם למצוא מבין מיליוני התמונות את זו שתייצג אתכם בצורה הטובה ביותר, גם באתר וגם במסגרת קידום בפייסבוק או ברשתות חברתיות נוספות.

האם אפשר למצוא תמונות בחינם ולמה בכל זאת כדאי לשלם?

יש לא מעט אתרים שמספקים תמונות בחינם. אנשים מעלים את עבודתם באינטרנט מתוך רצון לקבל תשלומים במסגרת “תודה” (למשל – באתר Pixabay שנציג בהמשך ניתן “לקנות קפה” לצלם של התמונה). כמו כן, מאגרי תמונות חינמיים מאפשרים לעתים קרובות לעשות כל שימוש אפשרי בתנאי מתן קרדיט לצלם ולאתר – וזו דרישה פשוטה למדיי שניתן לממש גם במסגרת הטקסט באתר, וגם בתיוג של התמונה ברמת הקידוד. גם בסגרת קידום בפייסבוק – חשוב מאוד להשתמש בתמונות ללא זכויות יוצרים.

עם זאת, על מנת להיות מוגנים באופן מלא, עדיף לפנות לאתרים שמאפשרים לרכוש תמונות באופן הוגן וללא חשיפה לתביעות אפשריות. במידה והאתר מהווה עסק צדדי או מעין תחביב, ניתן ואף כדאי להשתמש במאגר תמונות חינמי. אך במידה ואתם מעוניינים לפתח את העסק באופן רציני ולהביא הכנסות, כדאי להיות מכוסים באופן אופטימלי למניעת בעיות אפשריות בעתיד (כולל שינויים שעשויים להיעשות במסגרת החוק הקיים).

בנק תמונות

אתרים בתשלום:

שאטר סטוק:

אתר: https://www.shutterstock.com

כמה מילים על האתר: החברה הוקמה ב-2003 על ידי הצלם, מתכנת ויזם ג’ון אורינגר וחולשת כיום על התחום, כולל רכישות של כמה חברות נוספות בתחום. נסחרת בשוק המניות מ-2012.

כמה תמונות יש: כ-200 מיליון תמונות, ווקטורים ואילוסטרציות וכ-10 מיליון סרטונים וקטעי מוזיקה לרכישה.

כמה זה עולה: המסלולים של האתר מתחלקים לכמה סוגים. הנפוץ ביותר הוא המנוי החודשי שנע מ-10 תמונות חודשיות ב2.90$ לתמונה ועד ל-750 תמונות לחודש במחיר של 0.27$ לתמונה. ניתן לרכוש חבילות של 25 תמונות ב-9.16$ לתמונה או 5 תמונות ב-9.80$ לתמונה.מסלול נוסף מיועד לחברות וצוותי עבודה גדולים — 379$ לחודש לשני משתמשים, 479$ לחודש עבור 4 משתמשים, 579$ לחודש ל-4 משתמשים.

דפוזיט פוטוז:

אתר: https://depositphotos.com/

כמה מילים על האתר: האתר הוקם ב-2009 תחילה באוקראינה, ולאחר מכן עבר לארה”ב. נכון להיום הוא מופעל ב-20 שפות.

כמה תמונות יש: מעל ל-60,000,000

כמה זה עולה: למשתמשים פרטיים יש שלושה מסלולים: מנוי עם שלוש אפשרויות וחלוקה לתשלומים חודשיים או שנתיים — 75 תמונות לחודש בעלות של 699$ לשנה (69$ לחודש), 150 תמונות בעלות של 999$ לשנה ($99 לחודש) ו-750 תמונות ב-1,999$ לשנה (199$ בחודש). המסלול השני הוא הגמיש המעניק 30 תמונות ב-29$ לחודש או תמורת תשלום יחיד של 299$ לשנה. לבסוף, ניתן לרכוש תמונות לפי דרישה בעלות של 49$ ל-10 תמונות, 99$ ל-25 תמונות ו-299$ ל-100 תמונות. ניתן להרחיב את המסלולים לשני אנשים ויותר ואף לבקש הצעת מחיר לחברות גדולות.

כיום דיפוזיט פוטו נחשב למאגר התמונות הטוב האמין והמקצועי ביותר. מומלץ בחום!

איי סטוק:

אתר: https://www.istockphoto.com

כמה מילים על האתר: החברה הוקמה על ידי ברוס ליבינגסטון ב-2000 ותחילה הייתה חינמית, אך החל מ-2001 החלה להניב רווחים. הפריטים באתר עולים בין קרדיט 1 לשלושה, ובמרוצת השנים הושמעו טענות בדבר המחירים ההולכים וגדלים באתר.

כמה תמונות יש: לא ידוע בוודאות – אך כמה מיליונים.

כמה זה עולה:באייסטוק רוכשים קרדיטים, כאשר ניתן לרכוש לפי דרישה במחיר של 12$ לקרדיט אחד, 3 קרדיטים ב- 33$ (11$ לקרדיט), 6 קרדיטים ב-60$ ($10 לקרדיט), 12 קרדיטים ב-115$ (9.58$  לקרדיט), 18 קרדיטים ב- 170$ (9.44$ לקרדיט), 24 קרדיטים ב-220$ (9.17$  לקרדיט), 36 קרדיטים ב-325$

(9.03$  לקרדיט), 60 קרדיטים ב-520$ (8.67$ לקרדיט), 150 קרדיטים ב-1250$ (8.33$ לקרדיט)ו-300 קרדיטים ב-2,400$ (8$ לקרדיט). כדי לקבל את המחירים הנמוכים ביותר ניתן להירשם לתמונות בלבד, במסלולים של 10, 25, 50 ו-750 תמונות לחודש ובאפשרויות תשלום חודשי או שנתי (התשלום השנתי יוצא זול יותר ברמה החודשית). ניתן לרכוש חבילות זולות יותר הנותנות גישה רק לתמונות בסיס – זהו פתרון נוח כאשר יש איפיון אתרים מסודר שכולל מספר תמונות ותכנם.

תמונות חינמיות

אתרים חינמיים:

אנספלאש

אתר: https://unsplash.com/

כמה מילים על האתר: אתר המבוסס על “תרומות” של קהילת צלמים נדיבה ביותר (כך כתוב באתר עצמו). ניתן לעקוב אחרי צלמים ספציפיים ולהפוך לחלק מהקהילה. ההיצע גדול יחסית.

כמה תמונות יש: 850,000

פיקסביי:

אתר: http://pixabay.com

כמה מילים על האתר: האתר קיים מ-2010 ומנוהל על ידי שני אנשים בלבד. האתר מבוסס בגרמניה וכולל ממשק ב-20 שפות. ניתן להעלות גם תמונות וגם סרטונים שיכולים לשמש לבניית תכנים לטובת ניהול עמודי פייסבוק ובאופן כללי – קידום בפייסבוק, כלי יעיל ביותר לכל התחום של שיווק דיגיטלי.

כמה תמונות יש: 1,188,454 תמונות

פליקר:

אתר: https://www.flickr.com/

כמה מילים על האתר: האתר הוא פלטפורמה לצלמים לפרסם את העבודות שלהם. במסגרת העלאת התמונות ניתן לסמן על וויתור זכויות יוצרים – מה שהופך את התמונה לחופשית לשימוש ולא מוגנת בזכויות יוצרים. בחיפוש באתר ניתן לסנן את תוצאות החיפוש לפי וויתור זכויות יוצרים ולמצוא אפשרויות שונות לשימוש חופשי.

כפי שניתן לראות, בנק תמונות בתשלום מעניק מגוון הרבה יותר רחב, כך שליצירת מראה מרשים במיוחד – עדיף לפנות לדרך זו, בעיקר כאשר יש איפיון אתרים ספציפי הדורש שימוש בתמונות המשדרות את הרעיונות הרלוונטיים.

כמו כן, ראוי לציין שבמרוצת היו אתרים רבים שתפקדו בתור בנק תמונות חינמי שהתפרנס מקידום ממומן של אתרים כגון שאטרסטוק. רבים מהם נמכרו עם הזמן לאחד השחקנים הגדולים, כך שאין לדעת כמה זמן האפשרויות החינמיות יהיו זמינות (דוגמא לאתר פופולרי שנמכר לחברת אדובי – 123rf.com). כך שאם רוצים ללכת על בטוח ולהיות מוגנים מכל הבחינות גם במסגרת האתר וגם בהליכי ניהול עמודי פייסבוק – תמיד עדיף להשקיע ולרכוש זכויות לפרסום תמונות באתר שלכם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אורי מינץ

רוצים שנעשה לכם איפיון אתר או בניית אתר שיכלול גם הטמעת תמונות על פי חוק? לא יודעים כיצד לגשת למשימת בניית עמודי נחיתה באופן יעיל  פנו אלינו עוד היום ותוכלו לבצע שיווק דיגיטלי לעסק שלכם בראש שקט! כי עדיף להוריד תמונות ממקור איכותי ולא ממקור שיכול לתבוע אתכם על הפרת זכויות יוצרים.

שיווק דיגיטלי
סגירת תפריט
דילוג לתוכן