הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

קידום אתרים מקצועי

קידום אתרים מקצועי

קידום אתרים מקצועי – יש עתיד? 

אין זה סוד שאנו חיים כעת בעולם דינמי עד מאוד שבו הכל משתנה מהר מאי פעם. השינויים המסחררים לא תמיד לטובה, ונדרשת גמישות ויכולת להתאים את כישורי העבודה בהתאם לדרישות השוק המשתנה.

יחד עם זאת, הטענה ש"קידום אתרים מקצועי מת כמשלח יד" קיימת כבר זמן רב. והאמת היא, שהמקצוע פשוט משנה את פניו באופן תדיר ביותר. כל עדכון אלגוריתם של גוגל טורף את הקלפים עבור התחום וצריך לעשות שיעורי בית ולהבין כיצד לעבוד עם הדרישות החדשות, על מנת לעשות "וי" על כל המאפיינים שנדרשים מגוגל כדי להגיע למקומות ראשונים בתוצאות החיפוש.

אז עד כמה באמת "מת" התחום? רק כדי לסבר את האוזן, ברמה העולמית מחזור התחום חולש על סכום בלתי נתפס של 30 מיליאר דולרים, כך שניתן להגיד בבטחה שהוא לא ממש הולך לשום מקום. אך גם בטענות על מותו יש גרעין מסוים של אמת – יש בתחום כמה וכמה פרקטיקות שכבר אבד עליהן הקלח וניתן להגיד שאלמנטים מסוימים בו מתו, בדומה לתאים שמתים בגופנו ומתחלפים בחדשים. מה שמביא לכך ששימוש אינטנסיבי בפרקטיקות לא אקטואליות יכול להביא לתוצאה ההפוכה ולגרום לדירוגים שלכם לצנוח בחדות.

5 אסטרטגיות שצריך למחוק מרשימת המטלות של קידום אתרים מקצועי

במשך תקופה מסוימת אי שם בשנות התשעים המאוחרות ושנות האלפיים המוקדמות – תחום קידום אתרים בגוגל היה יחסית יציב, ומנוע החיפוש לא השתנה לעתים כה קרובות. ראוי לציין שאנשים גלשו באותה תקופה הרבה פחות מאשר עכשיו.

השקעה מרובה ומופרזת בבניית קישורים

אמנם בניית קישורים עודנה משימה חשובה מאוד ברשימת הגורמים המכריעים של גוגל לדירוגים גבוהים, אך האמונה הרווחת של העבר שבה ככל שיש לכם יותר קישורים המפנים לאתר – כך תוצאות הדירוג יהיו גבוהות יותר, כבר ממש לא רלוונטית ולא נכונה. מה שקובע למעשה, זה האיכות ולא הכמות. לינקים באיכות ירודה שגובלים (או עוברים לגמרי לקטגוריה הזו) בספאם, זה לא מה שישפר את מצבכם.

מה שכן צריך, זה מספר מצומצם של קישורים באתרי אוטוריטה חשובים, וותיקים ומובילים בתחום (כגון אתרים חדשותיים, אתרים פופולריים בתחום שלכם וכו’). הרעיון הוא שתכנים באתרים גדולים מוצאים את דרכם לאתרים קטנים יותר, וכך נוצר מעגל חיובי של קישורים – ללא מאמץ מיותר, ומבלי להשתמש בטכניקות שכבר לא תורמות. זה אופן הפעולה של כל מקדם אתרים שעובד באופן אקטואלי.

רדיפה אובססיבית אחר המקום הראשון בתוצאות הדירוג

דברים השתנו, ובשנים האחרונות נצפית מגמה שבה התנועה שמגיעה ממקום ראשון בתוצאות החיפוש לא נרחבת וענפה כפי שהיו רוצים הפעילים בתחום קידום אתרים מקצועי. למעשה, נוצרה תופעה מעניינת שדווקא מקומות שני-שלישי זוכים ליותר תשומת לב מצד הגולשים, זאת משום שתוצאות החיפוש כוללות גם פרסומות, סרגלי מידע שונים שגוגל מוסיף כעת למראה המשודרג של תוצאות החיפוש ועוד, כך שהשורה הראשונה הולכת לאיבוד.

לכן, יש להסיט את פוקוס העבודה לשיפור שיעורי ההקלקה. ניתן להשיג זאת באמצעות יצירת תיאורי עמוד מדויקים ונכונים, כמו גם כותרות מושכות תשומת לב ועניין. אפשרות נוספת היא להתאים את התוכן באופן מושלם לשאלה מסוימת, כדי שמנוע החיפוש ישייך את התשובה למערך התשובות שלו המופיעות גבוה בעמוד. ניתן לבחון את ביצועי הכותרות והתיאורים שלכם באמצעות מערכות קידום ממומן בגוגל ופייסבוק.

אופטימיזציית יתר על מילת החיפוש העיקרית

בעבר היה חשוב מאוד להתאים את כל התוכן בעמוד, או באתר כולו, כדי שמילת החיפוש העיקרית שבה משקיעים את רוב מאמצי קידום אתרים מקצועי תופיע כמה שיותר, מעין "כובד" כזה של מילות חיפוש מועדפות. כיום ההיפך הוא הנכון. אין צורך "לדחוף" מילה בכוח, אלא דווקא להתמקד בתוכן קריא וקולח, חווית משתמש ומתן מענה הולם לצורך שהביא את הגולש לעמוד מלכתחילה. המטרה העדכנית של גוגל היא להבין את המטרה של הגולש שהקיש מילת חיפוש זו או אחרת, ועל בסיס המסקנות שאליהן הגיע – להפנות לעמודים הרלוונטיים. כך שבהנחה שהתוכן שלכם כתוב בצורה טובה ועל מנת לתת מענה לעניין רלוונטי, מילות החיפוש יופיעו בעצמן בטקסט באופן טבעי וללא מאמץ.

יצירת מספר אדיר של עמודים ופוסטים

כמעט כל מקדם אתרים וותיק שמע את הטענה הזאת, שכיום כבר בגדר מיתוס בלבד: ככל שהאתר שלכם גדול יותר, כך יותר טוב. למרות שבמבט ראשון זה נשמע הגיוני למדי, במציאות גוגל לא מדרג את האתר כולו, אלא עמוד-עמוד בהתאם למעלותיו הספציפיות של עמוד מסוים זה ביחס למילות חיפוש או ביטוי רלוונטי. כך שגם בעניין זה צריך לחשוב ברמת יחידת התוכן שעומדת בפניכם ולהבטיח שכל עמוד יהיה שווה זהב, ולתת למנוע החיפוש החכם לעשות את שלו. זה גם מאפשר לשפר במידה ניכרת את ביצועי העמוד, להשאיר את הגולשים זמן רב יותר ולהפחית נטישה. ככה עושים קידום אתרים מקצועי!

חשיבה על מנועי החיפוש – ולא על הגולשים

השינוי הגדול ביותר שהתרחש בתחום קידום אתרים מקצועי הוא הבא: בעבר חווית המשתמש הייתה שנייה בגורמי הדירוג, אחרי ההתאמה למילות החיפוש. כיום זה הפוך, וחווית המשתמש היא לפני הכול. זה התאפשר בשל הנכונות של גוגל להשקיע זמן ומשאבים רבים באלגוריתמים שלו, זאת על מנת לתת מענה טוב יותר לגולשים, לכן עם הזמן חווית המשתמש תפסה מקום מוביל.

יש רשימות ספציפיות של גורמים חיוניים לחווית משתמש טובה, אך ניתן גם להפעיל שיקול דעת: כיצד האתר נראה במכשירים בעלי רזולוציה שונה? האם הגופן נוח לקריאה? האם המרווח בין השורות תקין? האם האתר עובד היטב בכל הדפדפנים? עדיף להביט על כל עמוד באתר שלכם בעיניים של אנשים כמוכם שנכנסו לקבל מענה לבעיה מסוימת – ולאו דווקא לנסות "להיכנס לראש של הרובוטים". אחרי הכול, אנחנו אנשים ובעלי עסקים שנועדו לעזור לאנשים כמונו, לכן זה רק הגיוני להסתמך על מה שאנושי.

חשיבה לטווח הארוך

המאפיין הכי חשוב שיש להבין על קידום אתרים מקצועי, להבדיל מפרקטיקות ישירות וברורות של קידום ממומן לדוגמה, זה שמדובר בעבודה שמסתמכת על הטווח הארוך ולא הקצר. במילים אחרות, עליכם להפשיל שרוולים ולהיערך לעבודה ארוכה שאת פירותיה תוכלו לקצור לאחר תקופה ארוכה יחסית. צמיחת תנועה באתרים יכולה לקחת זמן ולגדול בהדרגתיות, עד שיתרחש "משבר" שיזניק את העניינים קדימה, אך גם ברגעים אלה צריך להיות ערוכים ומוכנים.

גם המחקרים מצביעים על כך שנדיר מאוד שעמוד שרק עבר אינדקסציה יגיע למקומות ראשונים בתוצאות החיפוש תוך פחות משנה, וגם המעטים שכן מגיעים להישגים טובים ומהר – זקוקים ל-2-6 חודשים לכל הפחות. לכן חשוב לעשות קידום אתרים מקצועי באופן עקבי, לדעת שהימים הטובים עוד יבואו ולא להיכנע אף פעם. ברגעי "ריקנות" אפשר לחפש אחר נושאים ונישות שאפשר לתת להם מענה מדויק, ליצור תוכן מותאם ואנושי במטרה שיקבל שיתופים שיקדמו אותו וגם אתכם.

יצירת תוכן איכותי בטירוף ופרסומו כאילו שאין מחר

כאן אין שום דבר חדש לומר – אולי חוץ מהמלצה על דרך חדשה ומיוחדת לעשות קידום של התוכן שלכם, וזה באמצעות מחקר מתחרים מעמיק. תבדקו אילו פוסטים ותכנים הם כותבים, ופשוט תעשו כמוהן – רק יותר טוב. לאחר מכן, יש לקדם תכנים בדרכים לגיטימיות, בין השאר באמצעות קידום ממומן בגוגל, פרסום בקבוצות רלוונטיות, שליחה באמצעות רשימת דיוור ועוד. בנוסף, יש לעשות את ההתאמה הדרושה למנועי החיפוש, כדי שהתוצאה שתתקבל היא חומר דומים לאלה שכבר זכו לדירוגים גבוהים, אך אפילו עוד יותר טובים.

כתיבה לטובת מנועי החיפוש (אך לא כמו שאתם חושבים)

אמנם בחלק הראשון של המאמר ציינו שאסטרטגיית הכתיבה עבור מנועי החיפוש עברה מן העולם, אך האמת היא שיש דרך חדשה ועדכנית לעשות התאמה טובה לתוכן שיוצרים. למשל, תוכן שמיועד להזרים תנועה ודירוג גבוה שונה מזה שמיועד לקבל כמה שיותר תגובות ברשתות החברתיות. לכן, תוכנית התוכן צריכה לכלול בתוכה את הדקויות האלה כדי שכל יחידה תותאם למטרות שלה.

תכנים למנועי החיפוש הם אוניברסליים, יכולים לתת מענה לנושא רחב יחסית ולא להיות מעוגנים ברצף של זמן. לעומת זאת, תכנים לרשתות חברתיות מצופים להיות "טרנדיים" יותר, לתת מענה לצורך מיידי (שהגולש אפילו לא ידע שיש לו צורך שכזה!) ולקחת בחשבון שרשתות חברתיות מספקות תוכן אקראי, אך מושך, בעוד שממנועי החיפוש מגיעים בדרך כלל מתוך מטרה ספציפית. ניצול מיטבי של הדקויות האלה על ידי מקם אתרים מקצועי יעזור לכם ליצור תוכן רוחבי שמשיג את כל המטרות.

מחקר מילות חיפוש – לבדוק את התחום כולו

מילות החיפוש כבר לא חשובות כמו פעם, משום שהם כבר לא משמשות כ"פיתיון על הקרס" של קידום אתרים מקצועי. כדי לצלוח את המעבר לאסטרטגיות חדשות, צריך לפתוח יריעה כמה שיותר רחבה בכל הקשור לבחירת מילות חיפוש. כדאי להזין את שם הנושא הכללי שבו עוסק האתר, להוריד את כל מילות החיפוש הרלוונטיות, ולבחון אותן באמצעות כלים שמציגים גם את התחרותיות של המילים, וגם את מספר הדומיינים שבהם מופיעות מילים אלו וכמה קישורים מפנים אליהם. כלי מתאים למשימה הזאת

שילוב בין כמה שיותר מידע זו הדרך האופטימלית לעבוד באופן ממוקד עם מילות חיפוש שבהן ניתן להגיע לתוצאות טובות תוך זמן קצר יחסית.

עריכה מחדש וקידום מחודש של תכנים קודמים

כפי שנאמר קודם לכם, עמודים חדשים דורשים זמן כדי להגיע לדירוגים טובים. אפשרות טובה נוספת שעומדת בפניכם, זה שימוש בעמודי תוכן שכבר יש לכם. לכל אתר יש עמודי בסיס עם תוכן מרוכז בנושאים הרלוונטיים. באמצעות בדיקה מעמיקה, שיפור, עדכון ועריכה של תכנים אלה בהתאם לשאר האסטרטגיות של קידום אתרים מקצועי בגרסת 2020 – תוכלו להגיע למקומות מפתיעים (לטובה) בתוצאות החיפוש.

ביצוע מבדקים שונים לשיפור שיעורי הלחיצה שלכם

ניתוח מעמיק של תוצאות שיעורי הלחיצה באתר יכול להעניק מידע מעניין לגבי מה גורם לאנשים להיכנס לאתר, מה מעודד אותם להישאר ומה מבריח חזרה לגוגל. שינויים קלים בכותרות, בחלוקה לפסקאות, הוספת תמונות, שיפור בניווט באמצעות לינקים בטקסט ועוד. ניתן לבחון אינספור ווריאציות ולראות כיצד זה משפר את ביצועי העמודים השונים. קידום אתרים מקצועי זה לא מדע מדויק, אך זה בהחלט עבודה יסודית שדורשת פדנטיות מסוימת ולא פחות חשוב – דבקות במטרה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

כפי שניתן לראות מהאמור מעלה, אחד הגורמים החשובים ביותר להצלחת מאמצי קידום אתרים בגוגל, זה קודם כל יכולת לשנות גישות ולהתאים את דרכי הפעולה למה שעדכני ומקובל כיום בתחום קידום אתרי מקצועי. פנו אלינו עוד היום לגיבוש תוכנית קידום שתעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר ותסייע לאתר ולעסק שלכם להיות מובילים בתחומם לטווח הארוך ביותר שיש.

אורי מינץ
שיווק דיגיטלי