הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

קידום אתרים

זיהוי והתאוששות מהענשה של גוגל – מדריך למתחילים

עבודה בתחום קידום אתרים דורשת אסופת כישורים מאוד ספציפיים שמצדם לא תמיד מועברים במסגרות לימודיות רגילות וסטנדרטיות. כך, כאשר נכנסים לתחום עשויים לחוש הלם מסוים לאור כמויות המידע הרבות שיש לצבור תוך זמן קצר יחסית.

הידע הזה קשור לאינספור היבטים של האינטרנט בכלל ושל האתר בפרט: מה זה קידום אתרים אורגני לעומת קידום אתרים ממומן, מה התוכן באתר עצמו, כיצד הטקסט מפוזר וכיצד מילות החיפוש נשזרות בתוכו, אינספור היבטים טכניים באתר ומחוצה לו, וגם נושאים הדורשים שיתוף פעולה מצד פעילים אחרים ברשת. במבול הזה קל מאוד למצוא את עצמכם מחוסרי כל מוטיבציה. ועוד מדברים על פינגווינים, פנדות – ואז אתם בכלל מרגישים בגן חיות.

איך אפשר לשמור על כל המידע הזה בראש? ניתן רק לעודד ולומר שעם הזמן הכול מסתדר ונהיה ברור יותר. אך בין הנושאים שכדאי להשתלט עליהם כמה שיותר מוקדם – זה זיהוי האם האתר חטף עונש כלשהו של גוגל, ואם כן, אז עונש זה וכמה דרכים שניתן להתמודד איתו על מנת להתאושש כמה שיותר מהר. מדריך זה ייתן לכם את הקווים המנחים שיעזרו לכם להציל את האתר מצניחה חדה בתוצאות החיפוש. מדובר בכלים שכל חברה לקידום אתרים נעזרת בהם, כמו גם מקדם אתרים עצמאי שמעוניין לשפר ביצועים.

תחילה – סוגי עונשים שגוגל

ברמה הבסיסית ביותר, קיימים שני סוגי עונשים שאתר עשוי להתמודד איתם. עונשים ידניים ועונשים אלגוריתמיים. עונשים ידניים זה כאשר עובד של גוגל בוחן את האתר באופן ישיר וקובע שהאתר עובר על ההנחיות של גוגל בצורה זו או אחרת. העונש האלגוריתמי נגרם בעזרת סימן כלשהו שמפעיל אלמנט מסוים בתוך האלגוריתם של גוגל. ההבחנה בין השנייה והאבחון מהו סוג העונש שניתן לאתר זהו צעד ראשון וחשוב למדי לתיקון כל הבעיות הקשורות לעונש זה.

עונשים ידניים

אם יש לכם תחושה שהאתר שלכם נענש, המקום הראשון שאליו יש לפנות הוא קונסולת החיפוש של גוגל. (גוגל סרצ׳ קונסול) בפלטפורמה זו תקבלו את ההודעה שתגיד לכם האם האתר קיבל עונש בעקבות מבדק ידני של עובד מטעם גוגל. הודעה זו תסביר לכם את הסיבה לעונש ותיתן לכם את ההפניות שידריכו אתכם כיצד לתקן את הבעיות שהובילו לעונש זה.

לאחר שזיהיתם את סוג העונש שקיבלתם, מגיע שלב הניקוי – זה עשוי להיות ניקוי קישורים, תיקון יישום פגום של נתוני סימון או אפילו פריצה לאתר. לאחר מכן תצטרכו להגיש בקשת בדיקה שניה. מסמך זה צריך לכלול הסבר, מדוע לדעתכם קיבלתם את העונש, לתאר את הפעולות שעשיתם לתיקון העניין ולהסביר לגוגל שווידאתם שזה לא יקרה שוב. חשוב מאוד להודות בטעות שלכם.

אם זה נעשה עקב הליכי קידום אתרים קודמים של האתר, יש לציין שלקחתם את השליטה על האתר מידי גורם אחר ושתעשו את כל הדרוש על מנת לתקן כל בעיה ולהמשיך הלאה בפיתוח האתר. אחריות וכנות הם כלים חזקים עבור מקדם אתרים שנמצא במסע לעבר הסרה של העונש הידני.

אם עשיתם את כל השלבים כנדרש והבקשה שלכם נדחתה, אל תתייאשו. ניתן לעשות בדיקה מעמיקה יותר של האתר ולנסות שוב. לחילופין, ניתן לפנות לשירותיי מקדם אתרים מקצועי שיחשוף את הבעיה וידאג להציל את כבודכם מול גוגל או להתחיל להתנהל מול חברה לקידום אתרים מקצועית שתבצע את כל הבדיקות הדרושות בפרקי זמן קצובים למניעת עונשים מלכתחילה. אך תמיד יש לדעת מה לעשות, גם אם בכדי לעשות הליך "עזרה ראשונה" לאתר, וגם על מנת להבין מה עושים אנשי המקצוע הלכה למעשה.

קידום אתרים

עונשים אלגוריתמיים

וכאן העניינים מתחילים להסתבך, משום שלא מקבלים הודעה מגוגל על עונש אלגוריתמי. במקום זאת, תצטרכו לרדת לפרטי פרטים של כל הנתונים העומדים לרשותכם בכדי להבין האם האתר הושפע. ולאחר מכן, יש להביט במספר גורמים בכדי לקבוע איזה חלק באלגוריתם הוא מקור הבעיה באתר שלכם.

כפי שאין הודעה רשמית על הענישה, גם אין הליך שאפשר לעבור כדי לבקש לבטל את רוע הגזרה. בעבר, מומחה בתחום קידום אתרים היה צריך לעבור את כל הליך הניקיון של מה שהם חשבו שמשפיע על האתר שלהם ולקוות למחזור עדכון מהיר.

בשנים האחרונות, גוגל שילב את האלגוריתמים פינגווין (לאיכות קישורים) ופנדה (איכות התוכן) לאלגוריתם הבסיסי שלהם המתעדכן פעמיים ביום לערך. המשמעות של כך היא שאין צורך לחכות לריענון של האלגוריתמים האינדיווידואליים האלה בכדי לראות את תוצאות מאמצי הניקיון שלכם. לפני ששני אלה שולבו באלגוריתם הבסיסי, כל מקדם אתרים וגם בעלי האתרים עצמם נאלצו לחכות שנה-שנתיים רק כדי לראות את עדכון האלגוריתם, מה שאומר שכל עונש היה ממשיך להשפיע על האתר לכל אורך התקופה הארוכה שבין הריענונים.

טיפ – למי שמתחיל את דרכו בקידום אתרים אורגני

כאשר לומדים את תחום קידום אתרים, תמיד כדאי להביט אחורה ולחקור כיצד הדברים נעשו בעבר, זאת כדי לקבל את התמונה המלאה לגבי מצב השוק הקיים. לכן מומלץ להציץ להיסטוריית העדכונים של האלגוריתמים במנועי החיפוש בכדי להבין את השינויים שהתרחשו לאורך השנים.

זה גם יעזור לכם להבין האם האתר שעליו אתם עובדים קיבל עונשים בעבר ולהחליט האם יש לבצע ניקיון מקיף או לא. חברה לקידום אתרים עשויה לבחור תמיד לבצע את הניקוי, ולעיתים קרובות מדובר בהחלטה הנכונה, משום שלעיתים שגיאות קטנות עשויות לעלות בהרבה דירוגים.

איך מזהים שהאתר נמצא תחת עונש אלגוריתמי?

הדרך הטובה ביותר לקבל תמונה ראשונית זה באמצעות צפייה בהיסטוריית הנראות האורגנית (האינדיקטור של קידום אורגני מוצלח). המידע הזה נמצא תחת Domain Analytics  ב-SEMrush, וזה כלי מצוין לבדוק האם האתר הושפע בעבר על ידי עונש אלגוריתמי.

אחד הדברים הראשונים שבהם יש להתעמק, זה נפילות חדשות בתוצאות קידום אורגני של האתר. SEMrush נותן תמונה מקיפה של השינויים המהותיים באלגוריתם. בשנה שעברה הם הוסיפו את ההערות הללו לגרפים שלהם, מה שמקל מאוד על ההבנה לגבי קיומו ומהותו של עונש אלגוריתמי כלשהו.

עם זאת, עם פנדה ופינגווין המוטמעים באלגוריתם הבסיסי, יהיה קצת קשה יותר להבין האם מדובר בבעיה הקשורה בתוכן או לקישורים. אך זה עדיין נקודת התחלה טובה כדי להבין איפה אנחנו עומדים, בין אם עושים זאת לבד או בסיוע חברה לקידום אתרים.

כדאי גם לבדוק את הדירוגים הכלליים ואת התנועה באתר. נפילות ענקיות בדירוגים יכולות לסמן עונשים פוטנציאליים. קחו בחשבון שהכוונה היא לא בירידה במקום אחד או שניים, מדובר בירידה לכמה עמודים אחורה או היעלמות מוחלטת. זה לא תמיד אומר שהוטל עונש, אך בהחלט דורש מחקר מעמיק בהקשר לעדכונים אחרונים נעשו באתר.

קידום אתרים

ביצוע ניקיון אתר כנגד עונש אלגוריתמי

לאחר הבירור האם האתר קיבל עונש או לא ועם איזה סוג עונש מתמודדים, השלב הבא הוא ביצוע ניקיון. יש לזכור תמיד שהניקיון צריך להתבצע בזהירות רבה ומבלי למהר. קחו את הזמן שלכם וודאו שכל התהליך נעשה באופן הנכון והמנעו מאופטימיזציית יתר.

ניקיון קישורים

אם התחושה הכללית היא שהאתר קיבל עונש בגין קישורים, חשוב לבצע ניקיון קישורים מעמיק. הדבר הראשון שתרצו לעשות זה לעשות אסופת קישורים המובילים חזרה לאתר שלכם. ניתן לגבש רשימות אלה בעזרת כמה שיותר כלים כדי לוודא שלא מפספסים אף לינק. אם אינכם בטוחים לגבי איזה כלים אפשר להיעזר בהם, לכו על בטוח עם השירותים הבאים:

  • SEMrush
  • Majestic
  • MOZ
  • Ahrefs

יש לקחת בחשבון גם את הרשימה המלאה שמופיעה בקונסולת החיפוש של גוגל.

כשהרשימה המלאה בידיכם, יש לעבור כל קישור ולהחליט האם הוא טוב או רע, וזה החלק המורכב של העניין. פעמים רבות נדרש ניסיון רב שנים בבניית קישורים ועבודה עם מאות ואלפי אתרים. אם אתם מתחילים בתחום בניית הקישורים, יהיה זה חכם לפנות למומחים מנוסים יותר לייעוץ ועזרה.

SEMrush

הליך דחיית קישורים

כשגיבשתם את רשימת הקישורים שיש להיפטר מהם, מגיע שלב דחיית הקישורים בעזרת קובץ disavow.txt. הוא מועלה לקונסולת גוגל ומציין למנוע החיפוש שאתם לא רוצים להיות קשורים יותר לדומיין או לקישורים שמצוינים בקובץ. ניתן להיעזר במדריך המפורט מטעם גוגל עצמו על מנת לבצע את הליך הדחייה באופן הנכון. אחרי שגוגל עובר פעם נוספת על הלינקים האלה ומוודא שהם לא קשורים לאתר יותר, ניתן לראות את השיפורים לאור הליך הניקוי שבוצע. נקודת הזמן שבה מנוע החיפוש בודק את המידע בפעם הבאה היא זו המשפיע על אורך הזמן שלוקח לאתר להתאושש.

חשוב מאוד גם לפנות ישירות לאתרים האלה ולבקש להסיר את הקישור באופן פיזי, במידת האפשר. זה מאפשר למנוע מצב שבו יש תנועה כלשהי מהאתר המדובר אליכם, פשוט כי אין כל קשר ישיר, וזה עדיף מאשר להסתמך אך ורק על כך שגוגל יראה את דחיית הקישורים שעשיתם וישווה עם תוצאות בדיקת הקישור המדובר.

ניקיון התכנים

אם נרשמת ירידה חדה בדירוגים עבור מילות חיפוש מסוימות וללא כל סיבה, כדאי להתחיל בבדיקה של התוכן. סביר להניח שהתוכן המיוחס לקבוצת מילות החיפוש הזאת ייחשב כבעל איכות ירודה. יתכן שמדובר בחומר רדוד, בעל חזות ספאמית או אפילו אחד מועתק.

אם יש חשד לגבי איכות התכנים, אחת הבדיקות הראשונות שיש לעשות זה להריץ את הטקסט בבודק מקוריות התוכן, בעיקר אם לא אתם עצמכם כתבתם אותו. אתם מסתבר שהתוכן מועתק, יש לבצע שכתוב מעמיק. לאחר מכן, הגישו בקשה לאינדקוס מחדש של האתר בסרצ׳ קונסול בגוגל. אם זו הייתה הסיבה לנפילה בדירוגים, תוכלו לראות שיפור די מהר, בהנחה שהדירוגים הראשוניים שלכם עבור מילות החיפוש האלה היו גבוהים מלכתחילה ואם קלטתם את הירידה בזמן.

אם יש סיכוי לכך שהאתר נענש על בסיס תוכן בעייתי, כדאי לבדוק את מבנה הקישורים הפנימי בעמוד שנפגע. יכול להיות שנתקלתם בבעיית קישורים ספאמיים במבנה האתר. במקרה זה, יש לעבור על האתר ולנסות לשנות את טקסט העוגן שלכם או להסיר קישורים שעשויים להיות מוגזמים, למשל קישור לאותו עמוד כמה וכמה פעמים מעמוד הבית ועם אותו טקסט עוגן.

היו תמיד על המשמר

לבסוף, תמיד יש לשים עין על הביצועים של האתר שלכם בגוגל. למרות שהאלגוריתם חכם ומגיע להרבה מסקנות יעילות בעצמו, עדיף לנקוט בעמדה פרו-אקטיבית ולתקן כל מה שאפשר מבלי להמתין להוראה "מלמעלה". אם יש קישור ספאמי באתר – הסירו אותו. תמיד עדיף לפתור את הבעיה לפני שתצטרכו להוכיח את הלגיטימיות שלכם בפני הרשות השופטת שהיא גוגל.

יש עוד אינספור משימות שניתן לעשות במטרה לשפר את האתר, למנוע או לבטל עונשים מגוגל, אך כל מה שתואר כאן זו התחלה טובה. שפרו את ביצועי קידום אורגני של האתר שלכם כבר עכשיו ותקצרו את הפירות תוך זמן קצר!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
אם אתם מחפשים מישהו מקצועי שיעשה קידום אתרים בצורה מקצועית,  הוצאת האתר מעונש מוזמנים ליצור איתי קשר ע״י השארת פרטים בתחתית העמוד אפשר ליצור איתי קשר
אורי מינץ
שיווק דיגיטלי