הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

קידום אתרים שלילי

קידום אתרים שלילי – איך להתגונן מתקיפות אתר?

אתיקה מקצועית זהו מושג חשוב ביותר שקיים בכל תחום פעילות שתיקחו לדוגמה. זה פשוט מאוד: בכל מקצוע יש את אלה שמשיגים תוצאות מרשימות בעזרת עבודה קשה בצד שלהם, בעוד שיש את המיעוט הבולט שמנסה לקדם את עצמו בעזרת “הורדה” של אחרים.

עד כמה זה יעיל? לא מקומנו לשפוט, אך אחד הדברים החשובים ביותר שאנו יכולים לעשות עבור העסק שלנו המבוסס על נוכחות אינטרנטית – היא להגן על הנכס הכי חשוב שיש לנו, וזה האתר שלנו.

קידום אתרים שלילי – האם זה משהו חדש?

השיטות של קידום אתרים שלילי לא הופיע בזמן האחרון, למעשה הוא קיים ופעיל מאז תחילת התפתחות התחום, ואפילו השיטות הבסיסיות שלו לא השתנו.

אך הפרקטיקות הקיימות מנצלות את השינויים המתרחשים באלגוריתמים של מנועי החיפוש כדי לפגוע במתחרים, וככל שהתחרותיות בעולם האינטרנט הולכת וגדלה, כך גם הפעילים הלא הוגנים שלה הופכים למלומדים יותר ומשלבים יכולות והכשרה בתחום קידום אורגני ויכולות שיווקיות גבוהות כדי לפגוע באחרים.

גוגל מצדו מנסה לסייע לקהל שלו ולאלה העוסקים בתחום שיווק דיגיטלי לעסקים באמצעות מעקב אחר הדינמיקות של האתר ומתן כלים לניהול יעיל, אך בפועל – לא תמיד יש לו את היכולות להבין שמדובר בפגיעה מכוונת (בעיקר אם נעשה שימוש באתרים וותיקים ובעלי אוטוריטה גבוהה יחסית). כך שהאחריות להגן על האתר נותרת על בעליו.

להלן השיטות המוכרות וה"אהובות" שבהן נוקט מקדם אתרים "שחור":

בניית לינקים של ספאם ו/או הסרה של לינקים איכותיים

השיטה הנפוצה ביותר בתחום קידום אתרים שלילי. למעשה, מדובר בבניית קישורים באתרים לא איכותיים המקשרים לאתר שנמצא תחת מתקפה.

התוצאה שמחפש מקדם אתרים הפועל בשיטה כזו היא שגוגל יקשר בין האתרים הלא איכותיים לאתר המותקף ויפגע בדירוג שלו.

ניתן להתמודד עם טריק זה בקלות יחסית – וזה באמצעות בדיקה קבועה של הקישורים שלכם במערכות ניתוח שונות, כגון SEMRush וגם הקונסולה של גוגל עצמו. חשוב לבדוק את הקישורים ולעשות ולדאוג לבטל את הקישורים הלא איכותיים בעזרת פונקציית “Disavow”.

כמו כן, חשוב מאוד לוודא שהקישורים האיכותיים שבהם השקעתם עדיין במקומם, משום שמאמצי קידום שלילי נעשים גם בכיוון הזה, ובמידת הצורך יש ליצור קשר עם בעלי האתרים המקשרים.

כיום שיטה זו הינה פחות יעילה מפעם, משום שגוגל משקיעים מאמצים רבים בבניית אלגוריתמים המסוגלים לזהות לינקים זדוניים.

פגיעה זו נעשית גם במוניטין של האדם או החברה שמאחורי האתר, משום שקישורים ממקומות מפוקפקים (אתרים באזורים נחלשים בעולם, אתרים הקשורים לפעילויות פליליות וכו'), כך שכדאי לעסוק גם בנושא זה או לפנות לשירותיו של גורם המתעסק בזה.

התקפות מניעת שירות

שיטה זו למעשה גורמת לכך שהלקוחות הפוטנציאליים שלכם לא יכולים להגיע לאתר, וגם גוגל לא יכול לסרוק אותו בצורה תקינה. בשנת 2017 נצפתה עלייה של 380% במקרי מתקפה זו, כך שמדובר באיום ריאלי ביותר בתחום שיווק דיגיטלי לעסקים. מדובר למעשה מתקפה על השרת של האתר באמצעות כמות כניסות לא הגיוניות שמפילות אותו (בדרך כלל נעשה באמצעות מנגנונים אוטומטיים).

התנועה הזאת לא אמיתית ולא תורמת, וגם פוגעת בכניסות האמיתיות, משום שהגולשים לא מצליחים לקבל את המידע הדרוש להם ולא חוזרים. הנראות בגוגל נופלת וכל מאמצי קידום אורגני נדונים לאבדון במקרים אלה.

ההגנה הטובה ביותר כנגד מתקפות אלה היא מעקב אחר מהירות האתר באופן יומיומי, כדי לזהות מתקפה בשלב כמה שיותר מוקדם. ניתן לזהות את המנגנונים האוטומטיים האלה ולחסום אותם.

כמו כן, כדאי לפנות לספקי אינטרנט איכותיים עם שרת מבוטח ושירות לקוחות איכותי, בעיקר אם אתם מתכננים להיכנס לשוק תחרותי. במקרים אלה, השקעה בהיבט הטכני חשובה לא פחות מאשר שיווק דיגיטלי לעסקים.

קידום אתרים שלילי - איך להתגונן מתקיפות אתר? 1

העתקת תוכן מכוונת

יש שאומרים שהעתקה זה המחמאה הבוטה ביותר – אך זה כלל לא מרשים את גוגל. למרות שלגוגל יש את הדרכים שלו לקבוע מי היה הראשון, העתקה של תוכן לאתר ותיק יותר ובעל משקל רב יותר מבחינת אוטוריטה עשויה להביא לכך שדווקא התוכן שלכם יסומן שמועתק, בעיקר אם לא סימנתם את הטקסט בתג קנוניקל שמסמן לגוגל שזה הטקסט המקורי והראשוני.

כך, הדרך הטובה ביותר להגן על עצמכם היא קודם כל להטמיע תג זה בתוכן.

שנית, ניתן לבדוק את ההעתקות באמצעות כלים דוגמת Copyscape שמאפשר לברר האם יש העתקים של האתר שלכם. באמצעות איתור העתקות, ניתן לפנות לבעלי אותם אתרים, ואם זה לא עוזר – לשלוח תלונת הפרת זכויות יוצרים לגוגל.

שינויים בתוכן או בקוד באמצעות פריצה

שיטה בעייתית ביותר של קידום אתרים שלילי "שחור" – פריצה לאתר וביצוע שינויים קטנים בו, כאלה שבעל האתר יכול לא לשים לב אליהם תחילה, אך עשויים להביא לירידה חדה בביצועים.

שינויים אלה עשויים לכלול מחיקת תוכן, הזנת קישורי ספאם וביצוע פעולות אחרות שגורמות לגוגל להעניש את האתר. פעמים רבות ניתן למנוע מצבים אלה באמצעי בטיחות בסיסיים.

לדוגמה, עדכון קבוע של התוכנה שבהן אתם משתמשים, כגון וורדפרס וכל התוספים שלו. כדאי לבצע גיבוי קבוע, כדי שבמידה ותתגלה פריצה, תוכלו לשחזר לגרסה תקינה. גם במקרה זה, שרת וספק איכותי של אחסון בטיחותי יעזור לכם להגיע למידת אבטחה גבוהה.

הסרת האתר מגוגל

מקרים לא נעימים שעשויים להתרחש. אדם שעבד על האתר שלכם, במסגרת קידום אתרים אורגני או עבודות ניהול מוניטין עשוי לנצל את העובדה שהוא יודע את הגישה לקונסולת גוגל שלכם ופשוט להסיר את האתר ממנוע החיפוש.

ניתן לעשות זאת גם במסגרת פריצה, אך במקרים אלה הדבר דומה למסירת המפתח מהבית לנותן שירות כלשהו – שאחריו מתגלה שנעלמו דברים מהבית. לא נעים, אך בהחלט קיים בשטח. למניעת מצבים אלה, חשוב לשנות את כל הססמאות לאחר סיום העסקה, או פשוט מדי כמה חודשים. שנית, קבלת התראות על כניסות ממכשירים חדשים תסייע לכם להקדים תרופה למכה.

אז מה כן חדש ב-2021?

אחד הדברים שהפכו לרלוונטיים מאוד בשנה האחרונה בנושאי קידום אורגני לא אתי – זה זיוף של דירוגים ותגובות באתרים השונים, כולל גוגל, אמזון, דירוגי פייסבוק וכו'. כפי שכמויות לייקים לא תמיד משקפים את המציאות, כך ניתן למצוא גם דרכים להשארת דירוגים נמוכים בכמויות גבוהות על מנת לפגוע במוניטין שלכם.

גם ברשתות החברתיות לא הכול מזהיר, כיום יש לא מעט בוטים שמשאירים תגובות באופן אוטומטי ועקב כך משפיעים על דעת הקהל. תופעה חדשה שעשויה רק להתגבר בשנים הקרובות, כך שמומלץ להתחיל ללמוד להבדיל בין מציאות לזיוף גם ברמה היומיומית!

מה שניתן לעשות כדי להתגונן מהמתקפות הללו, זה קודם כל לא לעודד אותן – לא לרכוש "חבילות" של דירוגים שליליים למתחרים, לפרסם ולעודד פרסום תגובות חיוביות מלקוחות וקונים אמיתיים. לסמן ולסנן תגובות שנראות כמו ספאם (משתמשים חדשים עם עמודים ריקים וכו'). בנוסף, חשוב להגיב לכל תגובה, גם שלילית וגם אם אתם בטוחים שהיא מזויפת, כי יכולת לקבל ביקורת ולתקן טעויות יכולה להציג אתכם באור חיובי למרות הדירוג השלילי והבלתי הוגן.

בכל מקרה, תמיד תדאגו לעבוד על הצד החיובי – תוכן איכותי אצלכם באתר למטרת קידום אורגני, דירוגים גבוהים ואיכותיים למוצרים שלכם ועוד. כך תבנו קהל לקוחות נאמן, שזה הערך הכי חשוב שאי אפשר לקחת מכם בשום טריק לא הוגן של שיווק דיגיטלי לעסקים.

טיפ אחרון – תתעדו כל דבר!

היעזרו בגוגל אנליטיקס כדי לנטר שינויים בתנועה באתר בהשוואה לפעולות שעשיתם במסגרת קידום אורגני. כך תוכלו לזהות בעיות בשלבים מוקדמים ולנקוט בצעדים הדרושים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

רוצים לעבוד עם חברה שתדאג לשמור עליכם מכל מתקפת קידום אתרים שלילית ופוגענית? אנחנו נשמח לעמוד לשירותכם תמיד! צרו קשר עוד היום! ואנו נבנה עבורכם תכנית עבודה ממוקדת שתעזור לכם להפיק את המרב מכל הליכי קידום אורגני וממומן!

לקבלת הצעת מחיר ותכנית פעולה ממוקדת ויעילה – צרו קשר עוד היום!

אורי מינץ
שיווק דיגיטלי