הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

אופטימיזציית אתר

5 המרכיבים העיקריים של אופטימיזציית אתר לקידום אורגני

לצורך הסבר על אופטימיזציית אתר חשוב להבין כי העולם האינטרנטי המגוון והמפותח לו אנו עדים בשנים האחרונות לוקח אותנו לכיוונים שונים – החל מפרסום בפלטפורמות המתקדמות של גוגל, דרך פרסום בסטורי ועד להרהורים הפילוסופיים כמעט לגבי איזו פלטפורמה מובילה בראש, אינסטגרם או פייסבוק?

עם זאת, אם נביט לשורש העניין, אנו נוכל לגלות שיש דברים שלא השתנו ושהבסיס החשוב ביותר של כל הליך שיווק דיגיטלי לעסקים הוא גודל כל היכולת לעשות אופטימיזציה לאתרים בצורה היעילה והאיכותית ביותר.

ועד כמה שמשימה זו נשמעת פשוטה, כך היא גם מורכבת וכוללת אינספור פריטים קטנים הדורשים השקעה, זמן, מאמץ והקפדה על הפרטים הקטנים ביותר.

כדי לעשות קצת סדר, נחזור למקורות ונראה מה חמשת הרכיבים הקריטיים ביותר שיש לקחת בחשבון בעת ביצוע אופטימיזציית אתר. קידום בגוגל הוא בעל פנים רבות, אך הקפדה על אתר בנוי למשעי תמיד תעמיד אתכם במקום טוב במרוץ, כבר על ההתחלה.

הגורמים החשובים ביותר של אופטימיזציית אתר 

1. תוכן

אולם המשפט הזה הוא נדוש ברמה בלתי נתפסת, אך התוכן הוא עדיין המלך. עם זאת, עצם קיומו של התוכן אינו מבטיח לכם דירוג גבוה בביטוי החיפוש שאותו אתם מטרגטים. על פי מחקר שנערך על ידי אחת מחברות קידום אתרים הגדולה ביותר בעולם, כ-90% מהתוכן האינטרנטי לא מייצר תנועה שמגיעה מגוגל. אז מכאן נשאלת השאלה – מה מעריכים מנועי החיפוש בתוכן?

רלוונטיות לכוונת הגולש

כוונת הגולש והיכולת לפענח אותה – זה העתיד של התפתחות מנועי החיפוש.

למעשה, בשנה האחרונה רוב השינויים בדירוגי גוגל הושגו באמצעות שינויים ניסיוניים באלגוריתמים, כולל יכולות התאמה עצבית (חישובים מתמטיים המבוססים על הליכים המתרחשים במוח) שהשפיע על 30% מכלל החיפושים ונהייתה לשחר הטמעת האינטליגנציה המלאכותית בעולם האינטרנטי.

כך שיוצרי האלגוריתמים של גוגל פועלים ללא מנוח בכדי להבין יותר טוב את הסינטקסים והסמנטיקות של החיפושים המבוצעים על ידי המשתמשים.

למעשה, הרלוונטיות של התוכן עשויה להפוך תוך זמן קצר מאוד לגורם העיקרי בדירוג העמודים.

טיפים לאופטימיזציית אתר בתחום התוכן

  • נסו להבין את את הכוונה של מילות החיפוש שלכם (אינפורמטיביות, קניות, ניווט).
  • נתחו את עמודי תוצאות החיפוש של מילות החיפוש הללו וראו אילו סוגי תוכן זוכים בדירוגים גבוהים.
  • חקרו מילים דומות ברמה הסמנטית למילות החיפוש שלכם ובצעו אופטימיזציה לאתרים המבוססים על התוכן שלכם וסביב מילים אלה. 

תוכן עומק

תוכן עמוק או ארוך שנותן מענה למספר הגדול ביותר של דאגות המשתמשים בעודו מספק זוויות רעננות לנושאים ספציפיים. נראה שגם מנועי החיפוש מעדיפים תוכן מפורט לחיפושים רבים של המשתמשים.

מחקר נוסף של אתר העוסק בתחום קידום אתרים בגוגל מצא שמאמרים באורך העולה על 1,500 מילים נוטה לקבל את כמויות התנועה האורגנית הגדולות ביותר. נראה שזה האורך האופטימלי למטרה זו, אך לעתים קרובות גם מאמרים ארוכים יותר עשויים להביא תנועה רבה. כמובן שעל תוכן זה להיות מפורט, כתוב היטב, מפורק לפסקאות ותתי-כותרות ובאופן כללי – כמה שיותר קריא וזורם באותה המידה גם עבור הקוראים והבוטים של מנועי החיפוש.

מה שנדרש כאן זה התמקצעות מירבית בתחום שבו אתם פועלים – זה יועיל גם לאוטוריטה ולשם הטוב שלכם וגם לאופטימיזציה של האתר.

כיצד לעשות קידום אתרים בגוגל על בסיס תוכן?

  • עשו מחקר בין העמודים בעלי הדירוג הגבוה ביותר במילות החיפוש שלכם ונתחו את התוכן שלהם.
  • הוסיפו מילות חיפוש קשורות ברמה הסמנטית כדי להעשיר את התוכן בתתי-נושאים נוספים.
  • דאגו לתת מענה לכל שאלה שעשויה להתעורר בקרב הגולש בנושא המדובר.

תוכן מאורגן

התגיות עדיין משחקות תפקיד חשוב בנושאי אופטימיזציה לאתרים, לכן יש כמה תגיות שחשוב שיופיעו בכל מאמר תוכן, בלי קשר לאורכו ואיכותו.

תיוג נכון של כותרות, הידרים ודומיהם יסייעו לכם:

  • להבהיר את הכוונה של הטקסט והעמוד כולו.
  • לארגן את המסמך שלכם בצורה שתקל גם על הגולשים וגם על מנועי החיפוש לקרוא אותו.
  • העמודים יהיו נוחים יותר לקריאה מהירה (סריקה) של גולשים שנהיית פופולרית ונפוצה יותר ויותר.
  • יעזרו לעמוד שלכם להחזיק את הגולשים לאורך חמשת השניות הראשונות (שאחריהן, במידה והגולש לא יצא מהעמוד – ניתן לומר בבטחה שתפסתם את תשומת לבו בצורה טובה.)

כדי להשיג מטרות אלה:

  • דאגו להכניס את מילות החיפוש המרוכזות ביותר במטה-דאטה של הכותרות, ב-URL ובכותרות העמודים.
  • צרו הידרים לחלקים שונים של התוכן (H2, H3, H4) והיעזרו בהם במילות חיפוש רלוונטיות

כתיבת תוכן

2. אנגייג’מנט (מעורבות משתמשים)

בסופו של יום, אנו מעצבים אתרים גם עבור אנשים וגם עבור מנועי החיפוש. כאשר לוקחים בחשבון את המשתמשים, תמיד כדאי להביט באתר שלכם ובתוכן מזווית רעננה.

בעיקר בכל הקשור במידת המעורבות (אנגייג’מנט) שתוכן זה יוצר בקרב הקורא והאם האתר מעורר רגש כלשהו או משעמם לחלוטין?

מעורבות הגולשים נחשבת מזה זמן רב לגורם דירוג חשוב מאוד עבור גוגל, גם אם באופן עקיף. כך או כך, המעורבות של הגולשים מהווה אינדיקטור משמעותי לשיפורים שיש ליצור באתר.

כמות עמודים שניצפו בכל ביקור

מספר העמודים שהגולש עובר ביניהם לפני שיוצא מהאתר. סטטיסטיקה זו, לצד אורך הביקור עצמו נמצא בגוגל אנליטיקס. סטטיסטיקה זו מראה עד כמה האתר שלכם אינטראקטיבי ויוצר אנגייג’מנט מנקודת מבט של ניווט. באמצעות ניתוח זה, לצד הזרימה ההתנהגותית המתרחשת באתר, ניתן למצוא את הנקודות הבעייתיות המשפיעות על משפך המכירות שלכם או פוגעות באחוזי ההמרה הנוכחיים.

זה גם עשוי להראות עד כמה הבלוג או המאמרים החדשותיים שאתם מפרסמים מאופיינים באינטראקטיביות ויצירת מעורבות בקרב הגולשים. בדרך כלל, כאשר הקורא צורך מספר רב של מאמרים במהלך הביקור שלו באתר שלכם, סימן שאתם בכיוון הנכון בכל הקשור למימוש הכוונה שעמה הוא נכנס לאתר מלכתחילה.

טיפים של אופטימיזציית אתר מנקודת מבט של מעורבות

  • יש לנתח את העמודים המאופיינים בשיעור נטישה גבוהה ולחפש הזדמנויות לעידוד ביקורים ארוכים ביותר באתר ופרקי זמן ארוכים יותר המועברים בכל עמוד ספציפי.
  • כדאי להזין מספר קריאות לפעולה בכל עמוד בכדי לעודד המרות.
  • ספקו אפשרויות ניווט נוספות בתוך התוכן, כגון קישורים פנימיים או רשימות של תכנים רלוונטיים נוספים.

שיעור נטישה

מדובר במדד מבלבל נוסף שעשוי להיות חיובי ושלילי באותה המידה, תלוי איך מסתכלים בו. בסופו של דבר, שיעור הנטישה מראה עד כמה המשתמשים מרוצים מדף הנחיתה או האתר שלכם.

שיעורי נטישה גבוהים עשויים להעיד על כך שהעמודים שלכם לא יוצרים מספיק מעורבות ולא עונים על הדרישות והכוונות של הגולשים, בעיקר כאשר מדובר בחנויות מקוונות. נטישות גולשים עשויות להעיד גם על כך שהם באו על סיפוקם ומצאו את התשובה שחיפשו.

טיפים לאופטימיזציה

  • הרכיבו סיפור בעל פתיחה שיוצרת עניין.
  • וותרו על קטעים מתערבים באמצע ו/או פרסומות צפות.
  • שפרו את מהירות טעינת העמוד.
  • בדקו את הקופירייטינג שלכם ועד כמה הוא תואם את מילות החיפוש.

שיעור קליקים

תיאור האתר שלכם כפי שהוא נצפה בתוצאות החיפוש זו האינטראקציה הראשונה שיש לגולש עם האתר. ושיעור הקליקים מהווה עדות לכך שהאינטראקציה הזאת הייתה מוצלחת.

שיעור קליקים נמוך עשוי להעיד על כך שהתוכן שלכם אינו רלוונטי למה שחיפש הגולש. הוא גם עשוי להעיד על כך שתיאורי המטה-דאטה שלכם והתיוגים הרלוונטיים אינם מספיק מדויקים.

טיפים לאופטימיזציה

  • דאגו להזין מילות חיפוש מדויקות לשדות המטה שלכם.
  • הוסיפו לתיאור המטה-דאטה קריאות לפעולה שעשויות לגרות את הגולש להקליק על הקישור.
  • וודא שהתיאורים שלכם באורך האופטימלי, בכדי שלא ייקטעו באמצע בתוצאות החיפוש. 

מעורבות גולשים

3. מבנה טכני

ההיבט הבא של אופטימיזציה לאתרים הוא האופן שבו המבנה הטכני של האתר משפיע על המעורבות (אנגייג’מנט) של המשתמשים ועל דירוג מילות החיפוש המעניינות אותנו.

קידום בגוגל ברמה הטכנית הוא ללא ספק הבסיס של אופטימיזציה לאתרים, עליה מבוססים כל שאר הדברים שנוספו במרוצת השנים. ללא בסיס טכני איתן, כל מגדל הקלפים של התוכן שלכם יקרוס חיש מהר.

כושר סריקה

כדי שהעמוד שלכם יאונדקס בגוגל, האתר צריך להיסרק על ידי הבוטים של גוגל. הליך זה נעשה בהצלחה בתנאי שכל העומדים נכללים במפת האתר שלכם ונגישים מעמוד הבית.

לפיכך, הקישוריות הפנימית הופכת לאלמנט חשוב ביותר בהצלחה שלכם. אך מעבר לכך, חשוב לדאוג לכך שכל האתר יהיה קל לסריקה ויעבור אופטימיזציה לטובת תהליך זה.

אחד הגורמים הקובעים הצלחה, זה מספר העמודים שמנועי החיפוש סורקים במהלך ביקור אחד. זה נקבע על ידי שיעור הסריקה והדרישה.

שיעור הסריקה הוא מדד המציין כמה שאילתות לשניה ביצע הבוט של מנועי החיפוש, בעוד שהדרישה קובעת את התדירות שבה הבוטים הללו סורקים את האתר שלכם (בהתאם לפופולריות שלו).

נושא זה קריטי יותר עבור אתרים גדולים ביותר, משום שזה מאפשר למנהל האתר לבנות סדרי עדיפויות לגבי העמודים שצריכים לעבור את הסריקה והאינדקסציה ראשונים.

טיפים לאופטימיזציה

  • בנו את מפת האתר שלכם באמצעות מערכת ניהול האתר (בוורדפרס יש לשונית ייעודית לכך) והזינו אותה דרך קונסולת החיפוש של גוגל.
  • דאגו לחסום את כל העמודים שאתם לא מעוניינים להזין למנועי החיפוש באמצעות עדכון בקובץ robots.txt
  • דאגו שכל ההפניות שלכם יהיו “נקיות” והגדירו פרמטרים לקישורים הדינמיים שלכם.

בטיחות

אתר המאובטח בפרוטוקול HTTPS מקבל נקודות זכות אצל גוגל ככל שהעניין נוגע לדירוג. רבים כבר מבינים זאת, אך עשויים לפספס את כל היתרונות של זה בשל תוכן מעורב, או קישורים לעמודים חסרי HTTPS. זה עשוי להתרחש במהלך הליכי עדכון SSL ומסיבות נוספות. חשוב לדאוג להסיר תופעה זו, היות והעברות אלה לא תמיד תקינות.

טיפים לאופטימיזציה

  • היו בקשר רציף עם ספק האחסון שלכם בכדי לפתור בעיות בהקשר של SSL כמה שיותר מהר.
  • בצעו סריקה של האתר שלכם באמצעות כלים מתאימים (למשל – Screaming Frog) כדי לחשוף בעיות של תוכן מעורב.
  • דאגו לעדכן את השינויים בקובץ robots.txt ו-.htaccess. 

 כתובות URL נקיות

גורם חשוב  נוסף הוא שלא יהיו לכם קישורים שבורים או לעמודים שמעבירים לדפים אחרים. ראשית כל, זה פוגע במהירות האתר, אך גם עשוי להשפיע לרעה על אינדקסציה ומהירות הסריקה של הבוטים.

טיפים לאופטימיזציית אתר

  • בצעו סריקה של האתר באמצעות כלים מתאימים בכדי לחשוף שגיאות 4XX ו-5XX.
  • היעזרו בהפניות 301 בעמודים שאינם קיימים בכדי לשלוח את הגולשים לתוכן רלוונטי.
  • צרו עמודי 404 מותאמים אישית עם קישורים טובים בכדי להפנות את התנועה לכיוון הנכון.
  • דאגו לפתור כל שגיאות 5XX מול ספק האחסון שלכם.

 

4. קישוריות פנימית באתר

יש סיבות רבות לכך שקישוריות מהווה גורם חשוב מאוד של קידום בגוגל:

  • סריקה
  • חווית משתמש
  • תוכן
  • בניית אתרים

אם אופטימיזציית אתר ברמה הטכנית היא הבסיס של האתר, אז קישוריות פנימית אלו הדלתות המאפשרות לנוע מחדר לחדר.

ככל שהאתרים הולכים ונעשים ותיקים יותר והעסק משתנה ומתפתח, הקושי לשמור על קישוריות פנימית תקינה במסגרת שיווק דיגיטלי לעסקים הולך וגדל.

לינקים עמוקים

לינקים עמוקים זוהי פרקטיקה ותיקה מאוד בתחום קידום אתרים עוד משחר האינטרנט.

הרעיון הוא לקשר לעמודים “יתומים” באתר שלכם מעמודים בעלי רמת קטגוריה גבוהה יותר, כדי להעביר את רמת הסמכות שלהם מדף אחד לשני וגם לוודא לכך שהבוטים יגיעו גם אליו ויאנדקסו אותו.

יצירת קישוריות פנימית מאורגנת המבוססת על נושאים דומים מאפשרת לעמודים נמוכים יותר באתר ליהנות ממידת ההשפעה היחסית של עמודים חשובים יותר.

זה גם מספק לגולשים פעולות נוספות שניתן לבצע באתר, כגון לקרוא מידע נוסף לגבי תת-נושא כלשהו או לעבר בקלות למדור אחר.

טיפים לאופטימיזציה

  • בצעו בדיקה בכדי לזהות עמודים חסרי קטגוריה ולא מאונדקסים.
  • היעזרו בלינקים באופן מחושב בתוכן בכדי להעביר הלאה את החשיבות של העמודים המרכזיים ולספק תכני קריאה נוספים – שני לינקים בעמוד לפחות.

היררכיה מאורגנת

כל האתרים מורכבים מהיררכיית נושאים שנועדה לשדר לגולשים וגם למנועי החיפוש את המטרה של כל חלק באתר.

בדרך כלל, תפריט הניווט העליון נועד ליצור עץ של נושאים מתחת למטרייה של נושא אחד גלובלי. באתרים רבים יש גם תגיות בכל עמוד המאפשרות לשייך את התוכן לנושאים שונים ולהבהיר את מהותם לגולשים.

ההמלצה הכללית היא לארגן את ההיררכיה מהגדול אל הקטן בכדי לאפשר למנועי חיפוש למצוא עמודי אינדקס ולשייך את העמודים לענפים שונים בעץ האתר.

טיפים לאופטימיזציית אתר 

  • בצעו מחקר משתמשים כדי לראות מה הם מחפשים.
  • היעזרו במילות חיפוש מדויקות כדי לעשות אופטימיזציית אתר לעמודי קטגוריה וכן קחו בחשבון מילות חיפוש קרובות לעמודים של תת-קטגוריות.
  • הוסיפו פירורי לחם או קישורים בחלק התחתון של העמודים בכדי להקל על הגולשים לחזור לעמוד מסוים.

 

5. רספונסיביות מובייל

אנו נמצאים בעיצומה של תקופת אינדקס של מובייל פירסט, ולכן זה קריטי ביותר שכל האתרים יהיו מותאמים למובייל. יתר על כן, אינדקס מובייל פירסט (כלומר, מדד לכך שהאתר נוצר מתוך הכרה שיצפו בו במכשירים ניידים) מהווה את אחד מהגורמים החשובים ביותר לדירוגים של גוגל כיום, ולכן האינדקסציה במובייל קודמת לזו של גרסת המחשב.

כאשר יוצרים תכנים המותאמים לניידים, יש לקחת בחשבון גם את הממדים של המכשיר  עצמו, וגם את הגורמים השונים הנעשים רלוונטיים כאשר גולשים ממכשיר זה.

למשל, עדיף ליצור עמודים עם גלילה ולאו דווקא קישורים לעמודים נוספים הדורשים טעינה מחדש וקטיעות בחוויית הגלישה.

אך ברמת העיקרון, כדי לנצל את המובייל לטובת קידום אתרים, יש לקחת בחשבון עיצוב מותאם למובייל ולדאוג שהעמודים ייטענו כמה שיותר מהר. כששני הגורמים האלה מתקיימים, יש לתייג את העמודים עם הקוד של AMP (דפי מובייל מואצים) בכדי להגיע לכמה שיותר אנשים המבצעים את חיפושיהם בגוגל באמצעות המכשיר הנייד.

ובכך סיימנו לתאר את חמשת הגורמים המכריעים של שעושים אופטימיזציית אתר.

עולם קידום אתרים בגוגל הוא אחד מהדינמיים והכי מהירים להשתנות. לכן, באמצעות תיאור בסיסי של מה היא אופטימיזציה לאתרים ניתן רק לגרד את קצה הקרחון בכדי להבין את היקף העבודה והמודעות הנדרשת לכל פרט וחידוש שעושים באתר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אורי מינץ

אם גם אתם רוצים שהאתר שלכם תמיד יהיה בראש תוצאות החיפוש, דאגו לתת לו את הטיפול הטוב ביותר ופנו אלי לחבילות קידום אתרים מתקדמות ומותאמות לצרכים ולתקציב שלכם. צרו קשר בטופס מטה ונצא לדרך!

שיווק דיגיטלי
סגירת תפריט
דילוג לתוכן