הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

אופטימיזציה

מדריך לבדיקת אופטימיזציה באתר בהתאם לסטנדרטים של 2021

מדריך לבדיקת אופטימיזציה

בדיקה עצמית זה אחד הכלים החשובים והיעילים ביותר העומדים לרשות מקדם האתרים. זה היה נכון גם לפני שנים רבות, וזה נכון באותה המידה גם היום. כיום נעבור על רשימת המטלות האולטימטיבית שיש לעבור עליה במסגרת בדק הבית של האתר.

בדיקה זו מומלצת מדי מספר חודשים, בעיקר כאשר יש לכם אתר גדול ומתפתח, שבו שגיאות כמו לינקים שבורים ובעייתיות בעץ האתר יכולים להיערם אחד על גבי השני ולהביא לנזקים לטווח הארוך. מעבר למשימות המובהקות של קידום אורגני, יש גם דרישות חשובות החיוניות לביצוע קידום בגוגל, כולל בדיקה של הקודים השונים שמספק גוגל על מנת לעזור לכם במאמצי פרסום בגוגל.

מדוע חשוב לעשות בדיקת אתר?

מומחים בתחום מדווחים ששיפור של האתר במסגרת החוקים האלה מאפשר להגיע לצמיחה משמעותית ביותר בתנועה האורגנית באתר, מה שמעניק יתרונות רבים במסגרת קידום אורגני וממומן כאחד, משום שככל שיש יותר תנועה, כך ניתן להגיע למסקנות יעילות וחשובות במסגרת ניתוח נתוני כניסות.

מעבר לכך, זה מאפשר למקסם את התוצאות של קידום ממומן ולהביא לחיזוק המותג, מה שמהווה גורם קריטי ביותר בתקופה זו שבה מוניטין ואוטוריטה משחקים תפקיד הרבה יותר חשוב בתחום קידום אתרים (בניגוד לעבודה אובססיבית עם מילות חיפוש, כפי שהסברנו לכם במאמר על (שיטות קידום עתיקות).

וכך, ללא דיחוי, לפניכם רשימת המטלות שעליכם לבצע בכדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר בתחום שיווק דיגיטלי בעזרת האתר שלכם.

לאתר ולמחוק "עמודים לא קיימים – מתים"

מה עדיף? אתרים בעלי מספר עמודים גדול אך לא איכותיים או מספר עמודים קטן מלל איכותי? מבחינת גוגל עדיף שיהיו מספר עמודים נמוך עם תוכן איכותי מאשר מספר עמודים רב לא איכותי.

בכדי שנוכל לדעת כמה עמודים גוגל סורק לנו באתר ניתן לבדוק על ידי פעולה פשוטה של  site:(ואת כתובת האתר)

בבדיקה זו גוגל יתן לנו את כל העמודים שהוא סורק ובנוסף יתן לנו את האינדיקציה אם יש לאתר עמודי תוכן משוכפלים שהוא כבר יודע על שיכפול התוכן בהם.

בנוסף, יכול להיות כי מופיע באתר 100 עמודים אך בתוצאות החיפוש גוגל מראה רק 200 תוצאות – צריך לשים לב כי תוצאות אלו יכולות להיות עמודי שגיאה 404 או עמודי תמונה שגוגל אינדקס.

בנוסף קורה שיש אתרים עם כ-100 עמודים אך גוגל לא יסרוק את כולם – אלו הם עמודים מתים.  גוגל לא סרק את העמודים האלו ממגוון סיבות אך לפני שמוחקים אותם יש לשים לב ולהבין למה זה קרה והאם זה בר תיקון. במידה ולא מוצאים את הסיבה, מניסיון קודם של מומחים בתחום קידום אתרים מראה שביטול העמודים האלה מביא לצמיחה משמעותית בתנועה האורגנית לאתר.

צעד זה מביא לתוצאות הרצויות בגלל שגוגל מעולם לא הסתירו את ההעדפות שלהם: אתרים בעלי פחות עמודים, אך באיכות גבוהה. לכן, ביטול העמודים האלה מביא לשיפור אוטומטי בדירוג. הסיבה לכך שמומלץ לעשות את הצעד הזה לפני כל השאר בעת ביצוע בדק בית לאתר, הוא שזה יחסוך לכם זמן עבודה ומאמצים, היות ופחות עמודים – משמעו פחות עבודה.

סוגי העמודים הנפוצים ביותר שהופכים לעמודים מתים:

  • עמודים שעברו לארכיון
  • בוורדפרס – עמודי קטגוריה ותגיות
  • עמודי תוצאות חיפוש באתר
  • עמודים של הודעות עיתונות ישנות ולא עדכניות
  • עמודים עם פחות מ-50 מילים.
  • עמודים עם טקסט גנרי

לוודא שהאתר מותאם למובייל

בכדי להבהיר את החשיבות של שלב זה, מספיק לתת נתון אחד: 60% מכלל התנועה באינטרנט מתבצעים נכון להיום ממכשירים ניידים, והנתון הזה הולך ועולה, כך שאם עדיין לא נעשתה התאמה מלאה של האתר למובייל, זה הזמן! בעיקר לאור השקת פרויקט המובייל פירסט של גוגל (מה שמביא לכך שגרסת המובייל של האתר מוצגת בתוצאות החיפוש בגרסת הדסקטופ והמובייל כאחד), מה שיאפשר לכם לקבל יתרונות רבים בנושאי קידום אתרים באמצעות שדרוג פשוט יחסית זה.

גוגל מספק גם כלי לבדיקת התאימות למובייל: בדיקת התאמה לניידים

כך שכל מה שעליכם לעשות זה להזין את כתובת האתר ולהתחיל לשפר את מה שצריך. התוצאות החיוביות יבואו לידי ביטוי במסגרת קידום אורגני וגם קידום ממומן שיביא לתנועה ממוקדת וענפה יותר.

בניית אתרים

לוודא שגוגל מאנדקס אך ורק גרסה אחת של האתר

למרות שיש לכם רק אתר אחד, הוא יכול להיות מאונדקס בגוגל בכמה דרכים, למשל:

https://

https://
https://www
Https://www

ולכל גרסה כזאת אינדוקס משלה. ולמרות שלנו נראה שמדובר באותו הדבר – גוגל רואה כל גרסה שכזאת בנפרד וזה עשוי לפגוע במאמצי קידום אתרים שלכם, משום שגוגל רואה גרסאות אלה כאתר נפרד לכל דבר.

למרבה המזל, מדובר במשהו שקל מאוד לבדוק ולתקן.

אפשר לבדוק האם הכתובות השונות מביאות לאתר הרצוי (למשל – https://www. ) ואם לא – ניתן לתקן זאת בקלות בעזרת הפניות 301 במערכת ניהול האתר שלכם.

להאיץ את האתר

העובדה שגוגל רואה במהירות עליית האתר גורם חשוב שהוא כולל באלגוריתם הדירוג שלו ידועה מזה כמה שנים ולאחרונה הושק גם עדכון נוסף שאף מעלה את חשיבות הגורם הזה בדירוג ולפיכך הופך לקריטי ביותר עבור קידום אתרים מקצועי וכן שיווק דיגיטלי לעסקים באופן כללי.

הצעד הראשון והחשוב ביותר להאצת האתר – הוא ניקוי הקוד שלכם. ניתן לעשות זאת בעזרת כלי נוסף של גוגל המיועד למטרה זו: PageSpeed Insights

לאחר שתקבלו את תוצאות הבדיקה – גשו לעבודה. כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר, כדאי לעשות אופטימיזציה לכמה עמודים פנימיים ולעמוד הבית, כולל עמודי בלוג, עמודי שירותים ועמודי קטגוריה כלליים. ניתן לבדוק את האתר גם עם כלים נוספים המודדים מהירות, לדוגמא: gtmetrix , speedom , pingdom

כלי יעיל נוסף לשיפור המהירות – זה עיבוד התמונות לאינטרנט, במקום העלאה לאתר כפי שהן. תוספים כמו tinypng יסייעו לכם בכך.

גורם אחרון המשפיע על מהירות האתר – איכות האחסון שלכם, במידה ומדובר באתר עם תנועה גדולה והרבה תוכן, אחסון זול לא תמיד ייתן את המהירות האופטימלית. גם כאן, מד מהירות האתר יעזור לכם להגיע להחלטות הנכונות.

שיפור מהירות אתר

ניתוח האינדקסציה

השלב הבא באופטימיזציה הוא למצוא את העמודים שגוגל לא ביצע בהם אינדקסציה מסיבה זו או אחרת. לשם כך נעזר בכלי הקלאסי – קונסולת החיפוש של גוגל המוכרת לכל מי שעוסק בתחום קידום אתרים בגוגל. דוח "כיסוי אינדקס" (Index Coverage) מראה רשימת עמודים שלא ניתן לבצע בהם אינדקסציה מסיבה זו או אחרת.

השלב החשוב באופטימיזציה בצעד הזה, הוא לווודא שכל העמודים שאמורים להיות מאונדקסים – אכן עברו תהליך זה, ואלה שלא צריכים להיות נוכחים במנועי החיפוש (כגון עמודי תגובות, עמודי קטגוריה או כל עמוד גנרי שנוצר ללא מטרה ספציפית) – אכן לא נמצאים שם על בסיס הגדרות אינדקס ו-FOLLOW. שירותים חיצוניים מאפשרים לעשות זאת באופן יעיל ביותר באמצעות בדיקה לאלו עמודים אין אינדקסציה. השלב הבא הוא לוודא שהכול נכון בתחום זה.

לנתח את תנועת קידום אורגני

בכדי לשפר את התנועה האורגנית באתר במסגרת קידום אתרים אורגני, צריך קודם כל להבין איפה אתם עומדים בזה הרגע – כלומר, לנתח את היקף ומקורות התנועה שלכם. מידע זה נגיש בגוג אנליטיקס – בלשונית השגה – כל התנועה – ערוצים (כניסת מבקרים).

שם, לחצו על "תנועה אורגנית" ותוכלו לראות את היקף התנועה שמגיעה מחיפושים במנוע החיפוש של גוגל. ניתן להגדיר פרקי זמן ספציפיים (למשל – 6-8 חודשים) כדי לראות האם המגמה שלכם חיובית או לא. תוצאות לא מזהירות לא אמורות לאכזב אתכם, היות וזו הסיבה שאתם עושים את בדק הבית הזה, כדי להביא לשיפור קידום אתרים אורגני בגוגל בעלויות נמוכות ותוך פרקי זמן קצרים יחסית.

לשפר אופטימיזציה על האתר

כל מומחה קידום אתרים יסביר לכם את החשיבות של עבודה על האופטימיזציה ישירות על האתר שלכם. שיפור מאפייני SEO על גבי העמוד יכולים לחולל פלאים, אם ובמידה ונעשים בצורה הנכונה. כך, ניתן לעשות אופטימיזציה לכל העמודים באתר. אך חשוב לזהות את 5 עמודים בעלי החשיבות הגבוהה ביותר באתר שלכם ולתת להם חשיבות גדולה יותר מבחינת אופטימיזציה.

עמודים אלה עשויים להיות:

  • מכוונים לתת מענה למילת חיפוש חשובה
  • מקבלים פחות תנועה מפעם
  • בעלי דירוג גבוה – אך יכולים בקלות להעפיל לחמישייה הראשונה.

לאחר שזיהיתם את העמודים האלה, ניתן לעשות בהם את הפעולות הבאות:

    • לציין את מילת החיפוש בתג הכותרת
    • להוסיף את מילת החיפוש בפסקה הראשונה בעמוד
    • להוסיף  קישורים חיצוניים לעמוד זה
    • להשתמש במילות חיפוש קרובות אך שונות ברמה הסמנטית

להגדיר מעקב אחר דירוגי מילות חיפוש

לאחר שחיזקתם את עמודי המפתח באתר שלכם, זה הזמן להתחיל לעקוב אחרי הדירוגים שלכם במילות החיפוש השונות. לשם כך יש אינספור כלים מתאימים ומותאמים לכל המטרות החשובות ביותר עבור קידום אורגני וממומן. אחד הכלים הפופולריים ביותר בתחום: semrush

שירות זה מאפשר לעשות רשימה של כל מילות החיפוש שבהם יש לכם דירוג כלשהו ולהיות תמיד עם יד על הדופק לגבי שינויים בתחומים אלה. ניתור תוצאות  קידום בגוגל הינו חלק משמעותי ביותר בעבודה כולה.

 

ניתוח קישורים

מחקרים רבים של מומחים בתחום שיווק דיגיטלי מצביעים על קשר ישיר בין היקף ואיכות הקישורים המובילים לאתר שלכם לבין ההתקדמות שלו בדירוגים. לעבודה יעילה עם הקישורים, יש להיעזר בכלי ניתוח, דוגמת moz

שם תוכלו ליצור לעצמכם דוח של כל הקישורים המובילים לאתר ולבדוק את האוטוריטה של האתרים המובילים אליכם. נושא נוסף הדורש את התייחסותכם, זה לינקים מזיקים. לשם כך, בדקו את האנקורים שלכם בפרופיל הקישורים שלכם. האנקורים הטובים הם אלה המציינים את שם האתר או שם בית העסק.

קישורים מזיקים הם בעלי אנקורים רוויי מילות חיפוש. כדאי גם להתעמק בקישורים עצמם ולוודא שהם מגיעים מאתרים אמיתיים. במידה והקישורים הם מאתרים שיוצרים חשד כלשהו, נראים ספאמיים או בעלי ערך נמוך – ניתן לדחות אותם במסגרת אותו הכלי.

כמה קישורים שכאלה הם תופעה רגילה עבור כל האתר, לכן אין סיבה לדאגה – רק להיות תמיד עם היד על הדופק (כפי שניתן להבין מהסעיפים במדריך זה – מדובר בעבודה בסיסית של כל הליך קידום בגוגל).

תיקון קישורים שבורים

לדבריהם של גוגל, מבחינתם קישורים שבורים זו לא ממש בעיה. עם זאת, מדובר בתופעה מציקה במיוחד עבור הגולשים, ולכן ריבוי קישורים שבורים מזיק למאמצי קידום אורגני.

ניתן למצוא את כל הקישורים השבורים בקונסולת גוגל תחת הלשונית "דוח אינדקס" (Index Report). שם ניתן לראות את העמודים הנותנים שגיאת 404. לעיתים מדובר בקישורים שפשוט אבד עליהם הקלח, אך במידה ומדובר בעמודים שאתם כן רוצים לקשר אליהם – חשוב לפתור זאת כמה שיותר מהר.

דוגמה לכלי יעיל לאיתור קישורים שבורים: brokenlinkcheck

ניתוח מתחרים

ניתוח מתחרים זהו כלי מסחרי חשוב בכל תחום, קידום אתרים אינו יוצא דופן מבחינה זו.

השלב הראשון הוא למצוא את מילות החיפוש הטובות ביותר של המתחרים.

semrush נותן גם את האפשרות הזאת.

לאחר גיבוש הרשימה, כדאי לשקול למקד מאמצי קידום אתרים במילים אלה.

בשלב הבא, יש לבדוק את העמודים בעלי הדירוגים הגבוהים ביותר באתרי המתחרים. נתחו ובדקו מה משותף לכל העמודים האלה כדי להבין  איך ליצור את התוכן האיכותי ביותר בנישה שלכם, כזה שיביא לביצועים הכי מרשימים.

לבסוף, בדקו איזה אתרים ועמודים מקשרים לעמודים פופולריים אלה בכדי להבין את ערך הקישוריות עבורם, והסיקו מכך מסקנות נוספות לטובת שיפור האתר שלכם.

שדרוג התוכן פי כמה וכמה

אין זה סוד שהתוכן הוא המניע החזק ביותר מאחורי קידום אורגני, לכן עבודה שיטתית על שיפור התוכן הקיים באתר ויצירת תכנים חדשים שמתעלים על הישנים זו טכניקה שתמיד עבדה. כמה טיפים קצרים לשדרוג התוכן:

  1. פתיחות ממוקדות – פסקה אחת מספיקה על מנת להסביר לקורא מה אתם הולכים לתת לו.
  2. פסקאות קצרות – לקריאה נעימה וזורמת יותר
  3. כותרות משנה – חלוקה ברורה של החומר מקלה על הקורא ומעבירה את הרעיון שלכם בצורה ברורה יותר.
  4. מגוון מדיות – תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקים, תדללו את השימוש במלל בלבד להעברת החומר בצורה נעימה וברורה יותר.

אופטימיזציה לסממני חווית משתמש

אחד  החידושים של גוגל – אלגוריתם הבינה המלאכותית RankBrain שמנתח את האינטראקציה של המשתמשים עם האתר שלכם. הניתוח הזה בודק עד כמה המשתמש היה מרוצה מהאתר שלכם. ומידת הסיפוק הזו תלויה במידה רבה בחוויית המשתמש שאתם יוצרים באתר. לכן יש לגשת לעניין בשילוב בין הבנה פרקטית ואנושית ובין עמידה בקריטריונים הטכניים של גוגל.

שיטוח המבנה האדריכלי של האתר

אתר בעל מפת אתר מסועפת מדי לא יגיע למקומות הגבוהים ביותר בתוצאות החיפוש. זה קשור גם לאלגוריתם הסריקה של גוגל וגם לחוויית המשתמש. כאשר העץ מסודר, גוגל לא מתקשה באינדקסציה של כל העמודים, וזה חוסך לכם זמן רב ומאפשר הגעה למקומות סבירים בתוצאות החיפוש באופן כמעט אוטומטי.

למעשה, יש ליצור מצב שבו ניתן להגיע לכל עמוד חשוב באתר באמצעות שניים-שלושה קליקים מעמוד הבית. כלומר, להפחית בתת-קטגוריות, לשפר קישוריות פנימית ולגבש את כל הקישורים באופן ברור. ניתן לעשות זאת באמצעות הוספת קישורים פנימיים, שימוש בסרגלי קישורים בצדדי העמודים וכו'. כדאי לחשוב מחדש על נושא הניווט באתר (חווית משתמש, זוכרים?” כדי להגיע למבנה אתר אופטימלי.

המדריך עזר לכם? נשמח לתגובות מכם! ואם אתם לא מוצאים את הזמן לעבוד על כל הנושאים האלה באופן עצמאי, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ואנו נבנה עבורכם תכנית עבודה ממוקדת שתעזור לכם להפיק את המרב מכל הליכי קידום אורגני וממומן!

לקבלת הצעת מחיר ותכנית פעולה ממוקדת ויעילה – צרו קשר עוד היום!

אורי מינץ
אורי מינץ