הבלוג

של אורי מינץ - שיווק דיגיטלי

בניית אתרים

אפיון אתרים – הצ'קליסט המלא לחווית משתמש מושלמת ב-2021

עיצוב חווית משתמש באופן יעיל, מעורר השראה ויוצר חשק לרכוש את שירותיו ו/או מוצריו של בעל האתר זו משימה מורכבת, שהולכת ומסתעפת במציאות הלא פשוטה של ימינו.

כדי לעשות זאת באופן היעיל, האיכותי והמקצועי ביותר, יש לקחת בחשבון מגוון רחב של רכיבים שצריכים לתפקד בסינרגיה מושלמת ליצירת ממשק שעונה על כל דרישות המשתמשים.

בעת יצירת אפיון אתרים מוקפד המתאים לדרישות המוצגות מעלה, וגם בעלי כל המאפיינים הדרושים להצלחה במאמצי קידום אתרים בגוגל, חשוב לקחת בחשבון את הסקירה הרחבה ביותר של דרישות שיש לעמוד בהן.

מה כוללת סקירה זו? מדובר בדוח מפורט הלוקח בחשבון את השמישות והנגישות של האתר. מדובר בצעד אחד מני רבים שכלול בצ’קליסט הנרחב שנציג כאן לפניכם כדי ליצור אפיון אתרים אופטימלי. כך תוכלו לשחזר את עבודתו של בונה אתרים מקצועי ולדעת בדיוק מה צריך להיות באתר שלכם כדי להגיע לכל היעדים שאתם מציבים לבית העסק שלכם במסגרת האינטרנטית.

אם תעבדו בצמוד לרשימה זו, תוכלו ליצור חוויה נעימה ומספקת עבור הגולשים שלכם, וגם הם ייענו לכם באופן החיובי ביותר ויבצעו את הפעולות הרצויות לכם באתר – הרשמה לרשימת דיוור, רכישת מוצרים או שירותים, ובאופן כללי, יסיימו את הגלישה במחשבה שמדובר באתר וספק ברמה הגבוהה ביותר שיש.

סקירה כללית של הליך אפיון אתרים מבחינת חווית משתמש

הצעד הראשון בדרך ליצירת חווית משתמש חסרת מעצורים היא ראייה מרחבית של התהליך כולו. הקמת חווית משתמש איכותית כוללת מגוון שלבים, כגון:

  • מחקרי משתמשים
  • מיפוי מסע הלקוח באתר
  • יצירת תרשים תנועת הלקוח ומפת האתר
  • יצירת אבי-טיפוס
  • מבדקי שמישות

במקרים שונים, התהליך עשוי לכלול כמה גורמים נוספים, בהתאם להיקף הפרויקט, מורכבות האתר והצרכים השונים והמתגלים בתהליך העבודה. במקרים מסוימים התהליכים עשויים להתארך בשל הצורך לקבל אישור עקרוני מהגורמים הניהוליים השונים בחברה או בבית העסק.

יחד עם זאת, מדובר בנקודות חשובות ביותר שיש להקפיד על כל חמשתן על מנת ליצור אפיון אתרים ממוקד ומדויק שעונה על כל הדרישות, לא מפספס שום מחשבה אפשרית שעשויה לחלוף במוחו של הגולש ולפגוע בחוויית השהות שלו באתר. לעתים קרובות צריך לקחת בחשבון גם דקויות של קידום אתרים בגוגל, זאת על מנת שמאמצים אלה יניבו את ההצלחות הרצויות.

ביצוע מחקר משתמשים שיטתי ומעמיק

מחקר משתמשים זה אחד השלבים החשובים ביותר בצ’קליסט של חווית המשתמש. אם אינכם מצליחים להבין את הצרכים של המשתמשים, אז מתעורר קושי ממשי בשילוב כל הפיצ’רים החיוניים ביותר עבורם – פשוט בגלל שאינכם מזהים את הרכיבים ואת המטרות שהם ממלאים עבור כל גולש וגולש.

בדרך כלל, הליך המחקר מתחיל בזיהוי הדמוגרפיות הרלוונטיות ויצירת מעין דמות מכלילה של קהל היעד הרצוי. לשם כך יש לכלול את המאפיינים הבאים:

  • גיל
  • מגדר
  • רקע אקדמי
  • מיקום גיאוגרפי
  • רמת הכנסה
  • תחומי עניין
  • בעיות ומשימות שעומדות לעתים קרובות בפני הקבוצה המדוברת

יצירת המחשה של קהל היעד הפוטנציאלי זהו חלק חיוני במשימה. הדמייה זו מאפשרת ליצור תחושת הזדהות עם הלקוחות האפשריים, הבנה של הצרכים והבעיות איתן הם מתמודדים, מה שמאפשר פנייה בגובה העיניים ומיקוד חשוב במה ש"כואב" ללקוח האפשרי. ההבנה העמוקה הזאת משפיעה על כל הרבדים של בניית האתר, החל מהעיצוב, דרך התמונות שנבחרות, ולקריאות לפעולה המפוזרות בין העמודים. זהו מידע חשוב ביותר עבור חברת בניית אתרים או בונה אתרים עצמאי.

יתר על כן, חברה מקצועית תקפיד לשאול את הלקוח על קהל היעד שלה, על מנת לבנות את האתר מראש באופן שעונה על צרכי הקהל עוד לפני שהוא התחיל לשקול האם לרכוש את המוצרים או השירותים שאנו מציעים.

לצד יצירת הדמיית הלקוח, ניתן להוסיף מחקר מקיף יותר לצ’קליסט שלכם. מחקר זה יכלול בדיקה מעמיקה באינטרנט. ניתן לקבל מידע מעניין ולהיכנס לראשם של המשתמשים שלכם באמצעות קריאת פידבקים למוצרים ושירותים דומים של מתחרים באותו התחום.

שיטות נוספות לביצוע מחקרים שיעשירו את הידע שלכם ליצירת חווית משתמש אופטימלית: ביצוע סקירות אונליין, קבוצות מיקוד וניתוח תחרותי.

מטרת העל של מחקר הלקוח הוא להגדיר את צרכי הלקוחות. תוך כדי ביצוע, יש גם לברר האם הפתרונות לבעיות שלהם כבר קיימים, כולל אפשרויות נוספות של המוצרים והשירותים שאתם מציעים, כמו גם של המתחרים.

מיפוי מסע הלקוח הסטנדרטי

השלב הבא בצ’קליסט של הגדרת חווית המשתמש במסגרת אפיון אתרים – יצירת מיפוי של מסע הלקוח הצפוי. זהו רכיב חשוב מאוד להליכי אפיון אתר, משום שזה מאפשר לקבוע את המסלול שהגולש צריך לעבור כדי להגיע ליעד ומטרה ספציפיים.

מיפוי סטנדרטי של מסע הלקוח כולל תיאור כלל של כל הצעדים שעושה הגולש מהרגע שהוא מתחיל במסע בלשונית מנוע החיפוש, ועד לביצוע העסקה הרצויה. יש לתאר בפירוט כל אחד מהצעדים, כמו גם את המחשבות והרגשות שעשויים לעלות בקרב הגולש בזמן שהוא חווה את האתר שלכם.

לדוגמה, יש למפות את התהליכים הרלוונטיים לפונקציות שונות של המוצר או השירות שהנכם מספקים. יש להגדיר את הצעדים הדרושים למילוי כל הפעולות (כגון מילוי שדות, בחירת מוצרים, הגדרות אישיות וכו’). התעמקות בכל צעד תאפשר לזהות בעיות פוטנציאליות שהגולש עשוי להיתקל בהן.

זה מאפשר לגלות ולפתור אתגרים ובעיות בשלב ראשוני זה ולא לחכות לשלב האב-טיפוס כדי לאתר כשלים בולטים ופחות או יותר מובנים מאליהם. באופן כללי, ככל שכל שלב נעשה באופן יעיל ויסודי יותר, כך השלב הבא כולל פחות תיקונים וסבבי בדיקות נוספים, ויחסוך בהוצאות רבות לטווח הארוך. זהו מנגנון העבודה של חברת בניית אתרים איכותית.

לאחר סיום השלבים הראשונים, יש לקיים דיון משותף על מנת להתעמק בנושא – להגדיר כיצד ניתן לתת מענה לצורכי הגולשים ואלו פתרונות יהיו הטובים ביותר למעבר זורם וחלק בין הצעדים השונים של מסע הלקוח באתר.

יצירת תרשים ומפת אתר בהתאם לתנועת המשתמש הצפויה

יצירת תרשים ומפת אתר יעזרו להגדיר את מבנה המידע הקיים במערך שיצרתם ולפתח את המסגרת הכללית של הפרויקט. בשלב זה של אפיון אתרים מבחינת חווית משתמש אנו מתחילים להתאים פיצ’רים ופונקציות לצרכים של המשתמשים.

ראוי לציין שתרשים זה נוצר בנפרד ממיפוי המסע של הלקוח. בעוד ששניהם נועדו לעזור לשרטט את המסלול שאחריו עוקב הלקוח הפוטנציאלי בכדי להגיע ליעד הרלוונטי לעסק שלכם, התרשים מתעלם מפרטים חיצוניים. הוא מרוכז אך ורק באינטראקציה המתרחשת בין המשתמש לאתר שלכם, מבלי לחקור הליכים חיצוניים או צעדים שנעשו טרם הכניסה לאתר.

למשל, תרשים משתמש עשוי להגדיר את העמודים והפעולות שעל המבקר באתר לבצע – החל מהגעה לדף הנחיתה ועד למילוי טופס הרשמה. ניתן להשתמש בתרשים של ממש על מנת להמחיש את הצעדים הדרושים לכל פונקציה או הליך שאנו מעוניינים שהמבקרים יבצעו.

כאשר התרשים מוכן, ניתן להתקדם לשלב הבא בצ’קליסט שלנו. יש לפתח מפת אתר מפורטת וליצוק את התוכן לעמודים נפרדים באופן המיטבי. יש לאגד יחד עמודים בצורה שיומרת ניווט ברור ואינטואיטיבי.

פיתוח אתר ברזולוציה בסיסית עם הרכיבים העיקריים

לאחר שכולם "סגורים" על המאפיינים העיצוביים הבסיסיים של אפיון אתרים, השלב הבא בצ’קליסט של חווית המשתמש הוא ליצור אבי-טיפוס של האתר. זהו שלב חיוני ליצירת חווית המשתמש האופטימלית, משום שהיא מאפשרת לבחון את הפיצ’רים השונים לפני ההגעה לעיצוב המוגמר.

אבי טיפוס אלה בדרך לא מאופיינים בדיוק ופירוט רב, אלא מעין סקיצה. אין בהם יותר מדי פרטים וויזואליים, והם מתמקדים אך ורק בארגון העמודים הקיימים במפת האתר. סקיצות אלה מעניקות למעצבי ממשק למשתמש (שזו משימה שונה מעיצוב חווית משתמש, לידיעתכם) את הממשק הבסיסי של האתר. לאחר פיתוח הסקיצות, המעצבים מלטשים בדרך כלל את אבי-הטיפוס כבר בתוכניות העיצוביות ליצירת מארג קבוע יחסית.

הסקיצות הללו מספקות מבנה ברור לאתר וגם מבטיחות שהוא ימשיך להתאים לצורכי המשתמשים שלכם. וברגע שאב-הטיפוס של האתר סגור ועונה על כל הדרישות – ניתן לעבור לפיתוח אבי-טיפוס מפורטים ומדויקים יותר, אלה שיהיו קרובים יותר לתוצאה שתתקבל בסופו של התהליך.

אבי-הטיפוס המפורטים יותר כבר כוללים אלמנטים עיצוביים ומייצגים את העיצוב הסופי של האתר. עם זאת, הסקיצות היותר מפורטות יותר לא כוללות אלמנטים אינטראקטיביים מורכבים. המטרה היא להראות את העיצוב הפוטנציאלי ולבחון אותו במכשירים שונים.

לאחר הגעה להסכמה לגבי אפיון אתר במסגרת האב-טיפוס המפורט יחסית, המעצבים והמתכנתים יכולים להתחיל במלאכת העיצוב. ניתן להוסיף את האלמנטים האינטראקטיביים גם בשלב אבי-הטיפוס המפורטים יותר ויש לכך יתרונות רבים – ניתן לבחון את הביצועים והשמישות של האתר כבר בשלב זה.

האב-טיפוס הכולל גם את האלמנטים האינטראקטיביים מאפשר למשתמשים המתנסים בו להשתמש בכל הפיצ’רים של האתר. ניתן להגדיר אזורים שניתן להקליק עליהם וכן נקודות ציון דרך שונות המציגות את תרשים הזרימה הרצוי של הלקוח, על מנת לוודא שהכול עובד בדיוק כפי שתוכנן מראש.

ביצוע בדיקות שמישות לאיתור בעיות פוטנציאליות

השלב האחרון בצ’קליסט אפיון אתרים הוא בדיקה מעמיקה של חווית המשתמש. באמצעות סקירה מקיפה של הפרויקט ניתן לגלות בעיות אחרונות לפני שהאתר יוצר לדרך. מדובר בבדיקה מוקפדת של כל אלמנט  באתר. במהלך הבדיקה יש להתעמק בממשק, בפונקציות השונות הקיימות באתר והפיצ’רים המגדירים והמבחינים אותו.

הבדיקות היעילות והמקיפות ביותר כוללות ניתוחים ממוחשבים וגם התנסות של משתמשים אמיתיים במטרה להבטיח שכל התוכניות והרעיונות שהועלו במהלך שלבי פיתוח הפרויקט אכן מתקבלים בברכה בכל גולש שמגיע לאתר שלכם. לאחר שווידאתם שחוויית המשתמש שלכם היא ללא רבב, אפשר גם להתחיל במאמצי קידום אתרים בגוגל המקובלים בתחום.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

לאחר ביצוע כל השלבים המתוארים לעיל, תוכלו להיות בטוחים שנעשה הליך אפיון אתרים מוקפד הכולל את טובתו של הגולש מא’ ועד ת’, מה שיבטיח פרקי זמן ארוכים יותר שבהם הגולש נמצא באתר, אחוזי המרה טובים יותר ובאופן כללי, אתר מניב ומשתלם, שזוהי מטרתו של כל עסק עכשווי שמחפש את הדרך לשרוד בתקופות קורונה, להשיג לקוחות חדשים ולהמשיך להתפתח בהתאם לרוח התקופה.

רוצים להיות בטוחים שמלאכת בניית אתרים תבוצע עבורכם על הצד הטוב ביותר? מעוניינים בצוות מנצח שמתייחס לעבודת אפיון אתרים ביראת הקודש הראויה? פנו אלינו עוד היום ונתחיל בתהליך באופן המקצועי והיעיל כפי שמגיע לבית העסק שלכם.

אורי מינץ
שיווק דיגיטלי