הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

טעויות נפוצות בקידום אתרים

10 טעויות נפוצות בקידום אתרים

10 טעויות נפוצות בקידום אתרים וכיצד להימנע מהן

ככל הציפייה – כגודל האכזבה. לעתים קרובות אנו משקיעים משאבים רבים עד אינסופיים בהקמת אתר שיהיה כרטיס הביקור שלנו בעולם האינטרנט. עסקים רבים נמצאים כעת במצב זה. מגפת הקורונה הבהירה מעבר לכל ספק שמי שלא נמצא היום במרחב הווירטואלי, משמעו שהוא כלל לא קיים בתודעה של לקוחותיו. על מנת לתת גז ולהתחיל לנגוס בנתח שלכם בשוק הבשר האדיר הזה – צריך אתר. אך מעבר לכך, צריך אתר שידחוף אתכם קדימה באמצעים של קידום אתרים אורגני, שהוא הערך האמיתי של "נכסים אינטרנטיים". אך בפועל, זה לא תמיד עובד.

יכולות להיות לכך כמה וכמה סיבות, אך הפעם נדבר על המכשולים הנסתרים שיכולים להיות במקום הכי לא צפוי: בעיצוב האתר. כך, נראה שלפעמים "פחות זה יותר", וכדי להצליח צריך להקפיד על מינימליסטיות מסוימת בעיצוב. אך בדברים אחרים דווקא אסור להתקמצן. לפניכם עשרת הטעויות הנפוצות בעולם קידום אתרים שהמקור שלהם תמיד בעיצוב הראשוני של האתר.

מדוע חשוב לתפוס טעויות נפוצות בקידום אתרים או קידום אתרים כמה שיותר מוקדם?

פעמים רבות טעויות נפוצות בקידום אתרים יכולות להיות באותה המידה טעויות בעיצוב, וההשפעות של כך יהיו מרחיקות לכת, משום שהן משפיעות באותה המידה על חווית המשתמש של הלקוח באתר שלכם (מה שעשוי לגרום לנטישה מהירה ומוגברת של העמודים השונים), אך גם על ההערכה שנותנים הבוטים של גוגל לאתר שלכם. במילים אחרות, כדי לבנות אתר שאכן יסייע לכם להגיע לכמה שיותר אנשים ויתרום להצלחת קמפיינים קידום ממומן בגוגל, צריך לראות אותו באופן מערכתי, אנושי מצד אחד וטכני מאוד מצד שני. באמצעות בדיקה מעמיקה וביקורת עצמית נוקבת כלפי האתר הקיים, תוכלו לתקן באופן מהותי את כל הבעיות הקיימות ולראות תוצאות מרשימות כבר תוך זמן קצר. אז שימו לב לדברים שעליהם חשוב להקפיד תמיד ובכל מצב.

  1.  ניווט לוקה בחסר

אתם יודעים מה הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות לגולש כשהוא ייכנס לאתר שלכם? שהוא לא ידע לאן ללכת ומה לעשות. אנו נמצאים כעת בתקופה שכל דבר אמור להיות מובן, אחרת אנחנו מאבדים מהר מאוד את העניין והריכוז. לכן, כל אתר צריך להיות בנוי באופן שלא דורש מחשבה מיותרת או מאמצים מיוחדים כדי להבין "לאן עכשיו?”

בעת תכנון האתר או ביצוע בדק בית, חשוב לראות שהתפריט תמיד ברור, שרשימת העמודים מופיעה בו, או במקרים של אתרים גדולים יותר – במפת האתר. להקלה על הניווט, מומלץ תמיד ליצור קישוריות פנימית בין העמודים, ליצירת חווית קריאה רציפה ונעימה. זה גם חלק בלתי נפרד מהגישה ההוליסטית לקידום אתרים (שמתם לב מה עשינו כאן? :))

רשימת עמודים מסודרת וקישוריות פנימית טובה מועילה מאוד גם לבוטים הסורקים את האתר שלכם במטרה לתת לו ציון כזה או אחר ולמקם בהתאם בתוצאות החיפוש.

  1.  מהירות טעינת עמוד נמוכה

סעיף נוסף שבו מתנקזים יחד גם ההיבט הטכני, וגם נושא חווית המשתמש. מצד אחד, גוגל שואף לבדוק את מהירות האתר כדי להאריך את האיכות שלו. מצד שני, המדדים שלו רחוקים מלהיות מדויקים, ויש כלים טכניים יעילים יותר להסתמך עליהם. דיברנו על כך בפירוט בפוסט על מבדקי מהירות האתר. מבחינת הגולש, אם העמוד נטען במשך יותר מכמה שניות, האדם כבר מתחיל לשאול את עצמו האם כדאי לו לבזבז את הזמן ולהישאר כאן, כי סביר להניח שהמידע שיש לכם באתר אפשר למצוא גם במקום אחר, שלא מאתגר את הסבלנות שלו.

כך, משתלבים כאן היבטים טכניים ואנושיים כאחד, ויש להפעיל שיקול דעת בעת הבדיקה, וכן להצליב נתונים מכמה כלים ושיטות אופטימיזציה (שתמצאו במדריך אופטימיזציה לתמונות). כמו כן, כדאי תמיד להתעדכן במה חדש בתחום, על מנת שהעמודים ייטענו במהירות, כולל שימוש בפרוטוקולים חדשים בתכנות המאפשרים לייעל ולזרז תהליכם באתר. כלל האצבע הוא שזמן טעינת עמוד האתר לא יעלה על שלוש שניות.

  1.  אתר לא מותאם למובייל

עד כמה שזה כבר אפילו לא מנומס לדבר על כך ב-2020, עדיין יש אתרים שלא לחלוטין מותאמים למובייל. כאשר 70% מהגלישה הכללית מתרחשת במסכי המגע הקטנים המלווים אותנו בכל חיי היומיום, אי אפשר לתאר חווית גלישה טובה באתר שלא עובד על פי הכללים האלה. כיום גם האופציה של אתר אלטרנטיבי שנפתח במכשירים ניידים לא טובה, משום שזה יוצר כפילויות, וזו בהחלט אחת טעויות נפוצות בקידום אתרים שחשוב לפתור אחת ולתמיד.

אתרים רבים כיום נוצרים מלכתחילה כאתרים למובייל, ואולי כדאי לעשות חישוב מסלול מחדש ואולי להקים אתר חדש שכזה מאפס. אתרים המותאמים למובייל באופן מיטבי עובדים יותר טוב גם עבור גולשים שנהנים יותר, וגם עבור מנועי החיפוש המקדמים תוצאות חיפוש טובות במובייל, אפילו במסגרת אינדוקס מיוחד לאתרים המותאמים בראש ובראשונה בגוגל. תוכלו לצפות גם לאחוזי המרה גבוהים יותר בעת ביצוע קידום ממומן בעמודים אלה, משום שהחיפושים ממובייל הם בדרך כלל מכווני מטרה.

  1. היעדר כותרת (H1) – ובעיקר בעמוד הראשי

לכאורה פרט קטן ושולי, אך בעל השלכות חמורות ומרחיקות לכת עבור הסריקה של הבוטים של גוגל. על מנת שמנוע החיפוש יידע להבין אתכם ולשייך את האתר לשאילתות מתאימות וגם לתת דירוג מתאים וראוי בתוצאות החיפוש, חשוב לתת כותרות מדויקות וקולעות לכל עמוד ועמד, אך בעיקר לדף הביתה המתפקד כדלת הכניסה לאתר שלכם.

אך מעבר לכך, כותרת H1 טובה חשובה גם לגולשים. הכותרת הזאת היא הדבר הראשון שאמורים לראות בעת הכניסה לאתר, ועל פי חוקי קידום אתרים בגוגל שנקבעו על בסיס מידע שנאסף שנים ארוכות מכל רחבי הרשת, על מנת שהאתר ייחשב למוצלח, אדם צריך להבין תוך 5 שניות לאן הוא הגיע ובמה האתר יכול לעזור לו. בדיוק לשם כך דרושה כותרת H1 מדויקת וקולעת שמעבירה את מהות האתר וכן מתפקד כברכת "ברוכים הבאים" לגולשים.

שני טיפים קטנים נוספים לשימוש נכון ב-H1 באתר:

  1.  דאגו שמילת החיפוש העיקרית שלכם תופיע בכותרת
  2. הכניסו את כותרת ה-H1 בחלק העליון של העמוד, כדי שאנשים יראו אותו לפני שיעשו גלילה מטה.

 

  1.  קבצי תמונות ומדיה כבדים

כבר דובר על כך שמהירות טעינה נמוכה של אתר היא בין הטעויות הנפוצות של בניית אתרים, אך חשוב להדגיש גם את הגורמים לאטיות הזאת. אחד מהבולטים שבהם – אלו קבצי ענק שתופסים המון מקום וגם דורשים זמן טעינה מהיר. סרטונים, תמונות גדולות, אינפוגרפיקים שיכולים להיות חשובים ומועילים, אך לא אם הם "מבריחים" אנשים מהעמוד בגלל הזמן הארוך שנדרש להם לעלות.

בעניין זה, תוכלו להיעזר בכלי של גוגל: הוא יציג לכם את הקבצים שמאטים את האתר ותוכלו לחשוב על אלטרנטיבות – העלאת סרטונים ליוטיוב והטמעה טובה יותר, הורדת התמונות וביצוע כיווץ ודחיסה באמצעות כלים חיצוניים, או אפילו באמצעות פלאגין מותאם לכך במערכת וורדפרס.

  1.  הודעות קופצות מיותרות ומפריעות

אנחנו יודעים שהכוונות תמיד טובות, שאתם רוצים להביא לידיעתו של הגולש דברים חשובים, מבצעים, עדכונים וכו’. אך האמת הפשוטה היא שאף אחד לא אוהב ש"דוחפים" לו דברים לפרצוף. אז אחרי שהתגברנו על אמת כואבת זו, בואו נראה אילו חלונות צפים מוצדק להעלות לפני הגולש ואילו לא.

בשימוש נכון בחלונות קופצים אפשר להגיע לעלייה מדהימה בכמות הנרשמים לרשימת התפוצה שלכם, לדוגמה. אך יש לעשות זאת באופן שלא מפריע לגולש בזמן שהוא נמצא בעמוד.

כך, צריך להקים עמודים שיתחשבו בגולש. למשל, שיופיעו רק אחרי כחצי שעה שבמהלכם הגולש היה באתר (זה מעיד על עניין מצדו, כך שיש סבירות גבוהה שהוא ישמח לחלון זה ואף יירשם). אפשרות נוספת היא להשקיע במלל בחלון שייצור בגולש רצון ואף דחף ללכת על מה שאתם מציעים לו, בין אם מדובר ברכישה של הרגע האחרון, מילוי סקר או שיתוף העמוד עם חברים בפייסבוק.

  1.  טקסט בתמונות – ולא לצידן

בעת עיצוב אתר אנו חושבים הרבה על התמונות ורוצים שהן יהיו מלאות ערך, ישדרו את האווירה של המותג וגם יעבירו את המידע העיקרי. יחד עם זאת, לא כדאי לערבב בין "בשר" ו"חלב" בהקשר של טקסטים ותמונות. גוגל לא סורק את הטקסט על התמונות, לכן אתם עשויים לפספס את היתרונות של הכיתוב, כולל התאמה לשאילתת חיפוש מסוימת. נצלו כל מילה ומילה לטובת קידום אתרים אורגני בגוגל איכותי ואל תוותרו על שום משפט!

  1.  גלילה אינסופית (Infinite Scroll)

נושא מעט שנוי במחלוקת בשנים האחרונות. מצד אחד, הפתרון הזה מתאים מאוד לחנויות, משום שזה יוצר חווית שופינג אינסופית, ממש כמו שיטוט ארוך שעות בקניון הקרוב לביתכם. מצד שני לגלילה האינסופית יש חסרון מובהק: הקושי של הרובוטים של גוגל לסרוק אותם, משום שכמו כל רובוט שמכבד את עצמו, הם זקוקים לסדר, התחלה-אמצע-סוף, אחרת הם לא ידעו שיש לכם עוד פוסטים מתחת לעשירייה שנפתחת קודם. כדי ליהנות משתי האפשרויות, צריך לעשות הליכים טכניים המאפשרים להתאים את הפרמטרים של הגלילה האינסופית לדרישות של גורמי הסריקה של גוגל, שידועים בדרך כלל לאנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר.

  1.  תוכן דליל

בעת יצירת תכנים, אנו עשויים לפעמים לחשוב שאנו מציינים את המובן מאליו ולהעדיף לקצר בדברים. אך זה לא תמיד טוב. תוכן איכותי וגם "עבה" חשוב מאוד כדי להתברג במקומות טובים בתוצאות החיפוש. כך, יש כמה סוגי תכנים שלא כדאי לפסוח עליהם, גם על מנת לו לחסוך מידע חשוב ומועיל לגולשים, וגם כדאי לספק את הדרישות של גוגל למילוי הולם של העמודים.

  1.  היעדר עמוד שגיאת 404 מעוצב

תמיד יש מקום לשגיאה, וכאשר מודים בה בצורה אסתטית ונעימה, זה יכול להפוך לחוויה נעימה יחסית. במידה ואין לכם עמוד 404 מעוצב, גולש שמגיע אליכם דרך לינק שאינו קיים יותר, או שמקליד שגיאה בכתובת הפנימית באתר יראה דף ריק אוטומטי שרק יגרום לו לסגור את החלון וללכת למצוא את מבוקשו במקום אחר. לעומת זאת, עמוד 404 עם ניסוח מבודח ונעים ועם קישורים רבים לעמודים המשמעותיים ביותר באתר יגרום לגולש להעביר אתכם הרבה יותר זמן משתכננתם.

עמודי שירותים/מוצרים

גם אם נדמה לנו ששם המוצר או השירות מדבר בעד עצמו, כדאי לתת פירוט עשיר על מה היתרונות והייחודיות של מה שאתם מציעים, ובעקיפין לשכנע את הגולש למה כדאי לרכוש דווקא מכם. זוהי גם דרך ושיטה טובה להתבלט בין המתחרים שלכם, אך גם אופטימיזציה חשובה לעמוד המוצר, כדי שיופיע גם בפלטפורמות ייעודיות לרכישה (כגון לשונית "שופינג" בחיפוש של גוגל).

איגוד של מוצרים או שירותים רבים בדף אחד

טעות נוספת היא יצירת שילוב של כמה מוצרים בעמוד אחד. הטעות של כך היא שזה לא מאפשר למשוך את המידע עבור תוצאות חיפוש ממוקדות לכל מוצר ומוצר. ולמרות שנראה לכאורה שיש יותר מידע בעמוד, ברמה הכללית השיטה הזאת לא מועילה למוצר או לשירות. זה גם לא עוזר כאשר אתם עושים קידום ממומן, משום שאם אדם הגיע לעמוד שלכם בחיפוש אחר מוצר ספציפי, ה"סלט" הזה לא יעבוד לטובתכם.

לאחר שעברנו על טעויות נפוצות בבניית אתרים שעשויות להפריע לאתר שלכם להתקדם בתוצאות החיפוש ואפילו לפגוע במאמצי קידום ממומן בגוגל (במידה והגולש מגיע לאתר וכבר שילמתם על הקליק – אך האתר לא "מחזיק" אותו מספיק זמן ולא מצליח לסגור את העסקה – המאמץ ירד לטמיון), חשוב שתדעו שיש דרך טובה ויעילה להימנע מהן, וזה לעבוד עם אנשי מקצוע. בשורה התחתונה, כדי שהעסק יתקתק, צריך שכל אחד יעסוק בתחומו ובמה שהוא באמת טוב. ובמה אנחנו טובים? בבניית אתרים והקידום שלהם. וכל מה שיישאר לכם לעשות זה להעניק את השירותים או למכור את המוצרים המעולים שלכם ללקוחות שיגיעו דרך הנכס האינטרנטי המעולה שלכם. רוצים להתחיל לבנות ולקדם? צרו קשר בטופס למטה ונתחיל.

אורי מינץ
אורי מינץ