הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

GDPR

מה זה GDPR ולמה הוא קשור בדיוק ?

בשבועות האחרונים כל האינטרנט דן בנושא אחד ובנושא אחד בלבד – ה-GDPR (General Data Protection Regulation). בהקשר לכך, אתרים גדולים העוסקים באיסוף מידע מהגולשים עדכנו את מדיניות השימוש שלהם ושלחו על כך הודעות מסודרות למיילים של רבים מאיתנו.

זה כולל את פייסבוק,  טוויטר ואתרים פופולריים אחרים שבהם רשומים אנשים בכל רחבי העולם. במאמר זה נעבור על מידע בסיסי בדבר מהו ה-GDPR, האם הוא קשור לעסק שלכם באופן ישיר או עקיף, ומה הפעולות שיש לבצע בהקשר זה.

אירופה – זה כאן?

השאלה הראשונה המתבקשת בהקשר של ה-GDPR היא איך זה קשור אלינו? שהרי מדובר בחוק שהוציא האיחוד האירופי במטרה המוצהרת של אכיפה פעילה ופרו-אקטיבית יותר של חוק השמירה על פרטיות הגולשים.

למעשה, המטרה של החוק היא לנטר ולבדוק מה עושים אתרי האינטרנט עם המידע המזהה שהם אוספים על הגולשים ולהבטיח שלא ייעשה שימוש לרעה במידע זה. הקנסות של העניין עשויים להיות די כבדים – 4% מהמחזור השנתי של החברה או עד 20 מיליון יורו.

השאלה כיצד זה קשור לעסקים שאינם נמצאים באירופה נענית בקלות: העולם הגלובלי מביא לכך שאתם עשויים לאסוף מידע גם מתושבי אירופה (אפילו אם התכנים שלכם בעברית – כל עוד הם נמצאים ברשת הגלובלית, תמיד יש סיכוי שתושב אירופה דובר עברית יגיע אליכם באופן זה או אחר במסגרת השיווק והקמפיינים שאתם עושים). ומבחינה זו, ניתן לומר שחוק ה-GDPR נוגע במידה זו או אחרת לכל בית עסק.

שינוי החשיבה הכללי עקב ה-GDPR

אחד השינויים המשמעותיים ביותר שמביא ה-GDPR, וזה שיש לו השפעה עולמית, זה העובדה שמעתה והלאה האתרים צריכים לתת סיבות מוצדקות וגם דין בחשבון בגין המידע האישי שהם אוספים על הגולשים. מידע זה כולל מידע דיגיטלי, כגון איי.פי, מערכות הפעלה, אי-מייל וכו', וגם מאפיינים פיזיולוגיים שונים.

במילים אחרות, כל בקשה, כל שדה שממולא על ידי המשתמש, כל הצטרפות לרשימת תפוצה – הנהלים לגבי אלה ישתנו. וגם במדינות שהחוק החדש לא תקף לגביהם השינויים האלה יבואו לידי ביטוי, משום שמדובר בשינוי גלובלי מאוד של הגישה, וכולם יצטרכו לשנות את אופני הפעולה שלהם בהתאם לסטנדרט החדש בשלב זה או אחר. אם לתאר את השינוי הזה בקצרה, אז ה"וי" האוטומטי הולך להיעלם משדות וקופסאות רבות המאפשרות לרשום את הגולש לשירותים שונים, להוסיף אותו לרשימות שונות וכו'.

האחריות של כל חברה שבבעלותה אתר שכזה – הוא להסביר איזה מידע אוספים בדיוק, לשם מה הוא דרוש, עד כמה הוא רלוונטי וחשוב לפעילות הארגון וכיצד הוא מנוהל לאחר מכן (באופן אידיאלי – מושמד לאחר פרק זמן קצוב). כל השינויים האלה מגולמים בכתבי מדיניות השימוש החדשים, כפי שראינו בתקופה האחרונה.

ומה היא העמדה של גוגל?

בתור אחד מהשחקנים החשובים ביותר בעולם האינטרנט, כמובן שגוגל לא יכול היה להישאר מחוץ לתמונה בנושא כל כך רחב שמשפיע על כל אספקט כמעט בעולם הווירטואלי.

השינוי המשמעותי ביותר שנרשם נכון לעכשיו (בהתחשב בעובדה שהחוק נכנס לתוקף אך ורק ב-25 למאי ומדובר בהתפתחות שנעשית בהווה ורבות יכול להשתנות תוך מספר חודשים) זה ההגדרה בגוגל אנליטיקס שמאפשרת לקבוע כמה זמן לשמור את הנתונים שנאספו על ידי האתר, כאשר האפשרויות הקיימות כיום הן בין 14 ל-50 חודשים, או אפשרות שלא לשמור נתונים כלל.

באופן זה, גוגל חולקת למעשה את האחריות על שמירה מהוגנת של הנתונים האישיים יחד עם בעלי האתרים. אפשרות נוספת היא גם לא לקבוע תקופת תפוגה בינתיים, ולראות את השינויים שיתרחשו עם הזמן. הדבר החשוב בתחום זה כעת, הוא ליידע את גולשי האתר על השינויים והשימושים שאתם עושים בנתונים האישיים בעזרת תנאי שימוש מעודכנים ומתעדכנים במידת הצורך.

האפשרויות של וידיאו בפייסבוק

אחד היתרונות המשמעותיים של קידום בפייסבוק באמצעות ווידיאו – זה העובדה שהפלטפורמה מאוד מעריכה את המשתמשים שמשקיעים ויוצרים סרטונים.

כלומר, הנראות שלהם גבוהה יותר מאשר של פוסטים רגילים, ובעיקר משיתופים של סרטונים מפלטפורמות אחרות (שיתוף של סרטון יוטיוב בפייסבוק יתרון לכם הרבה פחות מאשר העלאה לפייסבוק ישירות). כאשר מעלים את הסרטון, כדאי לקחת בחשבון שהמשתמשים גוללים את הפיד שלהם, ולתפוס את תשומת לבם זו משימה לא פשוטה.

לכן, יש לנקוט בגישות יצירתיות. אלמנט נוסף שנכנס לעולם הווידיאו בפייסבוק לאחרונה: זה השידור החי. מדובר בפונקציה מעולה לגיבוש הקהילה, רק יש להקפיד על כמה כללים:

  • לתת שם לשידור בכדי להסביר לצופים מה הם יקבלו
  • להתחיל את השידור באופן חיוני על מנת לשכנע את הצופים המזדמנים להישאר אתכם
  • לענות לתגובות בזמן אמת לשיפור האינטראקציה
  • להשאיר את השידור בעמוד, בעיקר אם נתתם בו מידע חשוב ומועיל לקהל היעד שלכם – כך הסרטון פועל לטובתכם גם בזמן אמת, וגם לטווח הארוך.

אילו שינויים עיקריים יש לעשות בהקשר ל-GDPR

אז מה בעל עסק בסדר גודל כלשהו אמור לעשות עם המידע הזה לגבי הרגולציה החדש של הנתונים האישיים של הגולשים? קודם כל, לעשות בדק בית של הארגון ולבדוק האם הוא כפוף באופן חלקי או מוחלט לשינויים שחלו בתנאים העבודה עם נתונים אלה.

בשלב הבא יש לעשות בדיקה ממוקדת של המידע שעובר בארגון שלכם – כיצד הוא נאסף, אלו נתונים אישיים הוא כולל, כיצד הוא מנוצל, כיצד הוא מוגן, כיצד משיגים את הסכמת הגולשים לאיסוף זה ועוד. בשלב זה מקבלים החלטות בדבר הצורך לעדכן את מדיניות השימוש. כדאי מאוד להיוועץ עם מומחה בתחום, ובמידה והארגון שלכם מבוסס על איסוף נתונים אישיים, כדאי גם לפנות לעורך דין המתמחה בעניין זה, על מנת להיות בטוחים לגמרי.

בעתיד, כדאי מאוד לעקוב אחרי השינויים שהופיעו בתחום הדיגיטל בעקבות החלת ואכיפת חוק ה-GDPR, זאת על מנת לא ליצור רושם של אתר וחברה מיושנים. גם אם העניין לא נוגע לכם באופן אישי וישיר, כשהסטנדרטים משתנים – הם משתנים עבור כולם, ללא יוצא מן הכלל.

זקוקים לשירות בניית אתרים וקידום אתרים מותאם ומיקצועי השאירו פרטים ובואו נתחיל!  מוזמנים ליצור איתי קשר ע״י השארת פרטים בתחתית העמוד אפשר ליצור איתי קשר

אורי מינץ
אורי מינץ