הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

קידום אתר

החדשות הגדולות בתחום קידום אתר שהתפספסו עם הקורונה

אמנם העולם כולו מרגיש כאילו עצר מלכת מאז מרץ 2020 עם פרוץ מגפת הקורונה, אך כל מי שעובד במרחב הווירטואלי יודע שדווקא כאן הפעילות הרקיעה שחיקה והגיעה לגבהים חדשים. זה בא לידי ביטוי בכל התחומים: כל חנות או בית עסק שרצו לשרוד את התקופה הזאת רתמו את כל מאמצי לטובת הקמת חנויות מקוונות, קידום אתר קיים והקמת אתרים חדשים. באמצעות עבודה יעילה של כמה חודשים בתחום קידום אתרים, בתי עסק רבים הגיעו לאינספור לקוחות חדשים (גם לקוחות שלנו!)

בשל הפעילות הענפה והשינויים העולמיים, היו גם שינויים בכללי המשחק של גוגל עצמו. אך רבים מאיתנו היו כל כך עסוקים בעבודה המאומצת שביצירת נכסים ווירטואליים מניבים, שהשינויים האלה התפספסו קצת. אך עדיין לא מאוחר להתעמק בהם ולנתח את ההשלכות שלהם, היות וההשפעה שלהם (כמו גם של הקורונה עצמה) תמשיך להדהד עוד זמן רב. אז מה היו לנו בעצם?

שנת 2020 ששינתה את הכול

השנה הזאת הייתה כנראה המאתגרת ביותר עבור כל מקדם אתרים באשר הוא, כמו גם כל אדם המתעסק בכל סוג של שיווק. כולם נאלצו להמציא את עצמם מחדש ולעשות שמיניות באוויר כדי להתרגל לשינויים, להיעדר "החיים האמיתיים" וכן עם מצב הרוח הירוד שהשתלט על כל השווקים. אך ניתן לומר שדווקא הפעילים באינטרנט חוו את השינוי הכי פחות דרסטי, ובכך נקודת החוזקה שלנו בשלב זה, וכך זה גם ימשיך. אז מה היו התנועות הבולטות שהתרחשו בעולם קידום אתרים בגוגל, בצל הקורונה, בגלל הקורונה וגם ללא שום קשר לקורונה? לנו כל התשובות.

העדכון שהיה וזה שלא היה

בכל פעם שגוגל מבצעים עדכון עומק באלגוריתם הקובע את הביצועים של קידום אתר, נדרשת תקופת המתנה מסוימת כדי לראות את ההשלכות ואילו חוקים השתנו או התגמשו. על בסיס המידע שנאסף עם הזמן, כל מקדם אתר מתחיל לגבש אסטרטגיה חדשה ומותאמת לתנאים החדשים.

בחודש מאי, בשיא משבר הקורונה, גוגל ביצעו עדכון נוסף שלא פגע במיוחד במאמצי המשווקים שגם כך היו בקריז עבודה. באופן מפתיע, האתרים ש"נפגעו" מהשינוי היו דווקא השחקנים הגדולים – אפילו טוויטר רשמה ירידה של כמעט 50% בחשיפה האורגנית. אך מומחים מהתחום שבדקו את העניין סבורים שהשינוי לא נובע מגישה שונה. כמו תמיד, גוגל מעריך מעל לכול את הגורמים הבסיסיים של אתר איכותי: מומחיות, סמכותיות ואמינות. כך שאם שינוי אלגוריתם כלשהו משפיע לרעה על ביצועי קידום אתר, סימן שכדאי לעשות בדק בית ולברר מה מדשדש מבחינת תוכן וחווית משתמש.

בנוסף לעדכון הרשמי בחודש מאי, באוגוסט, כמעט כל מקדם אתר בישראל ובעולם שם לב לשינויים בתוצאות קידום אורגני בגוגל, ולא היה ברור האם זה בשל השינויים והמיתון של הקורונה, או מסיבה אחרת כלשהי. אך תוך זמן קצר נחשף שעדכון האלגוריתם שהיה לכאורה – היה למעשה באג, טעות של ענקית החיפושים העולמית (מה שמוכיח שגם הגדולים ובעלי השליטה הרחבה ביותר יכולים לשגות גם כן).

תוצאות חיפוש מעודכנות לקורונה וכיצד זה משפיע על מאמצי קידום אתר?

שינוי אמיתי ומעניין שהתרחש לצד ווירוס הקורונה, זה הארגון מחדש של עומדי תוצאות החיפוש של גוגל, כאשר חדשות ותוצאות חיפוש הקשורות לעדכונים הנוגעים לקורונה זכו לחשיפה מיוחדת.

מעבר להשפעה המיידית, יתכן מאוד שסימון "עדכוני קורונה" הוא כאן כדי להישאר, גם אם נושא אחר יעמוד על פרק היום.

מדובר בתפריט קטן הדבוק לצד שמאל (או ימין בשפה העברית) שמציג את התוצאות הרלוונטיות לנושא. מדובר בחידוש שלא היה כדוגמתו, וגם לא ניתן להשוות את העניין לאף אירוע עולמי אחר, כי לא נתקלנו במשהו דומה בתקופת האינטרנט.

התפריט הזה מציג כמויות ענקיות של מידע שעובד בצורה היעילה ביותר – סטטיסטיקות, גרפים, חדשות עדכניות. בנוסף, הוא כולל פונקציה תפריט נפתח, מה שמאפשר לפתוח ולהרחיב תוצאות חיפוש ולהעמיק בנושא מבלי לעזוב את עמוד תוצאות החיפוש.

מומחים בתחום קידום אתרים משערים שהניסיון החיובי הזה (יחסית לנסיבות) עשוי לדרבן את המוחות של גוגל ליצור עמודי תוצאות חיפוש עמוקים ומרובדים יותר, גם כדי לשפר את רמת הפרסונליזציה של התוצאות. היות וכיום יש צפי שכל משתמש יתאים לעצמו את תוצאות החיפוש ויעזור למערכים של גוגל ליצור עבורו את חווית המשתמש האופטימלית ביותר שיש – זה בלתי נמנע שיתרחש שינוי מהותי באופן שבו גוגל מציג את תוצאות החיפוש. רבים סבורים שהמראה של התוצאות כבר די מיושן גם ככה, כך שמדובר בנושא שכל מקדם אתרים יכול לעקוב אחריו בדבקות, היות ומדובר בשינוי בעל משמעויות אדירות לתחום קידום אורגני בגוגל.

המשמעויות החדשות של "מבדק תוצאות עומק"

מיזם חדש של גוגל שיצא בגרסה ראשונית בחודש יולי – זה כלי המאפשר לבדוק בקידום אתר עמודים ספיציפיים העומדים בכל הקריטריונים על מנת להיות תוצאת חיפוש מועדפת. ניתן לבדוק כל עמוד שתרצו ולקבל תוצאות מפורטות בלינק. מטרתו של הפרויקט הוא "להרחיק מעבר לקישור הכחול הסטנדרטי", זאת אומרת צעד נוסף לשינוי ומודרניזציה של עמודי תוצאות החיפוש. באופן טבעי, צריך ליצור בסיס גם עבור כל מקדם אתר באשר הוא, על מנת שיוכל להתאים את העמודים הכי חשובים בנכס שלו לדרישות ה"עמוקות" וה"עשירות" ביותר.

אך מה המשמעות של כך בפועל? בשנים האחרונות תוצאות החיפוש השתנו מפעם לפעם, כולל תפריט הקורונה שכבר הוזכר כאן.

עמוד התוצאות משלב לאט לאט אלמנטים כגון סרטונים, מענה לתשובות, חדשות מקומיות, חדשות "גדולות", מפות, מדדים סטטיסטיים ועוד. באמצעות שילוב נתונים שניתנים לשליפה נוחה על ידי הבוטים של גוגל, ניתן להגיע לתוצאות מרשימות ולהפוך לחלק מתוצאות החיפוש של העתיד.

כדי להצליח בכך צריך קצת יותר מכותרות H1 ותיאורי עמודים מותאמים למילות חיפוש. כך שניתן לומר בבטחה שכל מקדם אתר נדרש ללמוד את רזי המקצוע מדי יום ביומו, כי מדובר באחד מהתחומים הדינמיים ביותר בעולם כולו.

כדי להצליח במאמצים, יש ליצור תכנים בעלי ערך רב לגולשים (מה שמגולם על ידי זמן גלישה ארוך באתר), וגם להתאים את האתר ברמה הטכנית. עבודה מתמדת תציג את האתר באור חיובי לעיניי גוגל והתוצאות ימשיכו לטפס מעלה ומעלה.

מדוע כדאי להופיע בתמציות העשירות של תוצאות החיפוש?

  • הן מספקות מידע נרחב יותר
  • הן בולטות יותר מהקישורים הכחולים הרגילים
  • נרשם שהגולשים מתייחסים ברמת אמון גבוהה יותר לתוצאות אלה (כי התמציות העשירות נראות נרחבות, ממוקדות ומסודרות יותר – תמונה, קישור, מידע סטטיסטי וקישורים למקורות נוספים).

כך שזו בהחלט מטרה חשובה בעבודת קידום אורגני.

זרקור ממוקד על קידום בתקציבים מצומצמים

הקורונה לימדה את כולנו שיעורי חיים רבים, כולל החשיבות של להיות קרובים לבית, לשמור על הדברים החשובים קרוב אלינו, ובמידה רבה גם על מינימליזם. זה בא לידי ביטוי גם בתחום קידום אתר.

משווקים ומקדמים רבים דיווחו על הצורך לצמצם את התקציבים שלהם ליצירת תוכניות עבודה מציאותיות יותר שיאפשרו לבתי עסק לשרוד באמצעות צמצום הוצאות ומקסום רווחים ככל הניתן.

זה בא לידי ביטוי בשינוי מעניין בחלוקת הכספים בתקצוב קידום אתרים. מקדמי אתרים רבים נקטו באסטרטגייה של צמצום השקעה בקידום ממומן, אך עבודה מאומצת בכל קנה מידה בכל הקשור לקידום נושאי קידום אתרים אורגני, מתוך חשיבה לעתיד – אתר בעל דירוג גבוה תמיד יניב רווחים, בעוד כי קידום ממומן זמני עשוי להיכשל בגלל המצב הכלכלי הלא יציב בעולם כולו.

זה נובע גם מהעובדה שאנשים רבים מצאו את עצמו בלוח זמנים שונה מהרגיל, מבלים יותר בבית, ועם יותר זמן לחקור לעומק נושאים הקרובים ללבם, כך שהתנועה באתרים איכותיים יכולה לעלות באופן משמעותי, וכל מקדם אתר חכם נערך לכך מראש.

כיצד עושים זאת? באמצעות חמישה צעדים בסיסיים:

  1. ניתוח מחדש של אסטרטגיית קידום אתר קיימת – כדאי להתבסס על גישה שגורסת שגולשים פונים למנוע החיפוש בשאלה. עליכם לתת את התשובה האופטימלית – וכך הם יגיעו אליכם.
  2. יצירת תכנית פעולה מחודשת ושיוך משימות – חשוב לדעת להעביר את המשימות לגורמים הרלוונטיים: קידום אתר ברמה הטכנית – למתכנתים, יצירת תוכן – לכותבים, יצירת גרפיקות – למעצבים וכו’.
  3. פרסום תוכן! – חשוב לקדם פרויקטים עד לפרסומם, משום שכל עוד הם תקועים בשלבי הכנה, הם לא מקדמים אתכם לשום מקום.
  4. בדיקות – יש לנטר את התנועה באתר, לנתח את המכירות שבוצעו, זאת על מנת להבין מה עובד ומה לא באסטרטגיה החדש שלכם.
  5. לחזור על הפעולה – מדובר בתנועה מעגלית, לא לינארית. כדי להצליח להגיע לצמיחה הרצויה בתחום קידום אתרים בגוגל, צריך להיות מחויבים לעבודה עקבית, קורונה או לא.

ייעול משאבים זה חלק משמעותי מהמציאות הלא פשוטה של שנת 2020, וגם מקדם אתרים עצמאי וגם חברות גדולות מתאימים את עצמם לתנאים החדשים, במטרה להיות חלק מהצמיחה של המשק והתאוששות של הכלכלה. כך שמדובר בהליך מורכב, אך גם מעניין, ובאמצעות מצב רוח אופטימי ועבודה חרוצה אפשר להמשיך להתקדם בגאון.

כפי שניתן לראות, הקורונה הוסיפה אלמנט מאוד דינמי לתחום שגם ככה נמצא תמיד במצב שינויי והתפתחות מתמדת. כדי להיות תמיד עם יד על הדופק, לפעול בהתאם להמלצות הרלוונטיות ביותר של קידום אורגני, חשוב להשקיע בכך את הזמן והמאמצים הדרושים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אם אתם מעדיפים להוציא עבודות אלה החוצה להתמקד בעבודה העיקרית שלכם, אתם מוזמנים לפנות אלינו. יחד נפתח תכנית פעולה ממוקדת ודינמית שתשתנה בהתאם לביצועים ולקפריזות של מנועי החיפוש – וכך תוכלו לעבוד במלוא המרץ ולהגיע לתוצאות המזהירות ביותר שאפשר. לתחילת שיתוף הפעולה, מלאו את הטופס מטה ואנו נחזור אליכם בהקדם.

 

אורי מינץ
שיווק דיגיטלי